Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn documentatie: alleen nog voor LTS-versies (zoals *buntu 14.04 en Mint 17)  (gelezen 7242 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Voortaan zal mijn documentatiewebstek met handleidingen en tips, alleen nog zijn gericht op LTS-versies. Zoals Ubuntu 14.04 en Linux Mint 17.

Toevoeging: de pagina's over Linux Mint 13 Xfce, wat ook een LTS-versie is, blijven gehandhaafd tot 2016. Want die blijven nog jarenlang van belang voor oude XP-computers.

Toekomstige kortlevende tussenversies, zoals Ubuntu 14.10 die in oktober 2014 zal verschijnen, zal ik hooguit nog voorzien van een direct-doen-lijstje (als ik er tijd voor heb). Maar verder niet. Pas bij de volgende LTS-versie, Ubuntu 16.04 (in april 2016 dus), zal ik mijn webstek weer van top tot teen gaan ombouwen.

De redenen daarvoor zijn drieledig:

1. LTS-versies van Ubuntu zijn sowieso de beste en de betrouwbaarste versies. Het belang van LTS-versies, wat altijd al groot was, is enige tijd geleden nog verhoogd door de komst van puntversies met kernelsprong. Er is eigenlijk geen dwingende reden meer om te kiezen voor een tussenversie, zelfs niet bij splinternieuwe apparatuur.... Daarbij komt nog, dat een tijdje terug de levensduur van tussenversies is beperkt tot negen maanden. Die zijn dus nog minder belangrijk geworden.

2. Linux Mint heeft er om die reden voor gekozen om met ingang van Mint 17, uitsluitend nog LTS-versies van Ubuntu (en de puntversies daarvan) te gebruiken als basis. Het wordt dus straks Mint 17.1, Mint 17.2, enz. Pas in 2016 komt Mint 18. Het belang van handleidingen voor gewone tussenversies, is voortaan dus beperkt tot alleen Ubuntu zelf. Dat maakt de tijd die ik zou steken in handleidingen voor tussenversies, nog minder doelmatig besteed....

3. Mijn webstek is een eenmansproject. Ik steek m'n beperkte tijd liever in handleidingen voor LTS-versies van Ubuntu en Mint. Bovendien kan ik nu nog meer tijd besteden aan verbetering en uitbreiding van m'n handleidingen voor *buntu 14.04 en Mint 17. Daar hebben meer mensen wat aan, denk ik....

Kortom: koerswijziging. Nu nog niet van belang, want de nieuwe LTS 14.04 is nog splinternieuw en Linux Mint 17 LTS verschijnt binnenkort. Maar ik kondig dit bewust vroegtijdig aan.

Dat was het. Nu ga ik weer verder met handleidingen maken voor *buntu 14.04 en Linux Mint 17; leuk werk, want het zijn prachtige LTS-versies waar ik zeer enthousiast over ben.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 18:36:40 door Pjotr »

Offline samurai1

  • Lid
hallo Pjotr,

Wil je toch even bedanken voor je site waarin helder word uitgelegd hoe
het allemaal werkt en wat je moet doen, ik denk dat je hier heel veel
mensen mee helpt, mij in ieder geval wel!
samurai

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
hallo Pjotr,

Wil je toch even bedanken voor je site waarin helder word uitgelegd hoe
het allemaal werkt en wat je moet doen, ik denk dat je hier heel veel
mensen mee helpt, mij in ieder geval wel!
samurai

Daar sluit ik mij volledig bij aan, heel goed werk!
En begrijpelijke keuze ook overigens. Diegenen die iedere 9 maanden hun pc opnieuw installeren zijn waarschijnlijk zelf wel in staat een systeem te installeren/configureren...

