Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op 16GB stickje  (gelezen 2597 keer)

Jaspur

  • Gast
Ubuntu op 16GB stickje
« Gepost op: 2008/11/18, 23:02:18 »
He, zou ik Ubuntu ook op een geheugenstick van 16GB kunnen installeren en dan als soort plug&play gebruiken op m'n PC.

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 23:08:51 »
Daar was laatst nog een topic over. Even de zoekfunctie gebruiken.

Jaspur

  • Gast
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 23:17:21 »
Daar kwam niets in voor over Ubuntu.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 23:20:55 »
Gebruik de zoekfunctie van het forum eens met de zoektermen ubuntu usb stick.
Dan vind je meerdere topics.

Het is mij een raadsel hoe je niks hebt kunnen vinden hier.

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 23:31:33 »
Ja dat kan en je hebt er helemaal niet zo'n grote USB stick voor nodig. Ubuntu 8.10 heeft een nieuwe feature, waarmee het heel makkelijk is om een bootbare USB stick te maken. Ik heb dat gedaan met een 1 GB stick, dat is al groot genoeg.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Jaspur

  • Gast
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 23:33:18 »
Ja dat kan en je hebt er helemaal niet zo'n grote USB stick voor nodig. Ubuntu 8.10 heeft een nieuwe feature, waarmee het heel makkelijk is om een bootbare USB stick te maken. Ik heb dat gedaan met een 1 GB stick, dat is al groot genoeg.
Ik wil 't graag vanuit Windows doen. :P

Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 23:33:39 »
Ja dat kan en je hebt er helemaal niet zo'n grote USB stick voor nodig. Ubuntu 8.10 heeft een nieuwe feature, waarmee het heel makkelijk is om een bootbare USB stick te maken. Ik heb dat gedaan met een 1 GB stick, dat is al groot genoeg.

Maar dan hebt ge een live-usb stick (zoals een live-cd). Hij wil een installatie.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/18, 23:36:45 »
Dat kan ook, want wubi staat ook dan ook op de stick. Dan kan hij ubuntu onder windows installeren. Of hij kan VMware installaeren en daar dan ubuntu onder draaien. (Maar ik zou het liever andersom zien :) )

voor de gein ben ik hier het volgende aan het uitproberen.
Ik draai oorspronkelijk Ubuntu. In virtualbox draai ik XP waarop ik via Wubi Ubuntu aan het installeren ben. Om vervogens onde wine een Windowsprogramma te draaien. Ik hoop dat ik er op het eindezel nog aan uitkom :))
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 00:00:07 door Bitbuntu »

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/18, 23:42:20 »
Ik wil 't graag vanuit Windows doen. :P
Je kunt ook gewoon van de Ubuntu 8.10 live CD booten, en dan daarvanuit de USB stick prepareren. Je hoeft Ubuntu dus niet geïnstalleerd te hebben om dat te kunnen doen.

Maar dan hebt ge een live-usb stick (zoals een live-cd). Hij wil een installatie.
Een USB stick is schrijfbaar, en op een live USB stick kun je gewoon documenten opslaan. Wat is dan nog het verschil tussen een live USB stick en een installatie op USB stick? Het komt op hetzelfde neer.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 23:44:14 door jespdj »
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/19, 00:02:59 »
Dan is dat wat je maakt met de nieuwe optie in Ubuntu 8.10 dus een "persistent live USB stick" in jouw terminologie?

In ieder geval vraagt 't programma waarmee je zo'n stick aanmaakt hoeveel ruimte je op de stick wilt reserveren voor documenten en dergelijke.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/19, 00:05:01 »
Maar dan hebt ge een live-usb stick (zoals een live-cd). Hij wil een installatie.
Een USB stick is schrijfbaar, en op een live USB stick kun je gewoon documenten opslaan. Wat is dan nog het verschil tussen een live USB stick en een installatie op USB stick? Het komt op hetzelfde neer.
[/quote]

Het verschil is dat op een life USB stick hij telkens de hardware moet detecteren, en dat hij naar de taal vraagt enz.. Dit is wel te compileren. Maar op de life usb slaat hij inderdaad documenten, maar slaat die op onder 1 file. dus geen home map die dan bv op een andere pc uitgelezen kan worden. Ik heb al geprobeerd een apparte partitie te maken om dan een /home partitie laten aan te knopen, maar dit is me niet gelukt :( hij gaat dan de stick volledig opnieuw naar fat16 formateren.

