Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ambtenaren: promoot Ubuntu  (gelezen 4332 keer)

min6

  • Gast
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Gepost op: 2008/01/27, 16:16:42 »
De SP wil weten welke overheidsinstellingen geld verspillen op ICT vlak...

http://www.sp.nl/nieuws/actie/ictverspilling/

Offline ubby

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 16:56:51 »
Misschien een beetje negatief bekeken, maar gaan ze er dan ook echt iets mee doen.
Is dit niet een punt dat de SP in de kamer bespreekbaar moet maken.
Het is leuk om meer ambtenaren te vinden die dit zullen aan willen kaarten maar het is beter om dit aan te kaarten in de kamer (want bewijs heeft de sp blijkbaar al) en de betreffende minister om verantwoording te vragen.

Maar ik ben helemaal voorstander voor het promoten van Ubuntu want de meeste handelingen die op Windows worden uitgevoerd kan allemaal ook op Ubuntu (misschien op een paar speciale programma's na).

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/27, 18:39:54 »
De bedoeling is om een parlementair onderzoek te starten.

Hierbij de kop van het bericht.

De Rijksoverheid besteedt al jaren miljarden euro’s aan slecht functionerende en onnodig dure informatie- en communicatie technologie (ICT). SP-Kamerlid Arda Gerkens wil een parlementair onderzoek naar de miljarden weggegooid geld. Kent u zelf, bijvoorbeeld als ambtenaar of als ondernemer, concrete voorbeelden van verspilling van belastinggeld aan ICT-projecten? Laat het ons weten!

Alle misstanden zou ik melden. Maar ook het gebruik van producten waarop (hoge) licentie kosten van toepassing zijn, terwijl er ander alternatief is, zou ik melden. Veel ICT afdelingen van overheid en semi-overheid draaien op software (b.v. Microsoft) waar licentieskosten aan verbonden zijn. Waarom een "domme" terminal met Windows CE OS verbinding laten maken met een Citrix-server, terwijl dit ook met een Linux terminal die in wezen hetzelfde doet.
(Geld eigenlijk ook voor werkstations en laptops)

Offline Double12

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 20:14:01 »
Het gaat er hier, lijkt me, niet om dat je een betaald product hebt wat z'n werk gewoon goed doet, dan is het z'n geld tenminste nog waard. Ik denk dat het vooral gaat om betaalde producten die echt onnodig duur zijn.

Ik wil hier niet echt een politieke discussie beginnen, maar volgens mij had de SP beter in de regering kunnen gaan (had gekund met hun aantal zetels) als ze het voor elkaar willen krijgen dat de overheid open-source gaat gebruiken.

Offline Dave

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 23:44:28 »
of dat perse open source moet zijn?
zolang ze maar af raken van de vanzelfsprekendheid dat er geen goed en goedkoper alternatief is.
Dat de overheid dan bijvoorbeeld bij Sun gaat shoppen is ook prima toch?
Of andere bedrijven met ondersteuning.

Offline tap

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 00:02:19 »
Sorry,

Maar ik vind niet dat deze discussie over open source software specifiek gaat. Het gaat over mislukte, of slecht geslaagde ICT oplossingen bij de overheid. Ik denk dat daar genoeg voorbeelden van te vinden zijn, maar ook genoeg geslaagde projecten.

Een slecht gelukt ICT project betekent niet automatisch dat er had moeten worden omgekeken naar een open source oplossing. Voor een overheid kunnen er ook hele goede redenen zijn om met een gesloten source in zee te gaan.

De scheiding zou moeten zijn, mislukte projecten, meld je voorbeeld aan bij de SP. En ondersteun je open source bij alle politieke partijen.

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 00:53:33 »
Wat is een project? Mijn ervaring is dat binnen de ICT er al heel gauw van een project wordt gesproken. Voor iedere  implementatie, change, migratie, upgrade, downgrade, noem het maar op.. weer een project.

Binnen projecten wordt vrijwel nooit aandacht besteed aan open-source oplossingen. Onbekendheid, onwetendheid, on-bereidheid?

Gewoon melden als je het idee hebt dat er vanuit de overheid wordt gesmeten met geld, of dat er te duur wordt aangeschaft, of dat er andere oplossingen zijn... De SP schift de inzendingen wel lijkt mij.

Offline ubby

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/28, 09:42:49 »
En natuurlijk niet iedere systeem beheerder kan overweg met Linux.
De SP kan wel alle plaatsen vinden waar de ICT verkeerd wordt aanbesteed maar daar los je niets mee op.
Ze zouden naar mijn mening beter met een plan kunnen komen dat het gebruik van Ubuntu (Linux) beter/goedkoper is dan Windows en hoe de overstap zou moeten verlopen.
En het leuke is dat wanneer mensen op hun werk met Ubuntu (Linux) werken ze thuis ook veel sneller de overstap maken.

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/28, 16:52:05 »
Gaat het nu over open source software of om dure ICT projecten.

Voor het opzetten en implementeren van ERP systemen staat een standaard rekenmodel wat de 2*2*0,5 regel wodt genoemd.
( 2 * te duur, 2 * te laat opgeleverd, en het werkt maar voor de helft.
daar hoeft geen onderzoek naar gedaan te worden.

Voor de invoer van open source zijn de handen wel op elkaar te krijgen alleen er zijn nu zoveel applicaties etc die in een Windows omgeving draaien dat het jaren duurt voordat alles is omgezet. Daar zit natuurlijk ook een kostplaatje aan........................en de vraag wat is goedkoper.

Vergeet trouwens de onderwijs wereld niet, veel Widows??? en schoolbesturen die niet weten dat er iets mooiers onder de zon is. Daar moet vorlichting aan gegeven worden!!!!! Denk ik.

Offline spawn

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/30, 17:32:07 »
Citaat
er word veel microsoft office gebruikt een vrij prijzige office pakket. een goed alternatief is bijv. openoffice.org.
dat programma kan alles wat microsoft office ook kan, plus wat bij microsoft office niet kan zoals in verschillende bestandsformaten opslaan.

buiten office is het windows besturingsysteem ook prijzig, wat op elke computer gezet word.
zoals nu bekend gaat de franse politie overschakelen van windows naar ubuntu, een GNU/Linux besturingsysteem.
wat erg gebruiksvriendelijk is geworden en bovenal gratis.

groeten een anonieme ambtenaar
ik dacht wat insturen naar de sp kan nooit kwaad :lol:

Groeten Spawn
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Quatroking

  • Gast
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/30, 17:54:31 »
als het gaat over verspilling van rekenkracht enzo, moeten ze eens de dokterspraktijken langsgaan. bijna iedereen gebruikt daat dual-core pc's met een DOS programma..

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/30, 18:19:38 »
Ik zat op school een keer op onze prachtige site ubuntu-nl.org,
komt de systeembeheerder naar me toe,
wat ik 'op die site moest'.
En vervolgens zei hij:
'ik ken die rommel wel, die troep
wil ik niet hebben op deze computers'.
Ik zocht nota bene informatie voor een spreekbeurt!

Quatroking

  • Gast
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/30, 18:29:50 »
en dat noemt zich systeembeheerder? een beetje systeembeheerder moet toch weten dat linux geen troep is..

Offline Double12

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/30, 18:45:19 »
Citaat van: Florian
Ik zat op school een keer op onze prachtige site ubuntu-nl.org,
komt de systeembeheerder naar me toe,
wat ik 'op die site moest'.
En vervolgens zei hij:
'ik ken die rommel wel, die troep
wil ik niet hebben op deze computers'.
Ik zocht nota bene informatie voor een spreekbeurt!
Tjonge wat een figuur is dat...ook al gebruikt hij geen Linux, dan hoeft hij toch niet die site verbieden te openen?
Wij verbieden toch ook niemand om naar microsoft.nl te gaan?

Blijkbaar is er een diepe angst voor Linux, dat het "iets" met je computer doet, zelfs als je alleen maar naar de site gaat...

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/30, 18:58:07 »
Citaat van: Florian
Ik zat op school een keer op onze prachtige site ubuntu-nl.org,
komt de systeembeheerder naar me toe,
wat ik 'op die site moest'.
En vervolgens zei hij:
'ik ken die rommel wel, die troep
wil ik niet hebben op deze computers'.
Ik zocht nota bene informatie voor een spreekbeurt!
Idd een rare systeembeheerder, ik vraag me af of hij die 'rommel' wel goed genoeg kende :P

De SP is trouwens zoiezo voor open-source, al tijden
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Dave

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/30, 19:04:22 »
Citaat van: Florian
Ik zat op school een keer op onze prachtige site ubuntu-nl.org,
komt de systeembeheerder naar me toe,
wat ik 'op die site moest'.
En vervolgens zei hij:
'ik ken die rommel wel, die troep
wil ik niet hebben op deze computers'.
Ik zocht nota bene informatie voor een spreekbeurt!
Enkel doodsbang voor z'n luizenbaantje als ze met vragen komen waar die niets van weet. beetje sneu wel.

Offline spawn

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/30, 19:07:27 »
klopt slorg heb het effe opgezocht

http://www.sp.nl/nieuwsberichten/4295/061204-sp_ondersteunt_ontwikkeling_open_source_software.html

Groeten Spawn

Edit: waneer kunnen we weer stemmen :)
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Quatroking

  • Gast
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/30, 19:24:48 »
ik had toch wel een grotere donatie verwacht, inplaats van 2000 euro..

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/30, 21:21:57 »
Meer kan mogelijk niet, de "groene" mogelijk door kinderen vervaardigde typemachines in gebruik bij het partijbureau van de SP zijn zo duur in exploitatie dat er anders niets overblijft om de volksvertegenwoordigers van de SP hun giralebevrediging te geven aan het eind van de maand. Grapje,

Het is in iedergeval een goede aanzet, en voorbeeld voor andere partijen. Je zou meer verwachten, dat er meer aandacht zou zijn (politieke aandacht) in de kamer. Maar helaas, allerlei mogelijkheden om nog meer te plukken van de belasting betaler hebben een hogere prioriteit.

Verder is het misschien een idee voor de SP om inplaats van een horloge een PC met Ubuntu als besturings systeem cadeau te doen aan nieuwe leden. Een lidmaatschap voor bijv. twee jaar net als bij bijv. abonementen voor GSM's. Er is vast wel een computer maker die dit wil sponseren en Ubuntu is gratis.

Suc6

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/30, 21:35:52 »
Citaat van: Maarten123
Veel ICT afdelingen van overheid en semi-overheid draaien op software (b.v. Microsoft) waar licentieskosten aan verbonden zijn. Waarom een "domme" terminal met Windows CE OS verbinding laten maken met een Citrix-server, terwijl dit ook met een Linux terminal die in wezen hetzelfde doet.
(Geld eigenlijk ook voor werkstations en laptops)
In dit verband is mogelijk het volgende persbericht interessant, over de implementatie van open-source bij een aantal diensten van de gemeente Amsterdam:

http://www.persberichten.com/persbericht.aspx?id=46073

Groet, Paul.

Offline ubby

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/31, 10:40:19 »
Een leuk artikel!
Alleen wat mij altijd verbaast is dat er bijvoorbeeld bij gemeente Amsterdam een test wordt gedaan waar vaak ook heel dure onderzoeken aan vooraf zijn gegaan en dat er dan bij bijvoorbeeld de overgang bij gemeente Heerenveen er weer een hele test met bijhorende onderzoeken moet worden gedaan.
Het is naar mijn idee zonde om het wiel voor een tweede keer uit te vinden.

Voor een paar jaar terug was er op tv een programma genaamd over de balk  en er werd leuk in kaart gebracht hoe er met geld gesmeten werd.
Ik ben van mening dat er op 80% van alle desktop computers bij de overheid Linux kan worden geïnstalleerd.

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/31, 15:51:45 »
Met het laatste bericht voor 100% eens. Je zou denken dat de gemeentes, waterschappen, provicies en zelfs de rijksoverheid gezamelijk een onderzoek bekostigen waaruit moet blijken wat het meest geschikte besturingssysteem zou zijn en wat belangrijker is wat de kosten er van zijn voor invoering en onderhoud.

Van uit de overheid is er ook niet echt een organisatie, die als hoofdopdracht heeft genoemde bestuurslagen van advies te voorzien en eventueel zelfs voor de inrichting en onderhoud van de ICT structuur kan fungeren. Wij zouden daar allen bij gebaat zijn.

Maar helaas, iedere bestuurslaag, verdeeld in veel veel koninkrijkjes zal wel  een eigen werkgroep ICT bezitten, waarbij buiten het zicht van de gebruikte bureelen en vergaderruimten, niet zal worden gekeken bij de buren.

Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/31, 21:26:44 »
Citaat van: ubby
Alleen wat mij altijd verbaast is dat er bijvoorbeeld bij gemeente Amsterdam een test wordt gedaan waar vaak ook heel dure onderzoeken aan vooraf zijn gegaan en dat er dan bij bijvoorbeeld de overgang bij gemeente Heerenveen er weer een hele test met bijhorende onderzoeken moet worden gedaan. Het is naar mijn idee zonde om het wiel voor een tweede keer uit te vinden.
Niet helemaal, verschillende gemeenten, of andere overheden, hebben vanouds hun eigen ict-systemen draaien. Kijken of dat anders kan, moet grondig onderzocht worden. Het gaat er niet om een desktop-pc te vervangen door een Linux-bak, het gaat erom dat de aansluiting met het zogenaamde back-office behouden blijft, de grote machines die de hele administratie en nog veel meer bevatten en zo. Daarom moet elke gemeente een eigen onderzoek/pilot uitvoeren om te zien wat werkt en wat niet. Nogal wat overheids- (en onderwijs)organisaties gebruiken MS SharePoint bijvoorbeeld, en ik heb zelf geen idee of die informatie vanaf een Linux-doos te benaderen is. Vandaar, al die dure onderzoeken.

Groet, Paul.

Offline ubby

  • Lid
Ambtenaren: promoot Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/01, 12:01:52 »
Het is naar mijn idee makkelijker en beter om hier een landelijke standaard van te maken in plaats van iedere gemeente zijn eigen ding.
Je hoeft dan maar 1 keer een onderzoek te doen wat weer een hoop geld bespaard.
Als je als overheid een open standaard van bestanden wil gebruiken (wat ze ook willen) zit je niet meer aan bepaald bedrijf vast en je bestanden zijn door het hele land op elke computer te lezen. En naar mijn idee heeft de opensource wereld ook wel alternatieven voor zoiets als Sharepoint van Microsoft en anders laten ze iets ontwikkelen en maken ze het opensource zodat het altijd goedkoop door ontwikkeld wordt en anderen er ook plezier aan beleven. En dan nog zijn de ontwikkel kosten veel lager dan dat ze anders aan bijvoorbeeld licentie kosten aan Microsoft moesten betalen.
Sommige backoffice systemen zijn al via een browser te benaderen dus waarom geen Ubuntu (Linux).
Ik zie geen obstakel waarom er geen Ubuntu (Linux) gebruikt zou kunnen worden.

Ik kwam net nog onderstaand artikel tegen:
http://webwereld.nl/articles/49685/open-standaarden-pas-in-2012-welkom-op-overheidsdesktop.html