Prima en logische keuze. Toch ook even een bedankje, want deze site is toch een prachtig beginpunt voor de beginnende (en zelfs gevorderde) linuxgebruiker.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline koos4401

  • Lid
Dank voor alle werk tot nu toe, Pjotr!
Voor mij heb je zowel Ubuntu (Jaunty J en de LTSsen daarna) als Mint (Isadora en Maya Mate) heel erg toegankelijk gemaakt.
Fijn dat je verder gaat op andere, maar voor iedereen begrijpelijke wijze. Hoop nog veel praktische tips van je te mogen lezen én toepassen!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Een begrijpelijke keuze.
Ook al gebruik ik jouw site niet dagelijks, en ook al ben ik geen beginneling, voor mij is jouw site een goede aanvulling, omdat jij de dingen vaak anders benadert.
Zelf houd ik ook (nog) minimaal één partitie met de nieuwste LTS versie, als verzekering :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Begrijpelijk en verstandig. Ik wil me aansluiten bij de rest en je bedanken voor je inzet. Toen ik 5 jaar geleden met Linux begon was dit een geweldige hulp. Nu ben ik het wel ontstegen qua kennis, maar ik gebruik het vaak nog als geheugensteun als ik voor iemand Ubuntu installeer (wat altijd een LTS versie is ;) ). Wel bedankt dus.

Offline Bobbie

  • Lid
Heel begrijpelijk, het is fantastisch zoals je je inzet om met heldere taal, een uitleg te geven aan de beginner en het is voor mij een vaste ijkpunt, om mijn installaties te doen en oplossingen te zoeken. dank en nog maal dank  :) :)

Offline RikRik

  • Lid
Voor de beginner zeer nuttig leesvoer, de handleiding van Pjotr, zelfs ik heb af en toe zijn hulp nodig
Waar zouden we zijn zonder de icoon van http://forum.ubuntu-nl.org   ;)

Off topic: ik mis de laatste tijd, wat mij betreft, nog een icoon: cumulus
« Laatst bewerkt op: 2014/05/15, 23:36:09 door RikRik »

Zeer begrijpelijke beslissing, en met de 5 jaar ondersteuning van de LTS-en zeker een positief punt om dat gedoe met de tussenversies niet meer op te pikken in een voortreffelijke handleiding.

Ook van mij een grote dank u, het is een site die ik met elke installatie meegeef aan nieuwe overstappers van W naar *Ubuntu.

Voor mij is het een handige geheugensteun om alle tips en trucs geordend af te werken met elke nieuwe installatie.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Je laat dat stukje over mint 13 met xfce toch wel staan ?  :|

Juist handig voor oudere computers......

En idd vooralsnog bedankt voor de info op je webstek, tis zowiezo handig en naast alle andere dingen lekker om iemand naar toe te sturen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Je laat dat stukje over mint 13 met xfce toch wel staan ?  :|

Juist handig voor oudere computers......
Jazeker! De pagina's over Mint 13 Xfce blijven tot 2016 staan (Mint 18).  :)

Ik heb het gelijk even toegevoegd in het beginbericht, want dat is wel een belangrijk punt, ja.

@allen: dank voor de complimenten, en voor het begrip voor de koerswijziging. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 12:26:21 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
De complimentjes zijn nog niet gedaan ;) Helder geschreven, leuk geschreven, toegankelijk voor beginners maar ook een zeer nuttige referentie voor gevorderden  :) Ook ik loop als één van mijn eerste acties na een installatie het "direct na installatie" lijstje door.

Offline RikRik

  • Lid
De complimentjes zijn nog niet gedaan ;) Helder geschreven, leuk geschreven, toegankelijk voor beginners maar ook een zeer nuttige referentie voor gevorderden  :) Ook ik loop als één van mijn eerste acties na een installatie het "direct na installatie" lijstje door.
Eigenlijk verdien jij met je bijdrage hier op dit forum even veel complimenten, en er zijn er meer ;-)
Wat mij opviel: op zijn site is geen afkeer meer van  Mint Cinnamon, er staat  zelfs:  Het mooie en elegante bureaublad van Cinnamon  :D

Offline daniel

  • Lid
Dankjewel voor wat je uitgelegd  hebt Pjotr.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 18:55:42 door daniel »

Offline RikRik

  • Lid
Linux mint is gewoon Ubuntu, maar dan met een ander jasje,  je bent hier welkom  Daniel.
Vragen  over Mint kan je hier plaatsen: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?board=26.0
Edit, Daniel heeft zijn bericht hierboven gewijzigd
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 18:58:53 door RikRik »

Offline daniel

  • Lid
Dankjewel Rikrik

Ik vond het een moeilijke vraag gezien ik zo gewend ben aan deze forum....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De complimentjes zijn nog niet gedaan ;) Helder geschreven, leuk geschreven, toegankelijk voor beginners maar ook een zeer nuttige referentie voor gevorderden  :) Ook ik loop als één van mijn eerste acties na een installatie het "direct na installatie" lijstje door.
Eigenlijk verdien jij met je bijdrage hier op dit forum even veel complimenten, en er zijn er meer ;-)
Zo is dat. Er zijn gelukkig veel hulpvaardige deskundige mensen op dit forum.  :)

Citaat
Wat mij opviel: op zijn site is geen afkeer meer van  Mint Cinnamon, er staat  zelfs:  Het mooie en elegante bureaublad van Cinnamon  :D
Cinnamon is al sinds Mint 16 bij mij in volle genade aangenomen.  =D
Sterk verbeterd in versie 2.x. Waarschijnlijk zowat even betrouwbaar en stabiel als Mate, maar een stuk mooier.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ook van mijn zijde: Pjotr, heel hartelijk dank voor al je inspanningen! :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Ook van mijn zijde: Pjotr, heel hartelijk dank voor al je inspanningen! :D

Hier sluit ik me bij aan! :)

Zonder Pjotr zijn site had ik reeds lang Ubuntu opgegeven. Hartelijk dank Pjotr voor het vele werk dat u aan uw documentatie doet. Gisteren heb ik opnieuw Ubuntu geïnstalleerd maar bij het uitvoeren van sudo apt-get install synaptic dconf-tools gksu gnome-commander lxkeymap leafpad gdebi antwoorde de server al niet. Hopelijk brengt u verbeteringen aan, zodoende dat mensen niet meteen vastlopen bij het volgen van uw handleiding. Deze opmerking is bedoeld als opbouwende kritiek. Het is Pjotr zijn schuld niet dat de aangesproken server niet reageert!

Offline Nero

  • Lid
Kijk eens even in softwarebeheer instellingen welke server is geselecteerd. Je kan daar de (op dat moment) snelste server laten testen.

Zonder Pjotr zijn site had ik reeds lang Ubuntu opgegeven. Hartelijk dank Pjotr voor het vele werk dat u aan uw documentatie doet. Gisteren heb ik opnieuw Ubuntu geïnstalleerd maar bij het uitvoeren van sudo apt-get install synaptic dconf-tools gksu gnome-commander lxkeymap leafpad gdebi antwoorde de server al niet. Hopelijk brengt u verbeteringen aan, zodoende dat mensen niet meteen vastlopen bij het volgen van uw handleiding. Deze opmerking is bedoeld als opbouwende kritiek. Het is Pjotr zijn schuld niet dat de aangesproken server niet reageert!

Maar dan kun je elk systeem wel opgeven. Even Windows proberen, kan geen verbinding maken met Windows Update (en ga me niet  zeggen dat dat niet gebeurd, want het internet staat er vol van) en dan meteen Windows opgeven. Zelfde voor elk ander systeem. 1 keer geen verbinding = de moed opgeven. Zou een hele vreemde computerwereld worden als iedereen meteen zou opgeven bij 1 keer geen verbinding kunnen maken op welk systeem dan ook :rolleyes:

Al verschillende keren gered door Pjotr, nog nooit heb je mij ontgoocheld PJOTR ( ja, hoofdletters )
Dank!!!

Nero,
Dat is inderdaad een goede oplossing.
Vistaus,
Updates zijn wel reeds geïnstalleerd. Het gaat om het toevoegen van programma's via de terminal. Ja, ik zal ze moeten één voor één toevoegen via de softwarebeheerder of een andere server selecteren. Als er iets fout loopt in het besturingssysteem van Microsoft, ik krijg bijvoorbeeld een programma niet geïnstalleerd, heb ik in mijn directe buurt vijf mensen die bereid zijn om langs te komen. Bij Ubuntu ligt dit net iets anders. Daarom dat Pjotr zijn site zo belangrijk is, wat als zijn site gebreken vertoont? Een mens zou voor minder afhaken? Ondanks het feit dat ik nu al 7 jaar aanklooi in Ubuntu, heb ik nog altijd mijn forumnaam niet gestolen. Een goede begeleiding zoals men weervindt op Pjotr zijn site, is goud waard?