Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???  (gelezen 6038 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Gepost op: 2014/10/23, 23:25:51 »
Ikzelf.
Helaas niet zo veel nieuws onder de zon.
Helaas (nog) geen vervanger voor Nautilus. (http://tweakers.net/nieuws/94077/canonical-wil-nieuwe-bestandsbeheer-app-voor-ubuntu-1410-ontwikkelen.html)
Wel een nieuwe webbrowser?, die aardig werkt.
En ligt het aan mij of is dit de eerste versie van Ubuntu zonder nieuwe standaard desktop achtergrond?

PS. Hopelijk is dit topic welkomer dan mijn Windows 10 Technical preview topic, hoewel ik hier weinig twijvels over heb. Dit is en blijft immers een Ubuntu forum.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 16:26:10 door jos34 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/24, 00:03:06 »
Xubuntu ziet er wel anders uit ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/24, 07:14:28 »
Dan zal ik ook eens naar Xubuntu kijken.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/24, 10:12:33 »
Ik heb de Xubuntu iso in VirtualBox gezet voor een eerste indruk. VB doet wat moeilijk nog. De installatie zag er mooi uit met nieuwe kleuren  :D !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/24, 11:03:22 »
Heel tevreden met Kubuntu. Heel stabiel (KDE-versie was al stabiel). Nog niet stabiel, maar leuk om uit te proberen is de Plasma 5 versie. Prachtige vormgeving, vlakkere icons en minder velle kleuren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/24, 11:14:03 »
Leuk speelgoed.  :)
Maar 14.04 is en blijft natuurlijk een stuk beter, omdat het een LTS-versie is. Geef mij dus maar LTS....

Overigens vind ik de ontwikkelingen in Xubuntu en Lubuntu interessant:

Xubuntu heeft niet alleen mooiere kleuren gekregen, maar stapt over op pkexec voor zaken die eerst met gksudo konden worden afgedaan. Voor Mousepad en Thunar hebben ze pkexec-policies vervaardigd. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.

Lubuntu is zich aan het voorbereiden op de overstap naar LXQt: een fundamentele verandering, die vermoedelijk pas in 15.04 tot uiting zal komen.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/24, 11:16:27 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/24, 11:37:10 »
Xubuntu heeft niet alleen mooiere kleuren gekregen, maar stapt over op pkexec voor zaken die eerst met gksudo konden worden afgedaan. Voor Mousepad en Thunar hebben ze pkexec-policies vervaardigd. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.

Aha! Dank je wel, Pjotr! Daar ga ik eens naar kijken. Dat klinkt handiger dan met gksudo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/24, 11:41:13 »
Vraag mij toch echt af wat daar handiger aan is ,,gksudo thunar,,  of dat ,,pkexec,, pfff alleen dat woord al brrrr
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/24, 11:49:13 »
Vraag mij toch echt af wat daar handiger aan is ,,gksudo thunar,,  of dat ,,pkexec,, pfff alleen dat woord al brrrr

Nja, ik weet niet hoe het met jou zit maar ik gebruik liever software die ondersteunt wordt (pkexec) dan software die niet meer wordt bijgewerkt met alle veiligheidsgevolgen van dien (gksudo).
Wat er handiger aan is... tja, met pkexec kun je een programma uitvoeren als een andere gebruiker. Dus bijv. pkexec tom2 voert het uit als gebruiker tom2 (als je die hebt aangemaakt). Door niks op te geven voer je hem als root uit (sudo dus).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/24, 11:53:39 »
Vraag mij toch echt af wat daar handiger aan is ,,gksudo thunar,,  of dat ,,pkexec,, pfff alleen dat woord al brrrr

Ik heb het net even geprobeerd. Het lijkt me hetzelfde werken als met gksudo, maar er zal best wat achter zitten wat ik niet door heb (en misschien ook wel niet door wil hebben). De naam "pkexec" zelf? Ja, dat vind ik ook niet zo geweldig gekozen.

Zou ik een *** trauma hebben soms??
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/24, 11:54:31 »
Vraag mij toch echt af wat daar handiger aan is ,,gksudo thunar,,  of dat ,,pkexec,, pfff alleen dat woord al brrrr

Ik heb het net even geprobeerd. Het lijkt me hetzelfde werken als met gksudo, maar er zal best wat achter zitten wat ik niet door heb (en misschien ook wel niet door wil hebben). De naam "pkexec" zelf? Ja, dat vind ik ook niet zo geweldig gekozen.

Zou ik een *** trauma hebben soms??

Zie mijn post boven de jouwne ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/24, 12:09:31 »
Hoi Vistaus,

Ja, dank je wel. Nou snap ik het. Nou ja, in praktische zin is er voor mij persoonlijk dan verder geen verschil, alleen geen gksudo meer gebruiken. Iets als andere gebruiker willen doen komt bij mij nooit voor, maar wie weet in de toekomst.

De Powermanager in de taakbalk bij Xubuntu is wel fijn voor laptops., lijkt me. Dat kunnen klikken in het Alt-Tab menu is verder mooi, maar dat had ik vast nooit gemist.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/24, 13:34:02 »
Heb die tussen versie´s nooit echt begrepen ,waarom niet gewoon alles het zelfde laten ,maar dan alleen progjes met een hoger versie nummer b.v
Voor de rest laat draaien wat draait en smeren wat piept ,elke keer andere kleurtjes of community wallpapers pff gooi die toch eraf ,maar goed wie ben ik nietwaar  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/24, 13:43:43 »
stapt over op pkexec voor zaken die eerst met gksudo konden worden afgedaan.
Wat mij opvalt is de opdracht:
sudo apt-get install <prog>
vaak niet om een wachtwoord vraagt. (betrouwbae bron......)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Allard

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/24, 13:57:01 »
Ik heb de Xubuntu iso in VirtualBox gezet voor een eerste indruk. VB doet wat moeilijk nog. De installatie zag er mooi uit met nieuwe kleuren  :D !
Ben ik in iedere geval toch niet de enige, heb de Mate editie draaien in VirtualBox. Echter zag ik bij het booten allemaal vreemde strepen en de resolutie was uitgerekt  ??? Echter toen ik EFI aanzette kon ik wel gewoon in de installatie komen, ben hem nu aan het installeren.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/24, 15:52:44 »
Ik heb de Xubuntu iso in VirtualBox gezet voor een eerste indruk. VB doet wat moeilijk nog. De installatie zag er mooi uit met nieuwe kleuren  :D !
Ben ik in iedere geval toch niet de enige, heb de Mate editie draaien in VirtualBox. Echter zag ik bij het booten allemaal vreemde strepen en de resolutie was uitgerekt  ??? Echter toen ik EFI aanzette kon ik wel gewoon in de installatie komen, ben hem nu aan het installeren.

Zelfde hier in VB, maar in VMware werkte het wel meteen geloof ik.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/24, 16:29:09 »
3 keer niks. Geen substantiële verbeteringen ten op zichte van 14.04 , enkel een nieuwere kernel en een paar Gnome pakketten hebben een upgrade gehad. Aangezien ik Ubuntu Gnome gebruik en er niet eens een volledige Gnome 3.12 wordt meegeleverd blijf ik op 14.04 hangen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Allard

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/24, 16:29:26 »
Ik heb de Xubuntu iso in VirtualBox gezet voor een eerste indruk. VB doet wat moeilijk nog. De installatie zag er mooi uit met nieuwe kleuren  :D !
Ben ik in iedere geval toch niet de enige, heb de Mate editie draaien in VirtualBox. Echter zag ik bij het booten allemaal vreemde strepen en de resolutie was uitgerekt  ??? Echter toen ik EFI aanzette kon ik wel gewoon in de installatie komen, ben hem nu aan het installeren.

Zelfde hier in VB, maar in VMware werkte het wel meteen geloof ik.
Zojuist merk ik op dat wanneer ik VirtualBox afsluit deze opeens niet meer de virtuele machine wil starten, krijg het scherm er voor over EFI gebeuren en kan niet doorstarten. Een beetje knoeien met VirtualBox en ik denk dat ik al weet waar het in mijn geval fout gaat, namelijk de functie Nested Paging. Deze heb ik daarom ook uitgeschakeld en ook de optie EFI staat nu weer uit. Met Nested Paging uit installeert en boot Ubuntu 14.10 wel gewoon. Nu maar hopen dat het daadwerkelijk zo blijft want de kwaliteit van VirtualBox is de laatste tijd om te "janken".  >:(

Offline JvH

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/24, 17:00:02 »
Ik houd het voor nu nog maar op 'weet niet'.
Sowieso ben ik pas sinds sinds kort aan het werk met Ubuntu Mate. Ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe wel erg positief over ben. Maar dat heeft niet zozeer met Utopic Unicorn te maken, meer met MATE.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/24, 17:53:37 »
Een paar uur geleden geinstalleerd op een USB-Stick 32gb, en dat duurde vergeleken met andere installatie's vrijlang.

