Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities  (gelezen 2815 keer)

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Gepost op: 2007/11/02, 13:10:50 »
Hallo,

Van computers weet ik niet zoveel...
Ik ben dapper begonnen met te proberen Ubuntu 7.10 op m'n met Vista voorgeïnstalleerde laptop te zetten.  (een Acer Aspire 5315, 120 gigabyte HD).  Daarvoor gebruikte ik de handleidingen bij 'Documentatie' op deze site.  Het downloaden en op  CD zetten was zonder problemen gelukt, en ook de Live CD loopt.  Ik merkte op het forum dat het geluid en de draadloze toegang problemen zouden geven, maar die hoop ik later wel op te lossen.  
Ik probeerde dus een dual-boot.  Op voorhand stonden er al 3 partities op; Eén met de Vista erop en Acer software zelf, een kleinere (waar die voor dient weet ik niet juist) en nog één voor 'data'.

De kleinste liet ik voor wat ze was, de twee anderen heb ik verkleind.  Midden in het proces zag ik dat ik niet één, maar twee 'free space' stukken partitie had gemaakt... Ik vond dat wat vreemd, maar kon het niet meteen oplossen.  Nu, toen ik de rootpartitie voor Linux maakte, kreeg ik in de volgende stap te zien dat de twee stukken 'free space' die nog over waren, 'onbruikb' zijn, en ik kan dan ook niet verder.
Ik kreeg dus, in deze volgorde:
/dev/sda1 ntfs 10478 MB   9000 MB
/dev/sda2 ntfs 30000 MB  20300 MB
onbruikb          24914 MB
/dev/sda3 ntfs  5000 MB  3200 MB
/dev/sda4 ext3  11992 MB unknown
onbruikb          37638 MB

Ik maakte de 'veranderingen aan partities ongedaan' want anders vrees ik niks meer over te houden.

Kent iemand dit probleem en een oplossing? Ligt het eraan dat er twee losse stukken 'free space' zijn? Kan ik die samenvoegen...?

groeten en merci hé
Jan
beginner-knoeier

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 13:38:54 »
Welkom Jan.


Je hebt gelijk dat het draadloos netwerk en geluid af en toe lastig zijn op sommige laptops. Maar ik denk dat we dat wel op kunnen lossen :)

Voordat je met de partities gaat rommelen, zou je kunnen kijken wat er op staat?
Dit kan als het goed is via de live cd van Ubuntu.
Als je naar het menu "Locaties" gaat, zie je als het goed is eerst de aanduidingen voor je persoonlijke map, de desktop etc. Daaronder staan waarschijnlijk de andere partities.
Staan ze daar niet, dan kan je via de verkenner kijken in /media. Daar zouden die partities terecht moeten komen.
Zodra bekend is wat er op die partities staat, dan kunnen we kijken hoe we het op gaan lossen.

Overigens is het belangrijk om als je Vista gebruikt, de partitie van Vista vanuit Windows te verkleinen.
Dit kan ook vanuit de live cd, maar dan kan Vista moeilijk gaan doen.

Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 13:42:50 »
Hmz je kan idd beter ff ongedaan maken indien het nog niet permanent is geworden.

Stelregel is dat Linux niet meer dan 4 Primaire partitie's ondersteund.
Het waarom is nu niet belangrijk want je kan Linux op eender welke soort partitie instaleren, dit is wel belangrijk om te weten.

Dus dit moet je even kontroleren, of dit de reden van de foutmelding is.

Wat misschien nog handiger is om de Gparted-Live cd of met Parted Magic-live cd te downloaden en te branden.

hierin kan je op je gemak alles bekijken en regelen, ook zonder het door te voeren.
Dit gebeurt dan pas werkelijk als je op de juiste knop drukt.

Dus je kan eerst alles naar wens maken en bekijken hoe het eruit ziet en pas op het laatst doorvoeren.
Indien je twijfelt doe je dit laatste niet natuurlijk :P

GParted en of Parted Magic.
Dit zijn bijna vergelijkbare proggie's die evengoed werken.
kan ook niet anders want de groep die Gparted maakten zijn uit elkaar, en de ene helft maakt nog steeds Gparted en de andere helft maakt Parted Magic.
###########
Gparted Website
Gparted Download
###########
Parted Magic website

Download Gparted of Parted Magic en brand het op CD.
Vervolgens moet je booten vanaf de CD om je Harddisk te bewerken, in dit geval een partitie kleiner maken zodat je ruimte krijgt om Ubuntu op te installeren.

Je kan met gemak de nieuwe partitie "Unalocated" laten omdat je in Ubuntu kan aanvinken om de partitie's te formateren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/02, 13:49:48 »
Waaw, ik ben onder de indruk van de snelle reacties.  Ik ga nu bijna op weekend vertrekken, dus zal een tijdje er niet mee kunnen bezig zijn.  Nadien ga ik verder aan de slag... Alvast bedankt, Linux community werkt echt wel blijkbaar ;-)

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 22:15:48 »
Hallo,

Hier ben ik weer...
Ik heb ondertussen eens gekeken wat er op die schijven staat.  Ik probeer hier screenshots in te krijgen, maar dat lukt me niet...  Hoe doe je dat?  ik probeer met die [img]-toestanden, maar er komt niks.

Via sudo fdisk -l krijg ik alvast dit:

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x69f142ba

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1274    10233373+  27  Unknown
/dev/sda2   *        1275        4922    29296875    6  FAT16
/dev/sda3            7951        8559     4882812+   7  HPFS/NTFS

Ik heb ook GParted gedownload en gedraaid, maar daar raak ik niet veel wijzer uit (kom niet tot een oplossing)

Tussen sda2 en sda3 zit vrije ruimte, en na sda3 ook.  Kan die op één of andere manier bijeengevoegd worden (sda3 verschuiven ofzo?).  
Op een ander onderwerp van het forum las ik uitleg over primaire en logische partities... maar kan ik die aanmaken tijdens het installeren van Ubuntu via de Live CD?  En als die vrije ruimte zo verspreid staat, lukt het dan uberhaupt om alles te benutten?

Ik maak het weer moeilijk hé...

groeten,
Jan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/05, 22:18:08 »
schermafdrukken: gebruik hiervoor bijvoorbeeld http://imageshack.us

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/05, 22:36:27 »
Aha, voor elk probleem een oplossing, ik blijf onder de indruk !

Hier dus de screenshots van mijn partities




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/05, 23:48:44 »
Wat je nu laat zien, dat is wat het verkennertje Nautilus laat zien. De bestanden op de partities, niet de partities zelf. Daar hebben we niets aan.....

Wat je wil laten zien, is een schermafdruk van Gparted.

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 21:30:20 »
Hallo,

Ik weet niet of er iemand op m'n vorige vragen kan antwoorden zonder de schermafdruk van GParted...?  Ik probeer die nog te maken, maar krijg ze niet zo meteen doorgestuurd.

JimZ

  • Gast
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/08, 01:18:39 »
sda3 naar voren verschuiven zodat je dan één aaneengesloten vrije ruimte achteraan op de schijf krijgt voor Ubuntu kan inderdaad en vrij gemakkelijk zelfs. Maar dan zal je toch met GParted aan de slag moeten.

En niet te vergeten eerst een backup maken. Partities aanpassen gaan doorgaans goed, maar problemen zijn nooit uit te sluiten. De stroom zal bijvoorbeeld maar 10 sec. uitvallen of zo....... :( .

Gr,
Jim

Offline JanCorens

  • Lid
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/09, 21:19:20 »
Bedankt!  't Is gelukt, het was veel simpeler met Gparted dan ik dacht!  Nu nog geluid en draadloze verbinding krijgen...

JimZ

  • Gast
Dual-boot op Acer laptop met voorgeïnstalleerde partities
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/09, 22:54:13 »
Mooi zo!

Gparted is inderdaad een prettig programma. Het geeft doorgaans duidelijk aan wat het gaat doen, wat de gevolgen zijn en vaak ook nog wat je maar beter NIET kunt doen. Gewoon een kwestie van zorgvuldig lezen wat er staat.

En wat betreft dat draadloze verhaal, HIER staat een topic daarover, in het zesde berichtje wordt een link naar de benodigde drivers gegeven waar je mogelijk wat aan hebt.

Succes en bedankt voor het melden :) .

Gr,
Jim