Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp server - ubuntu client help?  (gelezen 1276 keer)

Offline Wummer

  • Lid
xp server - ubuntu client help?
« Gepost op: 2010/03/12, 14:35:53 »
Hey,

ik heb sinds een half jaartje Ubuntu 8.04 Hardy Heron staan, en ben eraan verknocht geraakt, maar heb nog erg veel te leren ...  :|
Sinds kort probeer ik hem in netwerk met mijn xp PC te zetten met de bedoeling bestanden te kunnen delen en via de xp te kunnen printen.
Beide computers hangen vast met draad aan een Linksys router, en de printer is een Samsung USB laserprinter die vasthangt aan de xp.

Ik heb al verscheidene Documentatie en tutorials in het Engles en Nederlands gelezen en gevolgd, maar het blijft maar niet lukken  :'(.
Als er iemand mij zou kunnen helpen zou ik zeer gelukkig worden :) .
Sorry oor het ambetant zijn, maar indien het zou kunnen stap voor stap, ik ben er nog niet zo goed in...

Alleszins nu al erg bedankt...
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 14:44:24 door Wummer »

Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/12, 20:25:38 »
Heb je dit al doorgenomen? https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen iets veroudert, maar hiermee moet het lukken. Loop je ergens vast, schrijf je maar. Zoek ook eens op het forum op samba, er is al heel veel over geschreven. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Wummer

  • Lid
Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/12, 20:48:58 »
Heb je dit al doorgenomen? https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen iets veroudert, maar hiermee moet het lukken. Loop je ergens vast, schrijf je maar. Zoek ook eens op het forum op samba, er is al heel veel over geschreven. :)

Het is aan de hand van dit dat ik heb proberen op te zetten, maar dit lijkt dus niet te lukken. op Samba heb ik ook al verschilllende keren gezocht. Daarmee dat ik hier ten rade kom  ;) Ik zal het nog eens herdoen aan de hand van die wiki ^ en eens goed volgen waar hij eventueel de mist in gaat.
Zou het eventueel geen probleem met die Linksys router/gateway kunnen zijn?

Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/12, 21:59:43 »
Over het algemeen zit het probleem, in het instellen van rechten op beide OS'en. Gewoon goed doorlezen en alles uitvoeren zoals op de Wiki staat en het moet wel lukken. Zo niet schrijf je maar waar je vastloopt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/12, 22:30:24 »
Hmm zo moeilijk kan het niet zijn lol :D, rechtermuisknop op de map die je wilt delen, en dan onder places gewoon connecten met windows share -> ip + map + username..

Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/12, 23:00:05 »
#! Het mag dan makkelijk zijn, er struikelen toch nog een hoop mensen over SAMBA.
Als je SAMBA vaker hebt gebruikt zal het ongetwijfeld een makkie zijn. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: xp server - ubuntu client help?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/14, 20:52:01 »
#! Het mag dan makkelijk zijn, er struikelen toch nog een hoop mensen over SAMBA.
Als je SAMBA vaker hebt gebruikt zal het ongetwijfeld een makkie zijn. :)

Dat is waar :), ik dacht ik geef even een beknopte how-to ;)