Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren  (gelezen 1984 keer)

[Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Gepost op: 2018/11/30, 10:38:01 »
Hallo,


ik ben aan het proberen geweest iets te installeren om android spellen op de laptop te kunnen spelen. Maar het is niet gelukt. Met alles te proberen te verwijderen kwam ik een bepaald commando tegen en sindsdien kan ik niks meer installeren.

Nu probeerde ik qBittorrent te installeren vanuit het Ubuntu softwarecentrum.

Er komt op het scherm te staan:

Uw authenticatie is vereist als u software wilt verwijderen of installeren.

An application is attempting to perform an action that requires privileges. Authentication as one of the users below is required to perform this action.

els
Libvirt Qemu (libvirt-qemu)

Die Libvirt qemu is hetgeen ik weg wil krijgen en dat lukt maar niet om dat volledig van de laptop te verwijderen. Als iemand weet hoe dat weg kan, graag.

Als ik daaronder op Details klik en dan terug op beide namen (els en Libvirt Qemu, dan kan ik uiteindelijk wel op els klikken en mijn paswoord ingeven en dan installeert hij het wel.

Maar hoe kan ik het terug krijgen dat als er een paswoord gevraagd word, ik gewoon mijn paswoord van els in kan geven zoals het altijd ging. En dat die Libvirt Qemu weg is?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 17:01:55 door Els Stevens »

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/30, 10:43:46 »
Probeer dit eens:

sudo apt remove libvirt-qemu of deze
sudo apt purge libvirt-qemu 
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/30, 12:32:51 »
Nu probeerde ik qBittorrent te installeren vanuit het Ubuntu softwarecentrum.

Zelf weten of je hier nog moeite in steekt, maar torrent is op sterven na dood.
Omdat torrents voortaan gemonitord worden en opgespoord en serieus pro-actief beboet. Je kunt jezelf wel cloacken met een vpn maar er wordt gewoon niets meer aangeboden. Er valt niet veel meer te halen. Moeite niet waard NMM.

https://tinyurl.com/yd5qzbfn
Citaat
Er moet een afschrikwekkende werking van uitgaan, dus het zal meer zijn dan een paar tientjes
En dat heeft gewerkt.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/30, 13:25:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/30, 13:49:02 »
Probeer dit eens:

sudo apt remove libvirt-qemu of deze
sudo apt purge libvirt-qemu 


Dat heb ik allebei gedaan, de terminal zegt dat het pakket niet te vinden is. Ik had al eerder opgezocht hoe ik Qemu moet verwijderen, alles zou er af moeten zijn, alleen die Semu gebruiker blijft er staan en in mijn beginpagina als ik de laptop opstart, kan ik die Libvirt Qemu als gebruiker kiezen om aan te melden. Maar dat moet ik niet meer hebben.

Het probleem is nog wel met het willen installeren van iets, dat ik de melding blijf krijgen dat ik geen rechten heb. Vroeger moest ik gewoon als ik iets installeerde of voor sommige updates mijn paswoord ingeven en nu heb ik geen rechten meer.

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/30, 15:05:30 »
Staat je gebruiker bij de gebruikersaccounts nog wel als Administrator?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/30, 16:12:42 »
Ja, els staat als beheerder bij de gebruikersaccounts. En die Qemu Libvirt staat er ook bij.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/30, 16:19:45 »
@partyrabbit

Niet vergeten, Linux kun je ook downloaden via torrent.

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/30, 16:29:42 »
Linux werkt heel goed, alleen is er iets misgelopen met een commando dat ik enkele dagen geleden ingevoerd had om van die qemu af te geraken.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/30, 16:55:07 »
Ja, els staat als beheerder bij de gebruikersaccounts. En die Qemu Libvirt staat er ook bij.

En kan je die gebruiker dan niet gewoon verwijderen? Stomme vraag waarschijnlijk...
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/30, 18:24:30 »
Ik heb er wat mee aan het proberen geweest maar er is geen mogelijkheid om die weg te doen. Ik heb die Qemu nu wel als standaard gezet in plaats van beheerder. Maar weg wil hij niet. Hardnekkig spul, die Libvirt Qemu. Zoveel commando 's al uitgeprobeerd en niks wil werken om het er af te doen.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/30, 23:39:05 »
Misschien is het sneller om de hele boel opnieuw te installeren?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/01, 12:59:25 »
@partyrabbit

Niet vergeten, Linux kun je ook downloaden via torrent.

I know Els. En nog wel wat meer interessante dingen. Maar de grote sjeu is er wel vanaf.
Voor alleen Linux downloaden hoef je deze ellende niet te doorstaan. Kun je beter gewoon hier op de site downloaden. Weet je zeker dat het veilig is.

Linux werkt heel goed, alleen is er iets misgelopen met een commando dat ik enkele dagen geleden ingevoerd had om van die qemu af te geraken.
Sorry dat ik het zeg, maar daarom wil ik ook niet van dat soort experimenteer-software installeren. Geeft veel te vaak gedonder.
Android proggies horen onder android zoals win proggies onder win horen, en ik al jaren gewoon lekker stabiel linux proggies draai onder linux.
Je gaat je naaimachine ook niet repareren of upgraden met een fiat panda motor. Wat niet gaat gaat niet.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 13:03:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/01, 13:34:38 »
het zou me niet verbazen als er iemand is die zijn oude naaimachine met behulp van een fiat panda motor weer aan de gang gekregen heeft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/01, 13:44:01 »
Blijkbaar werd hier een nieuwe gebruiker toegevoegd. Het verwijderen van de software, verwijdert die gebruiker niet. Probeer eens die libvirt-qemu - gebruiker te verwijderen via Settings (Instellingen) - Users (Gebruikers). Druk eerst op de "Unlock" knop bovenaan rechts: je zal je paswoord moeten ingeven (en wellicht ook eerst je eigen naam moeten aanklikken). Daarna wordt de "Verwijder gebruiker" onderaan rechts actief, waarmee je de libvirt-qemu gebruiker kan verwijderen.

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/01, 15:01:47 »
Olééé, het is eindelijk gelukt om dat te verwijderen. Bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 15:18:25 door Els Stevens »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/01, 16:04:31 »
Hoe is het gelukt? Nuttig voor toekomstige lezers. Graag ook je post als "opgelost" markeren.

[Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/01, 17:01:24 »
Ja hoor, het is gelukt door uw uitleg te volgen, na wat te knoeien maar ineens wou het dan toch meewerken en kon ik die Qemu gebruiker verwijderen. Bedankt voor alle hulp!

Re: Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/01, 17:52:26 »
het zou me niet verbazen als er iemand is die zijn oude naaimachine met behulp van een fiat panda motor weer aan de gang gekregen heeft.

Klopt, zal best. Maar is het worth the efford? Dat is ook een belangrijke vraag.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: [Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/02, 10:33:14 »
Ik ben 0bji dat die Qemu weg is want zo is blijkbaar het probleem van mijn rechten opgelost. Daarnet heb ik iets gedownload in het softwarecentrum en ik kon direct zonder problemen mijn paswoord ingeven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/02, 13:36:39 »
Er is nooit een probleem met je rechten geweest. Dit is eenvoudig hoe Ubuntu werkt. Op één of andere manier heb je immers een tweede gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten. Dan vraagt Ubuntu, op het moment dat er beheerdersrechten nodig zijn, éérst welke beheerders van het systeem de opdracht moeten uitvoeren.

Dat heeft veel zin in een bedrijfsomgeving. Stel dat er in het bedrijf waar je werkt, twee systeembeheerders zijn. Je hebt een probleem, en de beheerder die er vandaag is, komt je helpen. Die beheerder kan nu zijn/haar naam kiezen, en zo met zijn/haar paswoord op je computer de beheerderstaak uitvoeren vanuit jou account.

Re: [Opgelost] Heb geen rechten meer om iets te installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/02, 18:58:17 »
Dat heeft veel zin in een bedrijfsomgeving. Stel dat er in het bedrijf waar je werkt, twee systeembeheerders zijn. Je hebt een probleem, en de beheerder die er vandaag is, komt je helpen. Die beheerder kan nu zijn/haar naam kiezen, en zo met zijn/haar paswoord op je computer de beheerderstaak uitvoeren vanuit jou account.

Ook thuis.  ^-^
Op de pc's waar de kids zelf beheerder zijn hebben draait daarnaast nog een beheerder-gebruiker van mij puur als veiligheids-backdoor.
Op onze main pc's ben ik enige beheerder en de rest beperkte gebruikers zodat ze niet snel iets kunnen verklooien. Ze verklooien hun gebruiker maar, hooguit even verwijderen en nieuw aanmaken, en weg probleem. De core OS kunnen ze toch niet in.

Scheelt stiekem toch een hoop gedonder omdat ze niets serieus kunnen. Deed ik zo ook al voor linux (al was daar het effect minder).
Misschien het overwegen waard voor anderen.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 19:02:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore