Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10  (gelezen 3011 keer)

FrSu

  • Gast
Eerst even wat uitleg bij mijn start met Ubuntu (En mijn eerste kennismaking met Linux :D).

Heb eerst getracht via WuBi te installeren op een aparte Partitie. Dat gaf beeldschermproblemen. Geen beeld en tekstje in mijn scherm: Video mode niet ondersteund. ???
Heb uiteindelijk via de CD met herinstallatie de zaak aan de praat gekregen. Moet zeggen dat mijn eerste indruk goed is. Kan er redelijk goed mijn weg in vinden. Alle updates worden automatisch binnen gehaald, en dat heb ik dan ook direct gedaan. Maar 1 kan niet geinstalleerd worden: Linux-image-2.6-27-7-generic. ???

Hij komt met de volgende meldig: E:/var/cache/apt/archives/Linux-image-2.6-27-7.16_i.386.deb: kan geen reservekoppeling van ./boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic'maken voor de installatie van de nieuwe versie.

Vind dit wel vreemd, Linux staat bij mij op D:

Heeft dit met mijn gepiel te maken om de installatie toch operationeel te krijgen?
Moet ik alles opnieuw installeren?
Dat zie ik niet zitten, krijg het dan waarschijnlijk niet meer draaiend.

Groet,
Frits
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 09:23:35 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 08:38:14 »
Niemand die me hiermee helpen kan?  ???



Bazzer

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/23, 08:46:51 »
Hallo FrSu.

Even geduld hebben, er komt zeker iemand die je helpen kan!
Ik denk wel dat ze meer gegevens nodig hebben van je PC
misschien kun je die vast plaatsen?

Groetjes.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 08:50:56 door Ben Looijen »

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 08:56:40 »
Dank, Ben.

Zal ik straks even doen, zit nu op mijn laptop beneden. PC staat boven en daar is alles nog in diepe rust. =D

Groet,
Frits

Bazzer

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 09:04:33 »
Hier vast een achtergrondje!

[verwijderd door de beheerder]

Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 10:25:13 »
Citaat
Hij komt met de volgende meldig: E:/var/cache/apt/archives/Linux-image-2.6-27-7.16_i.386.deb: kan geen reservekoppeling van ./boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic'maken voor de installatie van de nieuwe versie.

Vind dit wel vreemd, Linux staat bij mij op D:

Er klopt niks van deze foutmelding, Linux werkt NIET met schijfletters en het pad ./boot moet /boot zijn. Heb je deze melding soms zelf overgetypyt? Is dit een installatie via de CD en niet via Wubi?

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/23, 10:32:10 »
Ja, zelf overgetypt van de melding. Weet niet hoe ik er eenvoudig een kopie van kan maken. Werk nu in XP.

De melding naar de schijf is geen vergissing van mij.

Voor de installatie heb ik beide geprobeerd, denk dat het uiteindelijk met de schijf gelukt is. Met Wubi was ik op enig moment mijn beeld kwijt, zoals hierboven omschreven.

Zal zo de PC even opstarten met Ubuntu en vanaf daar weer naar het forum gaan.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 10:34:28 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/23, 10:45:06 »
Nu de melding gekopieerd:

E: /var/cache/apt/archives/linux-image-2.6.27-7-generic_2.6.27-7.16_i386.deb: kan geen reservekoppeling van `./boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic' maken voor de installatie van de nieuwe versie

Groet,
Frits

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/23, 11:13:05 »
Een bizar probleem, zoiets ben ik in ruim twee jaar intensief Linuxgebruik nog nooit tegengekomen. Er zit iets goed fout.

Heb je de installatie zo gedaan:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Zo niet, doe dan eens een herinstallatie:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Groet, Pjotr.

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/23, 12:11:49 »
Ik kan, denk ik, Ubuntu uninstall doen en dan onder Windows de (linux) partitie weggooien. Deze zal dan Unallocated worden. Dat is ook juist nodig voor een nieuwe install? Als ik het goed lees "pakt" Linux een stuk af van de Windows partitie. Om dat te voorkomen had ik nu juist een nieuwe partitie aangemaakt. Daar zal de hik wel zitten.

Dus straks zie ik C; met Windows en een deel unallocated, geeft (als alles goed gaat) na installatie van Ubuntu c: met Windows en een deel Linux. Het unallocated deel blijft dan zo staan.

Heb twijfels of de intsallatie dan weer niet fout gaat op het grafische probleem wat ik hierboven ook genoemd heb. En het gefrut in de c schijf met Windows en linux op 1 partitie vertrouw ik dan ook niet. Daarom ook voor eerst een aparte partitie maken gekozen. Die is er dan maar vast. Dat kan kennelijk niet, zoals dit met Windows wel kan. Vervelend vind ik dat, ik wil absoluut geen problemen met mijn huidige XP.

Weet nu even niet hoe de info van mijn PC (grafische kaart) boven water te halen is, zit nu in Linux.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/23, 12:20:52 »
Vooraf een aparte partitie maken voor Ubuntu kan wel degelijk, mits die maar staat op dezelfde fysieke harde schijf als Windows.

