Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik begin een beetje gek te worden  (gelezen 2740 keer)

reboot

  • Gast
ik begin een beetje gek te worden
« Gepost op: 2008/02/01, 01:00:21 »
Hallo,
ik ben nu al even aan het kloten met ubuntu!
het wil maar niet lukken en het kost me moeite om het niet op te geven.
Hoe krijg ik mij ati radeon hd 2600 geïnstalleerd
ik zit hier met een fucked up resolutie van 640*... ik word er gewoon gek van!
help aub

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/01, 01:05:06 »
Na een verse installatie zou het inschakelen van de drivers via de restricted drivers manager (beperkt ondersteunde stuurprogramma's) genoeg moeten zijn.

reboot

  • Gast
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/01, 01:08:35 »
maar ik heb een grafische kaart van 250€ en kan nog niet eens mijn resolutie aanpassen, dat is ook niet erg leuk eh? en world of warcraft geeft  ook al slecht beeld

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/01, 01:22:30 »
De oplossing die ik noemde werkt niet? Daarna kan je namelijk gewoon de resolutie instellen die je wil (en je monitor aan kan ;))

Wat heb je tot nu toe allemaal geprobeerd? Wat werkte wel en wat werkte er niet?

Offline wutnubu

  • Lid
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/01, 06:35:43 »
En probeer niet al te boos te worden op Ubuntu.

Als het aan de Linux/Ubuntu community zou liggen, dan had je deze probelemen niet.
Wij proberen je wel verder te krijgen, geef johanvd voldoende info en hij kan je wellicht goed helpen, heeft hij veel vaker gedaan ;).

Het zijn de hardware leveranciers die niet de moeite nemen Linux-compatible te willen zijn.

Succes

Groet

Offline maxpower

  • Lid
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/02, 13:31:28 »
hmm misschien even handmatig aanpassein je xorg.conf.. hier staat volgensmij beschreven hoe http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973 die modeline [edit]generator werkt niet meer zie ik[/edit] volgensmij is hier 1 te vinden http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl en anders even google.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/02, 19:42:21 »
Citaat van: reboot
Hallo,
ik ben nu al even aan het kloten met ubuntu!
het wil maar niet lukken en het kost me moeite om het niet op te geven.
Hoe krijg ik mij ati radeon hd 2600 geïnstalleerd
ik zit hier met een fucked up resolutie van 640*... ik word er gewoon gek van!
help aub
Take it easy, zorg dat je een internetverbinding hebt en doe het volgende:
I systeem --> beheer --> beperkt ondersteunde stuurprogramma' s
II kruis alles aan dat er aan te kruisen valt.
III Nadat hij je om een bevestiging gevraagd heeft, zal hij de driver in kwestie downloaden en installeren.
IV Herstart je systeem.
V Je graphische kaart zal zijn werk doen. Stel maar eens een leuke screensaver in met 3D animaties (die met die mieren zijn leuk) en laat hem maar eens lopen. Je kaartje is nu een tekentalent! :D

En nee, de problemen liggen niet aan Ubuntu, maar aan het feit dat veel hardwarefabrikanten onder 1 hoedje spelen met ome Gates. De term "beperkt ondersteund" zegt het al: de voornaamste kaartenmerken (Nvidia en ATI) investeren niet graag in een markt waarin het voor hen moeilijk is om de investeringen terug te verdienen. Maar AMD (sinds een paar maanden eigenaar van ATI) heeft beterschap belooft. Zij willen Linux dus beter gaan ondersteunen, zodra op de Windows-marktsector hun bestaan weer wat zekerder is.

Offline Ubert

  • Lid
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/03, 14:11:50 »
Waarschijnlijk is het gelukt, want er komt geen reactie meer  :mad:

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/03, 14:38:54 »
of hij heeft het opgegeven :(
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/03, 17:37:20 »
nou dan hoop ik niet dat hij 4 hoog woont ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/03, 18:04:21 »
Citaat van: Gandyman
nou dan hoop ik niet dat hij 4 hoog woont ???
of langs een spoorbaan haha :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

PeterBal

  • Gast
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/03, 21:08:42 »
I systeem --> beheer --> beperkt ondersteunde stuurprogramma' s
II kruis alles aan dat er aan te kruisen valt.
III Nadat hij je om een bevestiging gevraagd heeft, zal hij de driver in kwestie downloaden en installeren.
IV Herstart je systeem.
V Je graphische kaart zal zijn werk doen. Stel maar eens een leuke screensaver in met 3D animaties (die met die mieren zijn leuk) en laat hem maar eens lopen. Je kaartje is nu een tekentalent! :D

Hoe zou je deze truuk kunnen toepassen als je niet in de grafische omgeving komt? Ik ben een PC aan het inrichten met edubuntu (voor Gambia). Hij start netjes op, en in de niet grafische omgeving loopt alles prima. Zo snel hij de grafische mode wil laden wordt mijn monitor grijs......

Thanks!

Peter

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/03, 22:57:03 »
Citaat van: PeterBal
Hoe zou je deze truuk kunnen toepassen als je niet in de grafische omgeving komt? Ik ben een PC aan het inrichten met edubuntu (voor Gambia). Hij start netjes op, en in de niet grafische omgeving loopt alles prima. Zo snel hij de grafische mode wil laden wordt mijn monitor grijs......

Thanks!

Peter
Ik zal ff checken hoe het spul heet in "installeren/verwijderen". Dan kunnen we daaruit het APT commando herleiden.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/03, 23:10:21 »
Citaat van: Richard_Rahl
Citaat van: PeterBal
Hoe zou je deze truuk kunnen toepassen als je niet in de grafische omgeving komt? Ik ben een PC aan het inrichten met edubuntu (voor Gambia). Hij start netjes op, en in de niet grafische omgeving loopt alles prima. Zo snel hij de grafische mode wil laden wordt mijn monitor grijs......

Thanks!

Peter
Ik zal ff checken hoe het spul heet in "installeren/verwijderen". Dan kunnen we daaruit het APT commando herleiden.
Hm, daar vond ik alleen het grafische front-end voor het beheer van restricted drivers. Maar ik heb een vermoeden dat het iets is als "sudo manage non-free hardware drivers" of "sudo manage restricted drivers". Dat laatstgenoemde commando geef ik de meeste kans van slagen.
Maar als die pc naar Gambia gaat zal de hardware niet al te nieuw zijn. Een open-source legacy driver is dus misschien vereist. Maar ik weet niet hoe je die binnenhengelt met een command-line, want Synaptic gebruik ik allen via de interface. En ik heb mijn Ubuntu-boek in mijn ouderlijk huis laten liggen :(. Dus opzoeken wordt lastig.

Offline Ubert

  • Lid
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/04, 20:08:37 »
Citaat van: Idzme
of hij heeft het opgegeven :(
Kan ik wel begrijpen! Toen ik mijn printer in ubuntu 6.06 niet aan de gang kreeg ben ik weer overgestapt op windows. Maar later met 7.10 ben ik totaal overgestapt. (ook nog veel geklooid met 7.04) Was toen erg onder de indruk van de grafische effecten van 7.04!

Offline Jan E.

  • Lid
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/04, 21:09:59 »
Meneer Reboot is verdwenen kennelijk, maar hij heeft 3 verschillende lijntjes open gezet met uiteindelijk allemaal dezelfde problemen, die met zijn videokaart... Een dag nadat hij hier verdween heeft hij een nieuw lijntje geopend. Kan je zo iemand rechtstreeks een berichtje sturen dat 'ie wel in zijn lijntje moet blijven en niet in paniek in het rond moet gaan meppen? Ik wil het ook wel doen hoor, maar ik weet niet hoe. En ik krijg geen melding dat er iets gepost is op een reactie. Da's ook lastig.
Eigenlijk ben ik best zielig......................................... :mad:
Gelukkig doet mijn Ubuntu het wel goed!! =D


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ik begin een beetje gek te worden
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/04, 22:12:23 »
Citaat van: asterix1423
Meneer Reboot is verdwenen kennelijk, maar hij heeft 3 verschillende lijntjes open gezet met uiteindelijk allemaal dezelfde problemen, die met zijn videokaart... Een dag nadat hij hier verdween heeft hij een nieuw lijntje geopend. Kan je zo iemand rechtstreeks een berichtje sturen dat 'ie wel in zijn lijntje moet blijven en niet in paniek in het rond moet gaan meppen? Ik wil het ook wel doen hoor, maar ik weet niet hoe. En ik krijg geen melding dat er iets gepost is op een reactie. Da's ook lastig.
Eigenlijk ben ik best zielig......................................... :mad:
Gelukkig doet mijn Ubuntu het wel goed!! =D
Als hij van de hak op de tak springt en niet gewoon 1 topic erop na houdt is dat zijn probleem. Hij begon al meteen zo ongeveer het OS af te kraken, zonder eerst eens even naar ons te "luisteren".
Hij lijkt op sommigen op Gamershell.com. Op zo'n moedertje met een topic van categorie "spelleke van mijn zoontje doet het niet". :( Vragen de guru's op dat forum om wat meer info, meestal door te vragen wat er zoal op het bonnetje van de pc staat *, en ze zijn alweer foetsie. Na slechts 1 tot 3 keer posten. Net zoals deze gast: wil een oplossing in twee seconden en is weg als dat niet mogelijk blijkt :(.
Zucht... in Reboot's visie is "een Tipi een gebrekkige woning", blijkbaar. Alsof "Gates and Windows" garantie bieden voor optimaal plezier.

*specificaties van de hardware