Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Grub2 toch nog maar eens  (gelezen 2074 keer)

[opgelost] Grub2 toch nog maar eens
« Gepost op: 2009/11/01, 21:01:00 »
Ik heb een laptopje met alleen Ubuntu erop en dat werkt(e) als een zonnetje.
Gisteren Karmic erop gezet, vervolgens Grub2 volgens de uitleg hier in het forum erop en vanaf die tijd werkt helemaal niets meer...
Ik kreeg steeds van grub de melding "Error 15" en daar bleef het hele systeem op hangen.

Dus vandaag ben ik aan het stoeien met de LiveCD, en heb ik grub weer in MBR gezet (wederom via de uitleg hier op het forum)
En ja hoor, Error 15 is weg.
Maar Ubuntu is nog steeds niet terug... ik krijg nu bij het opstarten dit:
       [ Minimal BASH-like line editing is supported.   For
         the   first   word,  TAB  lists  possible  command
         completions.  Anywhere else TAB lists the possible
         completions of a device/filename. ]
En dat was dan dat, alle opdracvhten die ik via de TAB-knop krijg zijn heel boeiend, maar niet veel verduidelijkend.
Kan iemand mij vertellen wat ik nu verder moet doen? Want ik weet niet eens wat voor onderwerp ik nu bij mijn vraag moet zetten.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 19:31:16 door MarianTiel »

Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 21:53:28 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 22:23:17 »
Nee dat lukt ook niet. Als ik dat allemaal gedaan heb zie je het volgende:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 40.0 GB, 40060403712 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4870 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x8825172f

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        1835    14739606   83  Linux
/dev/sda2            1836        1959      996030   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda4            1960        4870    23382607+  83  Linux

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda4 /mnt
ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
boot  lost+found  marianne

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda1 /mnt/boot
ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt/boot
bin    dev   home        initrd.img.old  media  proc  selinux  tmp  vmlinuz
boot   etc   initrd      lib             mnt    root  srv      usr  vmlinuz.old
cdrom  grub  initrd.img  lost+found      opt    sbin  sys      var

ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
Due to a bug in xfs_freeze, the following command might produce a segmentation
fault when /mnt/boot/grub is not in an XFS filesystem. This error is harmless and
can be ignored.
xfs_freeze: specified file ["/mnt/boot/grub"] is not on an XFS filesystem
Installation finished. No error reported.
This is the contents of the device map /mnt/boot/grub/device.map.
Check if this is correct or not. If any of the lines is incorrect,
fix it and re-run the script `grub-install'.

(fd0)   /dev/fd0
(hd0)   /dev/sda
ubuntu@ubuntu:~$

En dat lijkt dus helemaal nergens naar. Als ik vervolgens opstart, blijft Grub weer met dezelfde BASH melding komen.
Ik word hier helemaal gek van! Ben nu al een paar uur bezig en het schiet niet op!

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/02, 07:28:13 »
Er is misschien een andere mogelijkheid, namelijk een poging om de vorige versie van de GRUB te installeren. Er is echter maar 1 manier die ik kan bedenken omdat te realiseren, maar ik kan totaal geen garantie bieden dat dit werkt. Beschouw mijn bedenksel dus alsjeblieft als zeer experimenteel. Uitvoeren lijkt me niet zonder risico, daarom vraag ik je om voordat je eraan gaat beginnen even een second opinion van iemand anders af te wachten. Ik zou dit zelf kunnen testen, maar weet niet zeker of de resultaten daarvan "betrouwbaar" zullen zijn. Ik zal dus hier mijn ideetje plaatsen, dan kunnen anderen er eens naar kijken en kun je aan de hand van hun commentaar besluiten of je het wil proberen. Dus in ieder geval zal eerst overleg volgen.

Citaat
1.   Start de computer vanaf een Ubuntu Live-cd.

2.   Ga naar de partitie waarop Ubuntu staat geïnstalleerd.

3.   Als het goed is zie je een aantal mappen, onder andere "Home". Deze laatstgenoemde map kopiëren naar een extern opslagmedium (USB stick, externe harde schijf, ...). Deze dient namelijk als back-up om je data en instellingen veilig te stellen.

4.   Zorg ervoor dat je de bestanden van GRUB 2 verwijdert (mede-forummers die weten waar deze zich bevinden: geef het even aan, want ik heb ze zelf niet en weet dus ook hun locatie niet).

5.   Pak dit .zip archief uit naar je Ubuntu partitie (door Ubunu aangeduid met “bestandssysteem” ). Deze bevat de map /boot/grub, met daarin de "oude" GRUB bestanden. Het bestand menu.lst heb ik aangepast naar de situatie op jouw harde schijf (--> alleen twee opties voor Ubuntu 9.10 (waarvan 1 recovery mode) en de verwijzing naar memtest).

6.   Je hebt nu dus weer een /boot/grub. Nu moeten we de GRUB gaan installeren, ga dus naar toepassingen --> hulpmiddelen --> terminalvenster.

7.   Tik in: sudo grub-install /dev/sda
8.   Tik in: sudo grub Daarna een tijdje wachten totdat je pc zijn ding gedaan heeft.

9.   Nu kom je in een soort “editor” terecht. Tik in: root (hd0,0) Ik ga in laatstgenoemde geval ervan uit dat Ubuntu op sda1 staat (i.g.v. sda2 is dat (hd0,1), sda3 (hd0,2), enzovoorts).

10.   Druk op Enter.

11.   Tik in: setup (hd0) en druk weer op Enter.

12.   Verlaat Grub door quit in te tikken en op Enter te drukken.

13.   Herstart het systeem en probeer om je geïnstalleerde Ubuntu op te starten.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 07:38:56 door Peter »

zwaardmeester

  • Gast
Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 02:18:20 »
Hallo Marian, het lijkt erop dat je bij het herstel via de Live-CD een misvatting bent begaan. ALs ik het goed heb staat op je /dev/sda4 partitie de /home folder en bevalt /dev/sda1 de systeembestanden. Het is daarom niet nodig sda4 te mounten. Je kunt m.i. volstaan met het commando
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda1 /mnten vervolgens
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mntWil je dit nog eens proberen en laten weten wat de uitkomst is?

mvg Leo


Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 12:40:40 »
Zie dat dit een behoorlijke brokkenmaker is ... de nieuwe Grub2.
Gaat dus ook op mijn 'watch list'.

Hieronder een soort van Tutorial dat de persoon liever zelf geen tutorial wil noemen, maar toch ... Revert from grub2 to legacy grub - not a tutorial!

REF: Het gehele topic

De Community heeft ook een uitgebreid document geschreven met info over Grub 2, hierin ook een stuk over het terug zetten van de 'oude' Grub'
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 12:47:42 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 14:59:27 »
sorry voor mijn trage antwoord, maar ik ben nu net zo ziek als mijn ubuntu.
Ik meld me z.s.m. weer

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 15:05:40 »
sorry voor mijn trage antwoord, maar ik ben nu net zo ziek als mijn ubuntu.
Ik meld me z.s.m. weer
Beterschap.

Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/04, 16:42:31 »
Tsja, ook ziek kan ik het niet laten.
Leo, dank je wel, die twee hele simpele Terminal-opdrachten hebben mijn laptopje weer leven gegeven (met behoud van alle gegevens!!)

Dus dit item is opgelost

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/04, 21:46:16 »
Kun je de titel van je eerste bericht aanpassen en er [Opgelost] in zetten? Dan zien andere leden in een oogopslag dat het is opgelost en kunnen ze de link naar dit draadje links laten liggen.  :)

Re: [opgelost] Grub2 toch nog maar eens
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/23, 10:37:17 »
@Zwaardmeester: dank. Met die twee is het opgelost. Heb wel eerst een fdisk -l gedaan: /  is bij mij sda3

Heb achteraf uit de documentatie begrepen dat ik bij het "kiezen" van de harde schijf (heb er maar één, dus kreeg maar één keuzemogelijkheid) vergeten heb om op de spatiebalk te drukken om deze keuze te bevestigen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...