Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke netwerkkaarten compatibel met Linux  (gelezen 1360 keer)

Offline Der Alte

  • Lid
welke netwerkkaarten compatibel met Linux
« Gepost op: 2011/09/19, 19:28:32 »
Hoi

Ik kreeg afgelopen week een Pentium III met een 10gig HD en 192mb intern geheugen, op deze pc wil ik met slackware en freeBSD gaat stoeien.
Maar nu blijkt er geen netwerkkaart voor het internet in te zitten, nu denk ik niet dat het gaat werken met een USB netwerk cartridge omdat ik niet weet of die USB poorten 1.0 of 2.0 zijn.
Het zal dus eerder een PCI adapter worden, nu had ik al naar 2e hands linksys kaarten zitten kijken maar die hebben geen wpa beveiliging.
Welke kaarten zijn goedkoop en compatibel met Linux, liefst wireless maar in het uiterste geval bedraad al moet ik dan weer een kabel doortrekken naar zolder.

Alle suggesties zijn welkom zodat ik straks met de herfst heerlijk kan gaan stoeien met die geweldige mooie OS.

Re: welke netwerkkaarten compatibel met Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/19, 21:47:56 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: welke netwerkkaarten compatibel met Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/19, 22:21:30 »
Heb zelf een soortgelijk systeem en daar zit een Sitecom Wireless WL-171 in die prima werkt (en WPA ondersteunt, WPA2 weet ik niet) met (X)Ubuntu al vanaf 7.10. Dat wil niet zeggen dat deze kaart in slackware of freeBSD ook makkelijk aan de praat te krijgen is maar als het goed is zit er ondersteuning voor in de Linuxkernel (je hebt geen extra stuurprogramma's nodig in Ubuntu). Of deze kaart nog te koop is weet ik ook niet, heb 'm gekocht in 2006. Maar die heeft dus wel bewezen: a. In Linux te werken en b. op een oude machine goed te functioneren.

Re: welke netwerkkaarten compatibel met Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 09:10:15 »
nu denk ik niet dat het gaat werken met een USB netwerk cartridge omdat ik niet weet of die USB poorten 1.0 of 2.0 zijn.
de meeste Pentium III machines hebben USB 1.1, en behalfe de snelheid werken bijna alle USB2.0 apparaten ook op USB1.1.

intel en Realtek werken meestal het beste, ook als die niet direct out-of-the-box gevonden worden hebben die beide drivers beschikbaar voor linux.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: welke netwerkkaarten compatibel met Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/21, 21:10:34 »
ik heb:
linksys WMP54G
linksys WMP600N (dual-band)
Netgear WGR111V2
sitecom WL-343v2 001 (150N)
SMC WUSB-G
en een atheros netwerkkaart in de laptop

alles werkt perfect (de sitecom doet het wel alleen met 11.04 of hoger, boeit verder niet, als het maar werkt!)
in mijn nieuwe laptop zit een compat-wireless, ik heb er eigenlijk niet echt naar gekeken aangezien hij gewoon werkt, maar even googlen helpt altijd ;)