Jaspur

  • Gast
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/19, 00:10:32 »
Ik heb de ubuntu-8.10-desktop-amd64 gedownload en als ik Wubi.exe open op m'n Vista, ziet hij de memorystick niet. Alleen m'n vaste Hdd.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/19, 00:13:12 »
Ik heb de ubuntu-8.10-desktop-amd64 gedownload en als ik Wubi.exe open op m'n Vista, ziet hij de memorystick niet. Alleen m'n vaste Hdd.

Die heb je gedownload en op CD gezet? of op Stick? En ziet de verkenner van Vista die stick?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 00:15:33 door Bitbuntu »

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/19, 00:15:55 »
Het verschil is dat op een life USB stick hij telkens de hardware moet detecteren, en dat hij naar de taal vraagt enz.. Dit is wel te compileren.
Het begint een beetje verwarrend te worden. De USB stick die ik heb aangemaakt vraagt niet elke keer om de taal en andere instellingen als ik er vanaf boot.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/19, 00:17:48 »
Het verschil is dat op een life USB stick hij telkens de hardware moet detecteren, en dat hij naar de taal vraagt enz.. Dit is wel te compileren.
Het begint een beetje verwarrend te worden. De USB stick die ik heb aangemaakt vraagt niet elke keer om de taal en andere instellingen als ik er vanaf boot.

Welke ISO heb je gebruikt voor de stick te maken?

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/19, 00:20:51 »
Ik heb de ubuntu-8.10-desktop-amd64 gedownload en als ik Wubi.exe open op m'n Vista, ziet hij de memorystick niet. Alleen m'n vaste Hdd.
Waarom doe je niet gewoon dit:
  • Brand de ISO op een CD (met een programma wat ISO images kan branden)
  • Boot vanaf de CD
  • Maak een bootbare USB stick aan met de optie System / Administration / Create a USB startup disk
Is er een reden waarom je dit persé vanuit Windows wilt met Wubi? Je hoeft niets op je harddisk te installeren als je het via de live CD doet.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline jespdj

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/19, 00:21:48 »
Welke ISO heb je gebruikt voor de stick te maken?
Gewoon, de standaard Ubuntu 8.10 amd64 ISO, hetzelfde als wat Jaspur gebruikt.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/19, 00:29:47 »
Het verschil is dat op een life USB stick hij telkens de hardware moet detecteren, en dat hij naar de taal vraagt enz.. Dit is wel te compileren.
Het begint een beetje verwarrend te worden. De USB stick die ik heb aangemaakt vraagt niet elke keer om de taal en andere instellingen als ik er vanaf boot.
als je hem met het tooltje van 8.10 hebt gemaakt heb je waarschijnlijk gekozen voor persistent.je hoeft dan niet iedere keer de taal te kiezen, dat wordt opgeslagen

Waar kun je dat kiezen?

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Ubuntu op 16GB stickje
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/19, 00:34:26 »
Het verschil is dat op een life USB stick hij telkens de hardware moet detecteren, en dat hij naar de taal vraagt enz.. Dit is wel te compileren.
Het begint een beetje verwarrend te worden. De USB stick die ik heb aangemaakt vraagt niet elke keer om de taal en andere instellingen als ik er vanaf boot.
als je hem met het tooltje van 8.10 hebt gemaakt heb je waarschijnlijk gekozen voor persistent.je hoeft dan niet iedere keer de taal te kiezen, dat wordt opgeslagen

Waar kun je dat kiezen?
tijdens het aanmaken van die stick

Je kan inderdaad kiezen of hij de documenten en instellingen moet opslaan, en je kan er ook de nodige ruimte aan toe voegen. Maar dat wil niet zeggen dat je documenten in de home map zitten. Die zitten namelijk ergens anders opgelsagen in 1 file. Ik bedoel wel niet als je vanaf de stick opstart, dan staan ze wel in de home map. Maar als je de stick in een andere ubuntu pc steekt die van de HD opstart, dan kun je niet aan je documenten.