Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet, geen netwerk meer  (gelezen 3322 keer)

Offline parrie24

  • Lid
Geen internet, geen netwerk meer
« Gepost op: 2010/05/14, 13:49:25 »
Mijn probleem lijkt veel op dat van Pieter Boomsma, maar is niet opgelost, vandaar een nieuw draadje.

Probleem: totaal geen internet meer. Netwerk lijkt volkomen dood. Dit op een pc, zonder windows.
De adsl-kabel geeft wel signaal, getest met andere pc.

In console krijg ik vrijwel dezelfde mededelingen als Pieter, zoals in zijn draadje gemeld.
Maar wat zeggen die resultaten? Dat er iets fout zit?

Via de Help-functie op m'n pc, kreeg ik de suggestie om in Console 'ifconfig eth1' in te vullen.
Het antwoord was: "No command 'inet' found, did you mean... enz."

Ik tikte in "HWaddr", en later "HW addr", Telkens is het antwoord "HWaddr: command not found"

Het commando "sudo ifconfig eth0 up" leverde helemaal niks op! Vind ik nogal verontrustend.

Ik ben een volstrekte leek op Ubuntu-gebied (en dat alles op een pc van m'n dochter).
Ubuntu 10.04 net vorige week geinstalleerd. Sindsdien viel de pc regelmatig zomaar uit. Maar internet deed het wel, met Firefox.

Kan iemand me zeggen wat ik nog aan diagnose kan doen? En aan oplossing natuurlijk.
Ik weet even letterlijk niet waar ik het zoeken moet.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/14, 15:07:30 »
probeer eens onderstaand commando in de terminal....dit geeft je ip HWadrr en mac adres weer
ifconfig -aE.v.t om een ADSL verbinding op te zetten commando
sudo pon
en om een ADSL connectie te configureren kan je het commando
sudo pppoeconf gebruiken
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/14, 19:09:56 »
Dank je Drummies.
Dat ziet er dramatisch uit:
- sudo pon levert o.a. op: ".....provider: unrecognized option 'dev/modem'  "
- sudo pppoconfig geft: "command not found"

Ik begin een volkomen verrotte Ubuntu te vermoeden.

Als ik opnieuw zou moeten installeren, moet ik met een van m'n Macjes het bestand ophalen. Hoe doe ik dat verder? Eerst dat nieuwe bestand op de Ubuntu-pc zetten en dat dan gewoon laten draaien? Of eerst de oude uninstallen? En hoe krijg ik dan het nieuwe bestand op die pc? Eerst 10.04 branden wellicht?
Wat een gedoe...

Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/14, 19:55:21 »

Probleem: totaal geen internet meer. Netwerk lijkt volkomen dood. Dit op een pc, zonder windows.


U zegt: totaal geen internet meer. Het heeft dus wel gewerkt?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/14, 21:13:22 »
Is het geen router probleem,al geprobeerd om je router te resetten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/14, 21:15:45 »
daar lijkt het inderdaad meer op

Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/14, 21:39:28 »
Nee, zeker geen routerprobleem. Aan m'n router hangen nog twee pc's, twee Macs, en draadloos een Macbook en een iPhone touch (wat een rijkdom, ja dank u). En op de draad die naar de Unbuntu-pc gaat, werkt internet prima, is heden nog getest.
En ja, op die Ubuntu-pc werkte internet al maandenlang goed.
Na installatie van 10.04 hield de pc er nu en dan mee op, en nu dus helemaal geen internet meer.

Ik heb inmiddels Ubuntu nogmaals gedownload. Kan ik die vanaf een usb-stick installeren?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/14, 21:55:17 »
Citaat van: parrie24
Ik heb inmiddels Ubuntu nogmaals gedownload. Kan ik die vanaf een usb-stick installeren
Ja dat kan m.b.v opstartschijf aanmaken te vinden onder systeem»»beheer»»opstartschijf aanmaken
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/14, 22:50:58 »
Nee, zeker geen routerprobleem. Aan m'n router hangen nog twee pc's, twee Macs, en draadloos een Macbook en een iPhone touch (wat een rijkdom, ja dank u). En op de draad die naar de Unbuntu-pc gaat, werkt internet prima, is heden nog getest.
En ja, op die Ubuntu-pc werkte internet al maandenlang goed.
Na installatie van 10.04 hield de pc er nu en dan mee op, en nu dus helemaal geen internet meer.

Ik heb inmiddels Ubuntu nogmaals gedownload. Kan ik die vanaf een usb-stick installeren?

Was dat een upgrade of een verse installatie? Meerdere problemen met toegang tot internet na een upgrade, zowel bedraad als draadloos. Misschien dat een verse installatie uitkomst biedt.

Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/14, 23:06:26 »
Okee, bedankt, ga ik doen.

Maar hoe doe ik een clean install ipv een upgrade? Ben ik dan bepaalde instellingen kwijt?

Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/14, 23:12:40 »
Okee, bedankt, ga ik doen.

Maar hoe doe ik een clean install ipv een upgrade? Ben ik dan bepaalde instellingen kwijt?

Backup maken van je bestanden en/of je Home
Clean install door te booten van de door jou gemaakte usb, wel even checken in je BIOS of je systeem ingesteld is om vanaf USB te booten.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/15, 01:43:19 »
- sudo pppoconfig geft: "command not found"

Als dit geen typfout in je bericht is, dan heb je een verkeerd commando getypt. ^-^

en om een ADSL connectie te configureren kan je het commando
sudo pppoeconf gebruiken

FrSu

  • Gast
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/15, 11:24:58 »
Allereest, welke Ubuntu versie gebruik je?

Ik zou sowieso altijd eerst een Live CD/USB (van 10.04) gebruiken om te kijken of alles wel gewoon werkt.

10.04 werkt niet?  Pak dan de vorige 09.10 versie. Met de Live CD/USB kun je ook je bestanden op jouw PC benaderen en die op een andere USB (tweede, in geval van gebruik Live USB  ;)) zetten.

Daarna kun je de keuze maken wat je weer gaat installeren, want je weet dan tenminste wat wel en wat niet werkt. ;)

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/15, 11:39:57 »
Een schone herinstallatie kun je o.a. zo doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/15, 12:35:56 »
Pfff, weer twee uur allerlei programma's installeren.....

Ik probeer het eerst wel gewoon met 9.10 opnieuw. Niks schoon.
Heb hier 9.10 op schijf staan. Ooit daarvan geboot, maar geen idee hoe het nu moet.
Of kan dat helemaal niet, 9.10 installeren als 10.04 er al op staat?

Dus: hoe boot ik nu vanaf die schijf? Dubbelklikken op diverse mappen haalde tot nu toe niks uit.

(Ik begin zowaar nog bewondering te krijgen voor het 'gemak' van Microsoft....)


Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/15, 12:44:16 »
Daar zie ik nog iets raars, wat de oorsprong van de ellende kan zijn.
Onder 'Locaties/Netwerk' staat alleen 'Windows-netwerk'. Daar hoort daar vast niet.

Kan of moet ik dat op non-acties stellen of verwijderen? En hoe dan?

FrSu

  • Gast
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/15, 12:47:16 »
Als jouw in jouw Bios de opstart van CD al geregeld is, is het opnieuw installeren een fluitje van een cent.

Computer staat aan? De 9.10 CD erin en dan opnieuw opstarten. Verder link van Pjotr even opvolgen en dan heb je in een half uutje weer een werkend systeem :D.

Als je verder Out of de box een compleet systeem wilt hebben, waarin alles aanwezig is kun je naar Mint 8 Helena gaan kijken. Die heeft Ubuntu als basis en zal je dan ook zeker bekend voorkomen, terwijl deze bijna alles "aan boord heeft" en ik bergijp dat je dat toch eigenlijk wel zoekt. ;)

Offline parrie24

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/15, 13:07:06 »
Kijk, dat lijkt een leuke service, dat Mint 8 Helena.
Maar aan diverse downloadlinks te zien lijkt daarvoor een 64-bit pc nodig. Ik ben nu bezig op een ouwe kantoor-pc met een Pentium 4 van 2,4 GB Mhz.

Pc'tje draait nu met 9.10-schijf erin.
Daar laat ik het voorlopig bij. Dochter tevreden.

Als versie 10 eenmaal van zijn kinderziektes af is, kunnen we daar altijd nog eens naar kijken.

Als na mijn verse installatie het netwerk ook weer werkt, kan dit draadje op slot. Alvast dank allen voor de begeleiding! :D

FrSu

  • Gast
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/15, 13:10:27 »
Mint 8 Helena is er ook in de 32 bits ;).

Fijn dat het probleem opgelost is. Veel plezier er mee! ^-^

Je kunt trouwens in jouw start topic de titel even aanpassen naar: [OPGELOST], dat is dan ook maar weer klaar. =D

 
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 13:12:31 door FrSu »

Offline mrtnm

  • Lid
Re: Geen internet, geen netwerk meer
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/16, 02:05:29 »
dit al geprobeerd? http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Zet-de-router-op-G-only- was bij mij samen met een nieuwe installatie vanaf live-cd (10.04) de oplossing. ik zit met gemiddeld 3-4 computers op de router, 1 draad, de rest draadloos, draadloos is zelfs sneller geworden. g-only is mischien minder storingsevoelig? bij werkt het in ieder geval