Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Grub 2  (gelezen 1403 keer)

Offline frank.tok

  • Lid
(opgelost)Grub 2
« Gepost op: 2010/02/12, 23:28:17 »
Kan mij iemand vertellen hoe ik de volgorde van het opstartmenu kan wijzigen.
Ik heb de doc "http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Grub2"van grub 2 nu al 3 of 4 keer gelezen en ik begrijp er nog niets van,dan was grub 1 toch gemakkelijk

 ???Frank
« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 10:00:34 door frank.tok »

Re: Grub 2
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/12, 23:43:43 »
Installeer het progje opstartmanager via synaptic,daarmee kan dat.
Kubuntu 20.04

Offline frank.tok

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/13, 02:01:36 »
Krijg er niets mee geregeld .
De volgorde van de opstart manager en het menu komen ook niet overeen.
Ik mag de te opstarten Ubuntu aanwijzen welke en wat ik wil ,hij start altijd de eerste op.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/13, 03:56:48 »
Dit staat in je eigen link:
Met Opstart-Manager kunnen opties voor het opstarten via een menu worden ingesteld. Opties zoals het standaard besturingssysteem, menu timeout, achtergrondafbeeldingen, wachtwoord beveiliging, enzovoort. Opstart-Manager zorgt voor de verwerking van de opties in het configuratiebestand (voor Ubuntu standaard /boot/grub/menu.lst). De Opstart-Manager kan gebruikt worden voor het instellen van Grub, Grub 2, Usplash en Splashy.


Hier staat hoe je het kan wijzigen, maar maak altijd eerst een copie van de file zodat je hem terug kan zetten met de livecd.


/etc/default/grub

    * Het belangrijkste configuratie bestand voor het wijzigen van de standaardinstellingen. Na installatie zijn de volgende regels beschikbaar voor wijziging door de gebruiker:
    *

      GRUB_DEFAULT
          o Stelt de standaard menu-item. Geef een nummer op of "saved".
          o

            GRUB_DEFAULT=0 Stelt de standaard menu keuze in op de 1e keuze. Net als in GRUB, de eerste "menuentry" in grub.cfg is 0, de tweede 1, enz.
          o

            GRUB_DEFAULT=saved Stelt de standaard menu keuze in op wat is het laatst geselecteerd. Als het menu wordt weergegeven tijdens het opstarten, zal de laatste vermelding zijn geselcteerd. Als er geen actie wordt ondernomen, zal deze selectie worden opgestart bij het einde van de time-out of als het menu is verborgen.
                +

                  grub-set-default wordt ingeschakeld wanneer deze waarde is ingesteld op saved. De gebruiker kan zo snel de standaard keuze wijzigen.
                      #

                        Het formaat is grub sudo-set-default X met X zijnde de positie van de menukeuze (beginnend met 0 als eerste) of de exacte menutekst. Voorbeelden: sudo grub-set-default 3 of sudo grub-set-default "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic".
                      #

                        De aanwezige menukeuze nummers (vanaf 0) of de menutekst worden getoond met de opdracht grep menuentry /boot/grub/grub.cfg
          o

            GRUB_DEFAULT="xxxx" Een exacte menutekst tussen ""-tekens. De postitie van de keuze speelt geen rol. Voorbeeld: GRUB_DEFAULT = "Ubuntu, Linux 2.6.31-9-generic"
    *


« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 04:08:46 door jan11000 »

Offline frank.tok

  • Lid
Re: (opgelost)Grub 2
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 10:11:25 »
Ik had eerst ubuntu geïnstalleerd en dan xubuntu.
En ik was in ubuntu met de opstartmanager bezig ,werkt niet ,in xubuntu wel.

/etc/default/grub werkte ook niet in ubuntu,in Xubuntu werkt het blijkbaar weer iets anders ?

  :rolleyes:Dat was niet erg slim van mij.

Bedankt voor de snelle reacties,Frank