Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs  (gelezen 7016 keer)

wlevels

  • Gast
Best medeforummers,

Ik ben op zoek naar een oplossing om dagelijkse backups te maken van een samba share, dit wordt namelijk een algemene werkplek voor een bedrijf en moet dus dagelijks gebackupped worden.

Wat ik dus wil, is automatisch dagelijks een backup draaien (als het kan ook de mogelijkheid om incremental backups te draaien) die vervolgens als naam de datum bijvoorbeeld aanneemt.

Op het moment draai ik een heel simpel winrar scriptje op mijn windows Print/Fileserver die dagelijks een winrar archive wegschrijft met als naam de huidige datum gevolgd door een eigen aangegeven naam (in dit geval "DATA"). Dit is ook meteen gecomprimeert, en heel makkelijk uit te pakken als er wat hersteld dient te worden.

Is er ook zo'n alternatief voor Linux/Samba?

Ik zag dat winrar ook te krijgen is voor linux, echter misschien zijn er wel veel betere opties om bovenstaande te doen.

Ik heb op het moment gevonden:

RSYNC
SBACKUP

Indien iemand nog een mooi (misschien wel beter) tooltje hiervoor weet zou ik het enorm op prijs stellen dit hier even te melden!:)

Alvast bedankt!

P.S. Het zou ook enorm mooi zijn als er een backupprogie is die automatisch alle rechten meeneemt o.i.d., echter dat is alleen maar extra, puur een backupproggie is al mooi genoeg!

Offline Drummies

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/19, 22:00:09 »
er is een bug rapport verstuurd naar launchpad manual back up functioneerd echter automatisch(tijd bepaald) niet zie onderstaand rapport wellicht kan je met manual back up voorlopig vooruit

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sbackup/+bug/212015
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Visitor.Q

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/19, 22:57:00 »
sbackup werkt bij mij heerlijk; je geeft de directories op die je geback-upt wilt hebben, en de tijden en hij kopieert de boel (evt incrementeel) naar de doellocatie. Of dat doel nou op de pc zelf, of via een ssh verbinding elders is, het gaat prima. Je hoeft de programma's zelf niet te backuppen, want er wordt een lijst opgeslagen van al je geinstalleerde packages. Zo kun je bij een herinstall alle packages in 1 keer weer terugzetten. Het probleem is; ik heb nooit een backup (volledig) terug hoeven zetten. Ik heb ooit een paar bestanden uit de backups nodig gehad, en die recovery werkte uitstekend.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/19, 23:22:37 »
Citaat van: Visitor.Q
sbackup werkt bij mij heerlijk; je geeft de directories op die je geback-upt wilt hebben, en de tijden en hij kopieert de boel (evt incrementeel) naar de doellocatie. Of dat doel nou op de pc zelf, of via een ssh verbinding elders is, het gaat prima. Je hoeft de programma's zelf niet te backuppen, want er wordt een lijst opgeslagen van al je geinstalleerde packages. Zo kun je bij een herinstall alle packages in 1 keer weer terugzetten. Het probleem is; ik heb nooit een backup (volledig) terug hoeven zetten. Ik heb ooit een paar bestanden uit de backups nodig gehad, en die recovery werkte uitstekend.
thanks visitor.Q en drummies.

Nou heb ik alleen een klein dingetje wat misschien een beetje stom klinkt maar ik heb echt gezocht:

ik heb geen idee hoe ik ermee kan werken, "sbackup --help" of "man sbackup" werkt niet, en ALLES wat ik over sbackup vind op internet is doormiddel van de GUI, heeft iemand toevallig een mooie site waar ik wat uitleg kan vinden?

Thanks!

Offline rja

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/20, 00:16:12 »
Hoe belangrijk is die data ?

En hoeveel gigabyte moet je backuppen ?

Dan zou je ook naar Bacula of Amanda kunnen kijken, maar dat heb je even tijd voor nodig om die in te richten.

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/20, 08:29:04 »
Citaat van: rja
Hoe belangrijk is die data ?

En hoeveel gigabyte moet je backuppen ?

Dan zou je ook naar Bacula of Amanda kunnen kijken, maar dat heb je even tijd voor nodig om die in te richten.
Naja het is toch wel bedrijfskritieke data.
Hoeveel gigabyte, op het moment een 2 GIG, maar het is de bedoeling dat ik straks meerdere bedrijven ga backuppen met dus ook een hoop meer data..

Ok daar moet je volgens mij een volledig eigen server voor inrichten niet?

Hoewel er genoeg backupprogramma's zijn, vallen er al enorm veel af als het gaat om CLI-based backuppen (oftewel serverbackup) en er blijft bijna niks meer over als ik moet gaan afstrepen op goede documentatie :(

Als iemand documentatie heeft kunnen vinden over Sbackup die ik niet heb gevonden, post die aub :)

greets

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/20, 12:12:48 »
Ben in het verleden hier ook mee bezig geweest, en uiteindelijk struikelden de meeste proggies op mijn wensen.

Kijk dagelijks een backup maken is geweldig.
Maar stel nu dat de data die middag door een probleem corrupt raakt of er een ander probleem ontstaat.

het backup proggie in kwestie heeft hier natuurlijk schijt aan, en zal op de ingestelde tijd gewoon een backup maken, al dan niet incremental, wat op dat moment natuurlijk nog erger is.

Gevolg is dat je met een backup zit dit corrupte data bevat en waar je dus niets aan heb.

Indien het echt kritische data is moet je op een andere manier backuppen.

Ik gebruik daarom dit script wat iedere keer een backup maakt echter niet de vorige backup overschrijft,
maar een ingesteld aantal backups maakt van iedere dag.

Dit werkt via een cron job dus erg makkelijk.

Hij staat nu op 7 dagen en wanneer de 8e dag komt overschrijft hij weer de 1e dag.
Op die manier heb je dus 7 backups en zou je in het ergste geval 1 dag aan data verliezen als alles fout loopt.
Je kan dit aantal naar wens instellen natuurlijk.

Dit is het script en paden en een paar andere dingen in de eerste 2 regels moet je zelf naar wens veranderen.
In de 3e regel staat het aantal.

#!/bin/bash

# Where all the sites are
SITES_DIR=/var/www

# Backup directory
BACKUP_DIR=/var/backups/sites

# How many backups to keep
KEEP=7

# Nothing to edit below

rotate ()
{
  last=$KEEP
  prev=$((KEEP-1))

  cd $BACKUP_DIR
  echo Rotating backups up to $KEEP

  while [ $last -gt 0 ]; do
    for i in *.$prev.tar.gz; do
      if [ -n "$i" ]; then
        file=`basename "$i" .$prev.tar.gz`
#        echo Moving "$i" to "$file.$last.tar.gz"
        mv -f "$file.$prev.tar.gz" "$file.$last.tar.gz"
      fi
    done
    last=$((last-1))
    prev=$((prev-1))
  done
}

backup_sites ()
{
  cd $SITES_DIR
  for i in *; do
    if [ -d "$i" ]; then
      echo Backing up "$i"
      tar zcvf "$BACKUP_DIR/$i.0.tar.gz" --exclude=backups "$i" > /dev/null
    fi
  done
}




rotate 2> /dev/null
backup_sites
bovenstaand script sla je op bijv. als backup-sites.sh
En vervolgens de cronjob instellen. ((bijv. voor bovenstaand script)

/usr/local/bin/backup-sites.sh 2>&1 >> /var/log/backup-sites.logMisschien is dit iets voor je om ff mee te experimenteren ?
het is in ieder geval veiliger dan iedere dag een incremental doen op 1 backup.
Dit gaat geheid op een dag fout.

Wil je extreem zeker zijn zou je de map waar de backups instaan nogmaals kunnen backuppen naar een 3e server zodat je 100% zeker weet dat die dingen veilig zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/20, 12:23:32 »
Citaat van: Gandyman
Ben in het verleden hier ook mee bezig geweest, en uiteindelijk struikelden de meeste proggies op mijn wensen.
Zit op het moment op me HTC dus niet volledig bekeken, maar volgens mij is dit PRECIES wat ik wil hebben. Gewoon fijn losse bestanden elke dag, en maar laten overschrijven na een aantal dagen/weken.

Alvast bedankt voor je reactie, ik kijk er vanavond eens naar en verwacht dat dit top is!

Greets

Offline rja

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/20, 13:40:26 »
Citaat van: wlevels
Naja het is toch wel bedrijfskritieke data.
Hoeveel gigabyte, op het moment een 2 GIG, maar het is de bedoeling dat ik straks meerdere bedrijven ga backuppen met dus ook een hoop meer data..

Ok daar moet je volgens mij een volledig eigen server voor inrichten niet?

Hoewel er genoeg backupprogramma's zijn, vallen er al enorm veel af als het gaat om CLI-based backuppen (oftewel serverbackup) en er blijft bijna niks meer over als ik moet gaan afstrepen op goede documentatie :(

Als iemand documentatie heeft kunnen vinden over Sbackup die ik niet heb gevonden, post die aub :)

greets
2 gigabyte, dat past op een dvd, vooral als het gecomprimeerd is.

Ik zou niet alleen op harddisk backuppen.

Die kan crashen of het gebouw kan afbranden, als de dvd buiten de deur ligt, heb  je nog een backup.

Als de data echt gaat toenemen, ga je al snel naar een tape unit toe.
Dan heb je bijvoorbeeld Bacula of Amanda nodig, die kunnen volgens mij ook backupppen op dvd. Of je kunt zelf een scriptje maken die de data op dvd zet.

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/20, 13:49:47 »
Ik denk dat je een 'snapshot' stijl backup nodig hebt zodat je een backup hebt van gisteren, vorige week, vorige maand etc. Afhankelijk van het backup programma worden alleen de verschillen tussen die verschillende snapshots opgeslagen en heb je dus niet x complete kopieen die schijfruimte innemen.

kijk ook eens naar rsnapshot naar rdiffbackup.

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/20, 14:00:56 »
Er zijn ook nog Flyback en Timevault. Twee backup oplossingen voor Ubuntu.

https://wiki.ubuntu.com/TimeVault
http://code.google.com/p/flyback/

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/20, 14:06:40 »
Bij snapshot ben je wederom nog steeds afhankelijk van het origineel.

En och ruimte ???
Een 1 Terrabyte HD van hitachi kost tegenwoordig onder de 100 euri, dusz ??
Met een uurloon van 100 euri heb je al snel alles terug verdiend.

En zoals ik het doe:

*Server
*backup server op een gescheiden server.
*backups gaan naar een aparte NAS server

Heb ik 3 keer alles gebackupt.
De Servers staan allemaal apart,
De backup server en de NAS server hebben een eigen UPS zodat ok bij blikseminslag niet alles stuk is.

De illusie dat data veilig staat op een DVD-rom wil ik ff weghalen.
Die dingen zijn absoluut niet tegen warmte bestendig, dus indien de PC in de kamer ernaast heeft gestaan. dus niet sec in de brand, en de temp is daar opgelopen tot 400 a 500 graden (wat vrij normaal is) dan is de DVD media al dusdanig warm geworden dat hij niet meer uitleesbaar is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/20, 16:06:51 »
Citaat van: Gandyman
Bij snapshot ben je wederom nog steeds afhankelijk van het origineel.

En och ruimte ???
Een 1 Terrabyte HD van hitachi kost tegenwoordig onder de 100 euri, dusz ??
Met een uurloon van 100 euri heb je al snel alles terug verdiend.
Naja, met een DL380 G4 in een datacenter met SCSI schijven ben je helaas wat duurder uit :P

En een uurloon van 100 euri durf ik nog net niet te vragen, ben tenslotte nog aant studeren en ben nog bezig om mezelf als freelancer in te schrijven hehe.

Maar wel ben ik voor het goede back-up werk, en draai ik op het moment toch niet zo'n grote back-ups dus die mogen nog lekker "full" draaien.
Voor de toekomst moet ik natuurlijk wel eens langzaam kijken voor een combinatie van full/differential (ik ben meer te spreken over differentiele back-ups dan incrementele back-ups)

Ik heb mezelf net nog even met cronjobs bekend moeten maken, ik had er eerlijk gezegd nog nooit eerder mee gewerkt (maar ik was er wel naar op zoek voor het backuppen), ik ga eerst op de "Gandyman-way" en ga dan ook eens de andere backup oplossingen doorspitten.

Thanks voor de reacties weer sinds mijn laatste post!

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/20, 16:23:08 »
Sja gewoon zoveel vragen ??
Als ze minder willen betalen hoor je meestal meteen  :P

Nog ff over die backups.

Indien je met dat script van mij die backups doet in 1 map, kan je achteraf nog altijd met een speciaal proggie die map backuppen naar een andere server.
Mocht je dit makkelijker vinden.

Gemak van dit scripje is dat je slechts de 1e paar regeltjes naar wens verandert en over de rest hoef je niet meer na te denken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/20, 16:38:55 »
Citaat van: Gandyman
Indien je met dat script van mij die backups doet in 1 map, kan je achteraf nog altijd met een speciaal proggie die map backuppen naar een andere server.
Mocht je dit makkelijker vinden.

Gemak van dit scripje is dat je slechts de 1e paar regeltjes naar wens verandert en over de rest hoef je niet meer na te denken.
Klopt, ik ben hem net aant testen, en hij draait leuk, alleen ben ik er nog niet goed achter hoe ik mappen kan excluden, omdat hij de map wat je in het scriptje opgeeft daarin kijkt en vervolgens alle submappen een eigen tar.gz van maakt. Ik wil liefst 1 tar.gz van data per dag, echter als ik hem dan dus op /data zit i.p.v. /data/data neemt hij ook mijn /data/backup mee haha.

Daarbij ben ik nog niet uit hoe het precies werkt, omdat ik het heel wazig vind dat hij begint met bijvoorbeeld data.0.tar.gz, vervolgens maak ik nog een backup, en dan is backup.0.tar.gz opeens backup.1.tar.gz en de nieuwste backup is backup.0.tar.gz, oftewel hij renamed de rest en slaat de laatste backup als de .0. backup op?

Is het ook mogelijk om hier een datum aan te plakken?

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/20, 17:02:01 »
Hmz je gaat wel erg snel ?
hhehehe

Ja klopt hij maakt een backup en die heet 0
Dus 0 is in dit geval de nieuwste backup en uiteindelijk is 7 de oudste.
Een datum zou niet hoeven natuurlijk want de 0 is de jongste backup.

Het is vandaag 20 oktober, stel je maakt de backup in de cronjob om 22.00 uur, is dus backup 0 van de 19 oktober.
backup 7 is dan van 12 oktober

Stel je wilt /data/ backuppen.

Maak dan eerst een map aan met de naam backup

Dan in de 2e regel:
Citaat
# Backup directory
BACKUP_DIR=/var/backups/sites
instellen dat de BACKUP_DIR alles moet schrijven naar  /var/backups

Dus een geheel andere map dan waar de data uitkomt.

Wat ik ook vrgat te vertellen, was dat ondanks dat je een kompleten map backupt hiermee je achteraf toch met een untar opdracht slecht 1 deel eruit kan halen en die alleen terug zetten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/20, 18:44:05 »
Citaat van: Gandyman
De illusie dat data veilig staat op een DVD-rom wil ik ff weghalen.
Die dingen zijn absoluut niet tegen warmte bestendig, dus indien de PC in de kamer ernaast heeft gestaan. dus niet sec in de brand, en de temp is daar opgelopen tot 400 a 500 graden (wat vrij normaal is) dan is de DVD media al dusdanig warm geworden dat hij niet meer uitleesbaar is.
Ik hou niet van backups die je niet kunt meenemen.

Daarnaast heb je natuurlijk meerdere dvd´s, lijkt me sterk dat die allemaal stuk zijn. Ik backup het liefst op een tape, maar dan praat je al gauw over voor een goeie tape unit minaal 800 euro, zullen we maar niet hebben over de tape robot die ik op het werk gebruik, waar ik meerdere terabytes mee kan backuppen en waar de tapes 90 euro per stuk zijn.

Met een harddisk kan altijd iets gebeuren of je maakt een fout, ik heb zelf weleens een externe harddisk gesloopt, met m´n elleboog en waar de harddisk op grond viel.

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/20, 21:19:11 »
Ligt aan de behuizing.
De gewone consumenten spullen zit de HD vast in geschroeft.

De betere spullen zit de HD opgesloten in een zacht materiaal.

Ik heb hier computers waar je mee kan gooien, of waar je zelfs met de auto overheen kan rijden zonder enig probleem.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

  • Lid
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/20, 22:48:36 »
Citaat van: Gandyman
Ligt aan de behuizing.
De gewone consumenten spullen zit de HD vast in geschroeft.

De betere spullen zit de HD opgesloten in een zacht materiaal.

Ik heb hier computers waar je mee kan gooien, of waar je zelfs met de auto overheen kan rijden zonder enig probleem.
Ik hoop maar dat die backups op verschillende fysieke locaties staan.

Anders ben je bij een brand nog alles kwijt.

automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/20, 23:02:34 »
De laatste server staat op een plek waar brand geen invloed heeft en in een brandkast.

Dus no worry for me :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wlevels

  • Gast
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/20, 23:25:22 »
altijd backups gewoon op twee geografisch gescheiden locaties bewaren, dan komt t altijd goed :)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
automatische dagelijkse backup van een (samba) share;beste backupprogs
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/21, 08:25:09 »
Backups op dvd zijn trouwens niet alleen gevoeldig aan warmte zoals Gandyman al uitgelegd heeft, maar na verloop van tijd gaat de data ook verloren op de schijf. In één van de laatste uitgaves van c't staat een complete test hierover, en ik stond eigenlijk versteld van de resultaten. Een goede archiverings-dvd kan zelfs al na een jaartje of twee helemaal geen data meer bevatten...

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °