Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op het werk?  (gelezen 9928 keer)

Offline _Walter_

  • Lid
Ubuntu op het werk?
« Gepost op: 2011/04/13, 22:56:56 »
Hoi hoi,

Zijn er ook mensen hier die Ubuntu gebruiken op het werk? Hoe hebben jullie dat geregeld met je ICT afdeling/baas.

Groet,
Walter

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/14, 06:13:15 »
Ja, gebruik het hier ook op het werk .. mwhah, oké .. Vergelijking gaat een beetje mank, ben ZZP'er ;)

Maar kom zelf vaak in Unix of omgevingen die mixed OS'en draaien. Wat ik ook vaak tegenkom, is dat men b.v. Windows voor de kantoor omgeving gebruikt, en b.v. *nix inzet voor de serieuzere dingen (firewall, webserver, email server, etc ..) ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/14, 10:15:03 »
Ik gebruik Ubuntu op mijn werk, het is gewoon een kwestie van een eigen laptop meenemen.
Zo lang je je werk kan doen, mag ik het gewoon gebruiken, en aangezien we alles via de webbrowser doen, kan ik gewoon mijn werk doen.

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/14, 10:35:21 »
Hier is het een mix van windows, osx en linux-distributies. Zolang je je werk maar kan doen, is er niks aan de hand :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/14, 11:00:13 »
wij zijn sinds februari langzaam aan het overstappen op linux.

Aan je baas kan je de uitleg doen dat het gratis is, stabiel is en er veel meer mogelijkheden zijn tov closed source .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/14, 11:36:40 »
ik gebruik Linux al jaren op het werk maar ja .... ik ben ict hier  :evil:

wij geven ook les in Linux dus daarvoor staan extra poorten op en das wel handig

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/14, 12:09:12 »
Mijn zwager zegt altijd: Ik ga nooit over naar Linux want dan gooi ik me eigen ramen in. Die systemen zijn zo goed en degelijk dan hoef ik niet of nooit meer terug te komen voor onderhoud. En daar verdiend hij veel aan.

Microsoft is op dat gebied wel slim. Gewoon brakke systemen maken en je houdt hele volkstammen aan het werk.

Helaas gebruiken we op het werk geen Ubuntu maar ik heb wel altijd mijn eigen laptop mee. Als ik iets niet kan of mag op het werk systeem, grijp ik snel naar mijn laptop.

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/14, 12:31:02 »
Wat een onzin, Linux systemen hebben net zo veel onderhoud nodig en het is een stuk moeilijker dus daar is een stuk veel meer aan te verdienen.

Ik gebruik Linux op mijn werk.. Maar ik ben dan ook Linux/Voip sys-admin/engineer.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/14, 12:41:31 »
Zijn er ook mensen hier die Ubuntu gebruiken op het werk? Hoe hebben jullie dat geregeld met je ICT afdeling/baas.
Het is wel belangrijk om te vertellen wat voor soort werk jij op de computer moet verrichten.

Als je hele bedrijf leunt op bijvoorbeeld MS Word-documenten en meer bevat dan alleen wat standaard tekst weet ik niet of het fijner is om Ubuntu te gebruiken ;)

Zelf gebruik ik Ubuntu op mijn werk en MS Office in Virtual Box voor als het echt niet anders kan. Gelukkig hoef ik vbox bijna nooit op te starten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/14, 12:44:45 »
Wat een onzin, Linux systemen hebben net zo veel onderhoud nodig en het is een stuk moeilijker dus daar is een stuk veel meer aan te verdienen.

Niet mee eens.... dat hangt af van het gebruiksdoel.

Ik onderhoud als vrijwilliger vier computers op een verblijfsaccommodatie. Drie zijn bedrijfscomputers, die voornamelijk worden ingezet voor een wolkdienst (boekingssysteem), e-mailen (POP3), websurfen en voor tekstverwerken. Eentje is er voor de gasten; dat betreft vooral websurfen en tekstverwerken.

Op twee van de bedrijfscomputers staat Ubuntu 10.04, op de derde Ubuntu 10.10 en op de gastencomputer Linux Mint 10 LXDE. Alle computers zijn bijna helemaal dichtgetimmerd en dus hufterbestendig.

Het enige onderhoud wat ik eraan heb, is eens per twee weken de updates binnenhalen. En een doodenkele keer (2 x per jaar of zo) wat schade aan de gebruikersinstellingen herstellen, wanneer iemand er in is geslaagd om de hufterbescherming te doorbreken. Dat is alles.

Vroeger (voor mijn tijd) draaide de boel op Windows, en was het constant kommer en kwel met virussen, vastlopers en andere narigheden. Door de overstap op Linux is de onderhoudsbehoefte aanzienlijk gedaald. Bovendien is de bedrijfszekerheid van de ICT enorm toegenomen.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/14, 12:50:26 door Pjotr »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/14, 12:57:54 »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/14, 14:09:29 »
@Pjotr Onze werk omgevingen zijn niet met elkaar te vergelijken :).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/14, 15:10:05 »
@Pjotr Onze werk omgevingen zijn niet met elkaar te vergelijken :).

Dat vermoedde ik al.  :)

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/17, 12:26:52 »
Wij gebruiken een mix van xp, win7, fedora en ubuntu. Het is aan de ict-administrator om te zorgen dat zijn applicaties voor iedereen toegankelijk worden. Een viertal jaren geleden bestond er in het bedrijf (vanwege het management) een grote weerstand tegen het gebruik van linux op de desktop/labtop (onbekend is onbemind). Omdat we als ontwikkelaars voet bij stek zijn blijven houden (een winkelier stelt toch ook geen eisen aan het voertuig waarmee je zijn producten komt ophalen) en omdat we voor een pak werkbare opensource-alternatieven gezorgd hebben (neem zelf het initiatief!) zijn de geesten open voor Linux en open source komen te staan. In ieder geval heeft men nu notie van het begrip "vendor-lock-in" en zal men in de toekomst niet automatisch voor de veel-te-dure microsoft-toepassingen gaan kiezen.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/17, 12:59:20 »
Oké, zonder erbij in de verdediging te schieten .. Microsoft producten zijn mischien aan de prijzige kant (geen flauw idee eigenlijk), echter mocht je als bedrijf een probleem ermee hebben, dan is een Microsoft knutselaar praktisch op iedere straathoek te vinden. En die beste man of vrouw (vaak zijn het mannetjes) komen dan voor een redelijk bedrag je windows netwerkje weer nieuw leven in blazen ...

Echter, bij een *nix omgeving wordt dat een heel ander verhaal ..
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/17, 18:53:48 »
Oké, zonder erbij in de verdediging te schieten .. Microsoft producten zijn mischien aan de prijzige kant (geen flauw idee eigenlijk), echter mocht je als bedrijf een probleem ermee hebben, dan is een Microsoft knutselaar praktisch op iedere straathoek te vinden. En die beste man of vrouw (vaak zijn het mannetjes) komen dan voor een redelijk bedrag je windows netwerkje weer nieuw leven in blazen ...

Echter, bij een *nix omgeving wordt dat een heel ander verhaal ..

In welk opzicht bedoel je "een heel ander verhaal"? Achter linux zit ook bedrijfsmatige ondersteuning, ik denk dat dit tegenwoordig een verouderd argument is.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/17, 19:37:29 »
Achter linux zit ook bedrijfsmatige ondersteuning, ik denk dat dit tegenwoordig een verouderd argument is.
Er is inderdaad geen kennis op elke straathoek te vinden, maar wel op iedere voorrangsweg :lol:
Ook zijn er voldoende bedrijven, die opleiden voor diverse functies m.b.t. Linux.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/17, 20:03:45 »
Oké, zonder erbij in de verdediging te schieten .. Microsoft producten zijn mischien aan de prijzige kant (geen flauw idee eigenlijk), echter mocht je als bedrijf een probleem ermee hebben, dan is een Microsoft knutselaar praktisch op iedere straathoek te vinden. En die beste man of vrouw (vaak zijn het mannetjes) komen dan voor een redelijk bedrag je windows netwerkje weer nieuw leven in blazen ...

Echter, bij een *nix omgeving wordt dat een heel ander verhaal ..

1. Bedrijven maken geen gebruik van knutselaars op iedere straathoek
2. Bedrijven hebben geen "windows netwerkje"
3. Door meer en meer linux te gaan gebruiken, wordt zelf een goede kennis opgebouwd. Bovendien studeren de meeste studenten in het  hoger/universitair onderwijs af met een goede linux-basiskennis.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/17, 20:48:44 »
Ach ik heb het mezelf aan geleerd. Veel boeken gelezen en een hoop trainingen/cursusen gedaan na m'n basis IT opleiding.
Gaat prima hier ;). Het is een kwestie van zelf willen & kunnen leren. En dat is nou juist het mooie van het vak Linux sys-admin.. Het zijn stuk voor stuk dezelfde gedreven gasten die net iets meer willen dan een leuk computerbaantje.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/17, 22:25:36 »
Oké, zonder erbij in de verdediging te schieten .. Microsoft producten zijn mischien aan de prijzige kant (geen flauw idee eigenlijk), echter mocht je als bedrijf een probleem ermee hebben, dan is een Microsoft knutselaar praktisch op iedere straathoek te vinden. En die beste man of vrouw (vaak zijn het mannetjes) komen dan voor een redelijk bedrag je windows netwerkje weer nieuw leven in blazen ...

Echter, bij een *nix omgeving wordt dat een heel ander verhaal ..

In welk opzicht bedoel je "een heel ander verhaal"? Achter linux zit ook bedrijfsmatige ondersteuning, ik denk dat dit tegenwoordig een verouderd argument is.

Omdat er paar spelers in de markt zijn, die ondersteuning op hun producten leveren, wil het nog niet zeggen dat er een compleet bedrijfsmodel achter Linux zit. Dat zit er namelijk nog steeds niet. Of je moet met je opmerking op hét warhoofd Linus Torvalds richten (no ofence) ..

En dat je tegenwoordig ondersteuning kán kopen, wil nog niet zeggen dat het per definitie ook zo is. Je moet er nogal flink voor in de buidel tasten, wil je als bedrijf Linux kennis binnen de deur halen. En dan doel ik niet over het goed bedoelde 'gepruts' wat een doorsnee ICT student aan 'hobby kennis' mee neemt ;)

En bedrijven zijn nog steeds huiverig voor Linux, omdat het 'eng' en 'onbekend' is, en het is nog steeds zo, dat je op iedere willekeurige straathoek over de MCSE'ers struikelt (al mijd ik persoonlijk liever die straat hoeken, aangezien ik niet met zulks volk goed door 1 deur kan (en wil) ) ..
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/17, 22:46:01 »
hét warhoofd Linus Torvalds

 ???

Wat een vreemde opmerking.

Linus Torvalds vind ik een nuchtere, praktische denker die z'n prioriteiten goed op een rijtje heeft staan. Geen last van overmatige ideologische ballast, beide benen op de grond. Goeie kerel.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/17, 22:48:45 »
hét warhoofd Linus Torvalds

 ???

Wat een vreemde opmerking.

Linus Torvalds vind ik een nuchtere, praktische denker die z'n prioriteiten goed op een rijtje heeft staan. Geen last van overmatige ideologische ballast, beide benen op de grond. Goeie kerel.

Als je z'n boek gelezen had, dan had je kunnen lezen dat hij zich zelf ook bestempeld als een: "war hoofd met een veels te grote neus, en die ook nog bril dragend is" .. ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/17, 22:52:32 »
hét warhoofd Linus Torvalds

 ???

Wat een vreemde opmerking.

Linus Torvalds vind ik een nuchtere, praktische denker die z'n prioriteiten goed op een rijtje heeft staan. Geen last van overmatige ideologische ballast, beide benen op de grond. Goeie kerel.

Als je z'n boek gelezen had, dan had je kunnen lezen dat hij zich zelf ook bestempeld als een: "war hoofd met een veels te grote neus, en die ook nog bril dragend is" .. ;)

Typisch Zweedse zelfspot (etnische Zweed uit Finland, hè...). Ik kan me niet voorstellen dat je dat voor waar aanneemt?

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/17, 22:54:47 »
hét warhoofd Linus Torvalds

 ???

Wat een vreemde opmerking.

Linus Torvalds vind ik een nuchtere, praktische denker die z'n prioriteiten goed op een rijtje heeft staan. Geen last van overmatige ideologische ballast, beide benen op de grond. Goeie kerel.

Als je z'n boek gelezen had, dan had je kunnen lezen dat hij zich zelf ook bestempeld als een: "war hoofd met een veels te grote neus, en die ook nog bril dragend is" .. ;)

Typisch Zweedse zelfspot (etnische Zweed uit Finland, hè...). Ik kan me niet voorstellen dat je dat voor waar aanneemt?

Mwhah, het gezegde luid: "waar rook is, is vuur" .. Dus ergens zal er wel een kern van waarheid in berusten, maar als je zijn 'levens verhaal' zo leest, dan krijg je wel een aardige indruk dat hij aardig over een dosis zelf kennis beschikt ;)

En voor waar .. Mwhah, het is biografisch geschreven, maar goed .. Sommige dingen moet je idd met een korreltje zout nemen :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Ubuntu op het werk?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/18, 08:49:57 »
Ik bedoelde dat er tegenwoordig een groot aantal bedrijven is die ondersteuning voor linux bieden, niet dat 1 bedrijf achter linux zit. (ik doelde meer op ubuntu met canonical, redhat etc.)
Op de chat te vinden als debiantux