Overigens kun je dan beter unallocated space (ongeformatteerde ongebruikte vrije ruimte) maken, want die ziet Ubuntu vanzelf tijdens de installatie en Ubuntu zal dan automatisch voorstellen om zichzelf daarop te installeren. Makkelijker kan bijna niet.  :-)

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/23, 12:31:28 »
Dat is nu bij mij ook zo, echter heb ik geen Unallocated ruimte meer overgelaten. Dat was misschien beter geweest?

Denk dat ik de Lunix partititie na uninstall weggooi, de windows partitie groter maak en een kleiner deel unallocated laat en dan een nieuwe installatie probeer volgens de link.

Ben alleen niet gerust op de installatie van Linux "naast" Windows in dezelfde partitie die dan door de Linux installmanager gesplitst wordt. Geen kans op fouten? Want dan zou het mogelijk zijn dat ik XP niet meer kan opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/23, 14:54:23 »
Dat is nu bij mij ook zo, echter heb ik geen Unallocated ruimte meer overgelaten. Dat was misschien beter geweest?

Denk dat ik de Lunix partititie na uninstall weggooi, de windows partitie groter maak en een kleiner deel unallocated laat en dan een nieuwe installatie probeer volgens de link.

Ben alleen niet gerust op de installatie van Linux "naast" Windows in dezelfde partitie die dan door de Linux installmanager gesplitst wordt. Geen kans op fouten? Want dan zou het mogelijk zijn dat ik XP niet meer kan opstarten.

Tja, 100 % veilig bestaat niet in het leven. Je wil daarom natuurlijk altijd vooraf een externe kopie maken van al je documenten en foto's e.d.

Maar ik heb al honderden installaties gedaan in de loop der jaren, en het is bij mij nog nooit fout gegaan.

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/23, 15:39:15 »
Heb mijn acties afgerond, mijn PC zou er nu klaar voor moeten zijn, maar helaas..... :'(
Ik ga maar even verder in de topic: Opstarten van CD. Want nu begin ik maar aan het begin.

Linux installeren makkelijk?? Ik wou naast XP eigenlijk geen Vista installeren, daarom wou ik nu toch maar eens de stap maken en Ubuntu proberen, maar ik krijg nu toch echt wel mijn bedenkingen. Hoop dat ik er met hulp van het forum uitkom. ;)

Groet,
Frits

havana

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/19, 15:43:18 »
Nu de melding gekopieerd:

E: /var/cache/apt/archives/linux-image-2.6.27-7-generic_2.6.27-7.16_i386.deb: kan geen reservekoppeling van `./boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic' maken voor de installatie van de nieuwe versie

Groet,
Frits


Ik kom nu via google op deze pagina. Heb exact hetzelfde probleem: Ubuntu naast TinyXP geinstalleerd, updates binnen gehaald en krijg exact dezelfde melding mbt kernel.

Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/19, 16:16:35 »
Ik zie al waar die E vandaan komt: het betekent gewoonweg Error, en is geen schijfletter.

Offline Jk3p

  • Lid
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/24, 21:56:38 »
Ook ik kom hier via google op dit forum.

zelfde probleem en melding met Updates van Ubuntu.

Ook Ubuntu 8.04 geeft deze melding, vanzelfsprekend met ander kernel, maar goed.

Installatie mbv Wubi.

Iemand een idee/suggestie?

Thanx

FrSu

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/25, 10:51:49 »
Misschien beter even van voren af aan te beginnen.

Ik zou via Wubi een uninstall doen, naast je Windows partitie vrije ruimte maken, bij voorkeur Unallocated en dan 8.04 via de Live (eventueel Alternate) CD installeren naar Win met een dualboot.

Bij de keuze waar te installeren kiezen voor de vrije ruimte, dan moet het helemaal goed komen. Dat was bij mij tenminste het geval.

cordebra

  • Gast
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/09, 00:47:29 »
Nu de melding gekopieerd:

E: /var/cache/apt/archives/linux-image-2.6.27-7-generic_2.6.27-7.16_i386.deb: kan geen reservekoppeling van `./boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic' maken voor de installatie van de nieuwe versie

Groet,
Frits

Ik heb hetzelfde probleem met de updates van Ubuntu op de USB stick, met een geheugen van 32 GB.
Meerdere keren heb ik de updates uitgevoerd, maar ik kreeg steeds deze fout (en anderen met linux-xxx-xxx), waardoor ik Ubuntu weer helemaal opnieuw moest installeren.
Nu werkt het weer goed, maar alle linux-xxx-xxx updates doe ik niet meer.
Jammer want dat zijn nu juist de  belangrijksten.
groeten,
cordebra

Offline heir4c

  • Lid
Re: Update problemen na 1ste installatie (en kennismaking met) Ubuntu 8.10
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/09, 18:38:05 »
Is een bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bugs?field.tag=apport-package
En is blijkbaar nieuw.
Misschien even wachten op de nieuwe kernel en voorlopig de kernel updates overslaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu