Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet op met Live-cd  (gelezen 7369 keer)

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Gepost op: 2007/06/25, 11:29:14 »
Ik heb x-aantal weken geleden een Live-cd besteld.

Toen ik de Live cd in mijn computer stak gebeurde het volgende:

Ik krijg het eerste scherm waar ik kan kiezen voor install en dergelijke.
Daarna krijg ik zoals het hoort de oranje load-balk.
En daarna hoor ik het opstartgeluidje van Ubuntu...
maar ik zie absoluut niets ...
en daarna begint mijn computer stationair te draaien dus ik veronderstel dat hij ubuntu opgestart heeft
maar dat ik niets kan zien ...
het probleem zou dus aan het scherm van mijn laptop moeten liggen.
Maar ik heb absoluut geen idee wat ik zou moeten veranderen/installeren of wat dan ook om iets te zien.
Kan iemand mij helpen?

Mvg
Sjapie

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/25, 11:53:41 »
vertel eens wat voor pc heb je? specificaties.
homemade HTPC

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/25, 12:27:41 »
Heb je de cd al gecontroleerd op defecten?

Offline Ivan1986

  • Lid
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/25, 12:32:46 »
je kan een keertje proberen met crtl-alt-F3 dan ga je als ubuntu is opestrat normaal gewoon een terminal moeten zien over je hele scherm. Eigenlijk laat je dan alle grafische dingen achterwegen. als je dat kan doen denk ik dat in de terminal    
sudo dpkg-reconfigure- xserver-xorgintypen

Bij grafische kaart VESA nemen

dan
sudo /etc/init.d/gdm restartik weet wel niet of dit gaat werken met een live cd....

MAAR anders moet je een alternate cd downloaden en daar heb je geen grafische kaart voor nodig.

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/25, 13:48:08 »
Citaat van: raydekok
vertel eens wat voor pc heb je? specificaties.
Intel pentium m 740-proc (1,73Ghz, 2 MB L2-cache, FSB 533)
15,4 " WXGA hoogglans TFT max res: 1280X800
bluetooth
Panasonic 8X multistandaard CD/DVD-brander met ondersteuning voor dual layer
High end grafische kaart: ATI mobility radeon X700 XL PCI-express technology met 128 mb DDR ram
samsung 80GB harde schijf met 5400rpm
Werkgeheugen 512 MB DDR II ram
Dolby digital 8 kanaals high defenition

Multifuntional touchpad met verlichte snelstart toetsen voor compfortabele bediening van multimedia toepassingen. eenvoedig de gewenste toepassing, zoals internet email of mediaspeler selecteren en klaar.

Intel pro/wireless 2200
ieee 802.11b/g WLAN 54 mbit's
2 geinteregeerde luissprekers
7 in 2 kaartlezer
netwerk 10/100mbit's
56k/v90 modem
led toets verlichting


En indien nodig is het ram geheugen uitbreidbaar tot 2G

(Het is wel een Medion laptop (maar is een super goed beestje, ik zit in het Grafische en kan al mijn programma's heel goed aan) -> Medion MD 96500)

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/25, 13:49:11 »
Citaat van: vlerknozem
Heb je de cd al gecontroleerd op defecten?
De CD-ROM werkt perfect, dus daaraan ligt het normaal gezien niet.

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/25, 14:03:24 »
nee de cd op fouten gecontroleerd.
homemade HTPC

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/25, 14:26:08 »
Citaat van: raydekok
nee de cd op fouten gecontroleerd.
juist gedaan, en ubuntu heeft geen errors gevonden, toch bedankt voor de tip

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/25, 14:32:03 »
Citaat van: Ivan1986
je kan een keertje proberen met crtl-alt-F3 dan ga je als ubuntu is opestrat normaal gewoon een terminal moeten zien over je hele scherm. Eigenlijk laat je dan alle grafische dingen achterwegen. als je dat kan doen denk ik dat in de terminal    
sudo dpkg-reconfigure- xserver-xorgintypen

Bij grafische kaart VESA nemen

dan
sudo /etc/init.d/gdm restartik weet wel niet of dit gaat werken met een live cd....

MAAR anders moet je een alternate cd downloaden en daar heb je geen grafische kaart voor nodig.
pfieuw dit zag er al moeilijker uit maar ik heb het toch eens geprobeerd

en ik kreeg bij het laatste command-line commando het volgende:

Starting GNOME display manager [Failed]

geen goed teken dus, en ik wil zoooooo graag van die klotezooi windows af :(

Heb nog eens goed opgelet tijdens het opstarten en daar heb ik ook gezien
[107.768000] intel_rng FWH not detected

ik heb ook eens ubuntu in veilige modus opgestart en daar zag ik het volgende:

Failed to star the X-server (graphical interface)

[EE] VESA(0) no matching modes
[EE] screen(s) found, but non have a usable configuration

waar het dus op neer kwam:
-> Fatal Server Error:
    No screens found

Als er iemand mij van die smerige windows kan afhelpen, ik ga u eeuwig dankbaar zijn!

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/25, 15:37:37 »
Ik zie dat je een ATI als grafische kaart hebt.
ATI geeft zijn drivers niet vrij en daardoor zijn er geen goede linux drivers voor ATI kaarten. Bij Intel kaarten en Nvidia kaarten zijn er minder problemen.
Ik weet zo meteen de oplossing voor je probleem niet maar misschien moet je eens op dit forum of op het engelstalig forum iets gerichter zoeken naar problemen met jou grafische kaart: ATI mobility radeon X700 XL PCI

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/25, 15:58:33 »
Ja, dit lijkt weer een ATI probleem. Het handigst is inderdaad een install via de alternate-cd, die je hier kan downloaden: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors

Het gaat om de ubuntu-7.04-alternate-i386.iso, die je vervolgens kan branden op cd (op zo laag mogelijke snelheid om fouten te voorkomen).

Als downloaden geen optie is: probeer Ivan1986's procedure volgen, dus ctrl-alt-F3, en

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

En dan de ati driver kiezen.


Succes, en laat het weten als het niet werkt (want dan moet waarschijnlijk eerst de flgrx driver geinstalleerd worden).

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/25, 16:07:08 »
Ben bezig aan het downen, hooooooop zo hard dat het daarmee werkt :D

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/25, 16:11:52 »
ja, maar de 7.04 alternate

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/25, 18:22:15 »
Hier zijn we dan weer met een nieuwe update van mijn probleem

Heb de CD-ROM gedownload, heel traag gebrand zoals voorgesteld.
Ik stop hem in mijn pc en ik kom in de tekst installatie.
Die verloopt naar mijn mening goed.
Tot de computer zegt: Gelieve u CD-ROM te verwijderen voor het rebooten etc.

Ik doe dat.
Ik start Ubuntu op en ik zie de preloader.

Maar dit was te vroeg victorie gekraaid.
Hij doe een of andere geforceerde systeemcheck om dat dit meer dan 4000 dagen geleden was ofzo
Dan zie ik vluchtig iets van failed (had absoluut geen tijd om het te lezen)

En mijn computer doet verder, ditmaal hoor ik een heel kort opstart geluidje en krijg weer dat irritant zwart scherm.

sudo etc/init.d/gdm restart herstart mijn Ubuntu met het zelfde probleem van doen

wat deed ik fout en hoe los ik het op?

BTW als ik  sudo dpkg -reconfigure -xserver -xorg ingeef doet hij niets hij geeft alleen uitleg en opnieuw de commandline

(ja ik ben een gigantische Ubuntu/Linux noob)

Help?

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/25, 18:34:15 »
Ok, dus ubuntu is nu geinstalleerd. Wat er in ieder geval nog ontbreekt is de juiste grafische driver. Dus je doet waarschijnlijk helemaal niets fout :)  Doe het volgende: boot vanaf de  harde schijf totdat je een melding krijgt van Grub, zoiets als "Grub loading ....". Druk dan snel op de escape-toets om in het boot-menu te komen.

Druk vervolgens op e. Selecteer vervolgens de tweede regel "kernel /boot/vmlinuz-....." en druk weer op e. Er verschijnt nu een regel, zeer waarschijnlijk eindigend op "quiet splash". Verwijder "quiet splash" en druk op enter en vervolgens op b.

Nu zal het systeem opstarten terwijl je precies kan zien wat er gaande is. Kan je de laatste melding voordat de boel vastloopt hier laten zien?

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/25, 19:07:43 »
Man man deed dit ff pijn aan mijn oren!

Behalve gigantisch luid gepiep krijg ik daar niets

Eerst lukte het me niet om de grub te stoppen, daarom heb ik dan maar direct op e geduwd, wat ook weer heel wat lawaai gaf, maar daar kreeg ik twee regels, waar ik je richtlijnen gevolgd heb, maar niets van quiet splash gevonden (iets wat wel makkelijk te vinden was met de live cd)

en op het moment dat ik op b, duwde deed hij rustig voor met wat hij bezig was ...

niets, dus aan die regel kan ik je niet helpen, tenzij ik er op een nader manier aan kan raken?

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/25, 19:34:25 »
Citaat van: Sjapie
Man man deed dit ff pijn aan mijn oren!

Behalve gigantisch luid gepiep krijg ik daar niets

Eerst lukte het me niet om de grub te stoppen, daarom heb ik dan maar direct op e geduwd, wat ook weer heel wat lawaai gaf, maar daar kreeg ik twee regels, waar ik je richtlijnen gevolgd heb, maar niets van quiet splash gevonden (iets wat wel makkelijk te vinden was met de live cd)

en op het moment dat ik op b, duwde deed hij rustig voor met wat hij bezig was ...

niets, dus aan die regel kan ik je niet helpen, tenzij ik er op een nader manier aan kan raken?
Err, geluid? 'k heb even geen idee wat er nou fout is gegaan. Heb je de gebrande cd gecontroleerd op fouten?

Kan je wel in de bios komen?

Als je de laptop gewoon laat opstarten totdat hij hangt, kan je dan de command-line bereiken met ctrl-alt-F3 (als dat niet werkt, probeer dan F1 t/m F6)? (dat zou zeer goed nieuws zijn)

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/25, 19:38:16 »
Ik begrijp je even niet ...

Wat moet ik in het bios doen?

Ik kan in mijn BIOS maar wat moet daar gaan doen, na het bios opstartscherm wordt de grub toch maar geladen?


Toch nog even zeggen: Alvast bedankt voor jullie hulp...

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/25, 20:14:40 »
Nee, niets in de bios doen, pardon! Was alleen benieuwd of het toetsenbord wel goed werkte (als in de bios legacy usb support uit staat (niet alle biossen hebben deze functie)) dan wil het toetsenbord wel eens kuren hebben tijdens het booten. Maar blijkbaar is dat in jouw geval geen probleem.

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/25, 20:23:45 »
u hoeft zich niet te verontschuldigen hoor, ik dacht ff dat ik iets gemist had!

Bestaan er nog zo'n super Cd's die het mss wel zouden volhouden met mijn pc?

Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/25, 20:45:38 »
Lukte het niet om de command-line te bereiken met ctrl-alt-F3? Als dat wel lukt, dan is installatie van de driver normaal gesproken niet zo moeilijk meer (behalve als er ook geen internet aansluiting is).

- Tik dan de volgende regels in (steeds gevolgd door enter):

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo depmod -a

sudo aticonfig --initial

startx


(De eerste twee commando's zorgen ervoor dat het systeem wordt geupdate. De 3e installeert de driver. De 4e en 5e zorgen ervoor dat het systeem de driver op de juiste manier gaat gebruiken. De laatste regel start de grafische schil. Als het laatste commando niet werkt, boot de pc dan gewoon opnieuw op.)

(N.B. als je via de command-line een password intikt, dan zal de cursor niet bewegen. Dat is normaal.)

Offline Ivan1986

  • Lid
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/25, 20:48:10 »
maar je moet geen super cd hebben, enkel de juste driver van je grafische kaart. Ik heb ook veel problemen gehad voordat ik alles werkend had. doe nu ene keerjt e crtl-del F3 en zeg dna een keertje wat je krijgt (op de moment dat je pc totaal niks meer doet)

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #22 Gepost op: 2007/06/25, 21:18:58 »
Citaat van: happyhamster
Lukte het niet om de command-line te bereiken met ctrl-alt-F3? Als dat wel lukt, dan is installatie van de driver normaal gesproken niet zo moeilijk meer (behalve als er ook geen internet aansluiting is).

- Tik dan de volgende regels in (steeds gevolgd door enter):

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo depmod -a

sudo aticonfig --initial

startx


(De eerste twee commando's zorgen ervoor dat het systeem wordt geupdate. De 3e installeert de driver. De 4e en 5e zorgen ervoor dat het systeem de driver op de juiste manier gaat gebruiken. De laatste regel start de grafische schil. Als het laatste commando niet werkt, boot de pc dan gewoon opnieuw op.)

(N.B. als je via de command-line een password intikt, dan zal de cursor niet bewegen. Dat is normaal.)
ik werk met draadloos dus dat gaat ook nog niet direct werken

maar ik ga eerst een Ivan1986 zijn methode proberen
dus als hij vastloop ctrl+del+F3 komt voor de bakker

momentje

Sjapie

  • Gast
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #23 Gepost op: 2007/06/25, 21:49:08 »
k wat ik nu heb: pc dual boot met win xp (waar draadloos perfect werkt)
ubuntu die nog nie wil meewerken

ik heb in de command line gekomen en dit is het resultaat:

ik krijg opeens:

The program apt-get is not installed, to install typ:
apt-get install apt
ik doe dat
dan krijg niets dus typ ik install apt
en dan krijg ik:
The program install is not installed, to install typ:
apt-get install corneutils (of zoiets)

wat is de volgende stap?

Offline Ivan1986

  • Lid
Ubuntu start niet op met Live-cd
« Reactie #24 Gepost op: 2007/06/25, 22:04:13 »
U lan zou normaal moeten werken zelfs al bij de instalatie.

wel het is goed dat je al in de command line geraakt. nu ben je er niet zo ver meer vanaf :D

misschien kan je gewoon eerst de makkelijke manier proberen:
typ:

sudo dpkg-reconfigure- xserver-xorgzoals ik in het begin al eens zei

als het goed gaat vraagt die je wachtwoord en dit typ je in (je ziet niks verschijnen) en daarna geeft die een blauw scherm met vanalle keuzes kijk goed wat hij vraagt. op ene punt (ergens in het begin vraagt die de grafische kaart, misschien zelfs de eerste keer, weet ik niet vanbuiten) kies daar de ATI driver (ik weet zelf niet of die erbioj staat maar volgens happyhamster
wss gaan er dingen zijn die je niet weet wat in te stellen. trek het je ni aan gewoon verder gaan. vergeet enkel en alleen niet dat je zeker de grafsche kaart hebt genomen.

start daarna opnieuw op.

lukt dit niet dan zal ik nog even de verder meer uitleg geven over wat je mis doet bij die apt-get enzo....