Maar het voordeel was dan wel weer dat hij bij het up-date maar 78kb hoefde te installeren. op start van de USB-Stick 35sec

Edit: hier onder staat de goede met een hoofdletter F,
xubuntu@xubuntu:~$ inxi -F
System:    Host: xubuntu Kernel: 3.16.0-23-generic x86_64 (64 bit)
           Desktop: N/A Distro: Ubuntu 14.10 utopic
Machine:   Mobo: MSI model: MS-7592 v: 5.0
           Bios: American Megatrends v: V26.3 date: 11/01/2010
CPU:       Dual core Pentium E6600 (-MCP-) cache: 2048 KB
           Clock Speeds: 1: 2670 MHz 2: 1603 MHz
Graphics:  Card: Intel 4 Series Integrated Graphics Controller
           Display Server: X.Org 1.16.0 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa)
           Resolution: 1920x1080@60.0hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel G41 GLX Version: 2.1 Mesa 10.3.0
Audio:     Card Intel NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k3.16.0-23-generic
Network:   Card: Qualcomm Atheros AR8132 Fast Ethernet driver: atl1c
           IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full
           mac: 6c:62:6d:3d:a6:6e
Drives:    HDD Total Size: 532.1GB (9.0% used)
           ID-1: /dev/sda model: ST3500418AS size: 500.1GB
           ID-2: USB /dev/sdb model: Cruzer_Switch size: 32.0GB
Partition: ID-1: / size: 4.0G used: 1.2G (30%) fs: overlayfs dev: N/A
           ID-2: swap-1 size: 4.26GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 45.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 174 Uptime: 36 min Memory: 499.9/3918.3MB
           Client: Shell (bash) inxi: 2.1.28


« Laatst bewerkt op: 2014/10/24, 20:44:21 door Henkp »

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/24, 20:17:30 »
3 keer niks. Geen substantiële verbeteringen ten op zichte van 14.04 , enkel een nieuwere kernel en een paar Gnome pakketten hebben een upgrade gehad. Aangezien ik Ubuntu Gnome gebruik en er niet eens een volledige Gnome 3.12 wordt meegeleverd blijf ik op 14.04 hangen.

En systemd, dat is wel degelijk een substantiële verandering (feit).

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/24, 20:53:26 »
3 keer niks. Geen substantiële verbeteringen ten op zichte van 14.04 , enkel een nieuwere kernel en een paar Gnome pakketten hebben een upgrade gehad. Aangezien ik Ubuntu Gnome gebruik en er niet eens een volledige Gnome 3.12 wordt meegeleverd blijf ik op 14.04 hangen.

En systemd, dat is wel degelijk een substantiële verandering (feit).

Waar is dat systemd voor, wat doet het?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/24, 21:19:35 »
Een beetje knoeien met VirtualBox en ik denk dat ik al weet waar het in mijn geval fout gaat, namelijk de functie Nested Paging. Deze heb ik daarom ook uitgeschakeld en ook de optie EFI staat nu weer uit. Met Nested Paging uit installeert en boot Ubuntu 14.10 wel gewoon. Nu maar hopen dat het daadwerkelijk zo blijft want de kwaliteit van VirtualBox is de laatste tijd om te "janken".  >:(
Kan je na het installeren Nested Paging weer aanzetten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Allard

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/24, 21:38:57 »
Een beetje knoeien met VirtualBox en ik denk dat ik al weet waar het in mijn geval fout gaat, namelijk de functie Nested Paging. Deze heb ik daarom ook uitgeschakeld en ook de optie EFI staat nu weer uit. Met Nested Paging uit installeert en boot Ubuntu 14.10 wel gewoon. Nu maar hopen dat het daadwerkelijk zo blijft want de kwaliteit van VirtualBox is de laatste tijd om te "janken".  >:(
Kan je na het installeren Nested Paging weer aanzetten?
Ik heb het zojuist even uitgeprobeerd, wanneer ik na de installatie het weer aanzet blijft ie gewoon weer booten en kan ik hem ook gewoon weer gebruiken. Geen idee wat het veroorzaakt heeft dat ik de eerste keren het niet kon installeren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/24, 22:53:11 »
Waar is dat systemd voor, wat doet het?
Systemd is een vervanging voor het de init-deamon. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Systemd

Het breekt met vele hoekstenen van de filosofie hoe (l)unix systemen er uit moeten zien, zoals: 1 programma voor het juiste doel. Geen binaire blobs (log bestanden worden opgeslagen in binaire i.p.v. plain text).  De rest van de kritiek is te vinden op: http://boycottsystemd.org/. Ik hoop dat deze historische fout zo snel mogelijk terug getrokken wordt.  Ik kan begrijpen dat veel end-users de snelle startup procedure als zeer fijn ervaren, maar als de nering naast de tering wordt gezet is systemd een gedrocht.


Klik links bovenin op Documentatie