Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met rdesktop, keyboard layout op remote server klopt niet  (gelezen 3096 keer)

Offline B3rt

  • Lid
Ik verbind regelmatig naar een w2k3 server via rdesktop, dit werkt prima op 1 zeer irritant ding na, dat is de keyboard layout.

Ik gebruik de volgende commando lijn:
rdesktop -0 -k us -N -u -g 1152x864 -a 16 -z -p

Dit werkt dus zoals ik het wil behalve dat de volgende toetsen totaal niets doen:
- de pijltjes toetsen
- het gehele insert~ pagedown toetsenblokje

Als ik de optie '-k us' weg laat werken deze knoppen wel maar dan klopt de keyboard layout niet en krijg ik andere tekens, type ik bv een : krijg ik een plusminus teken etc, ook zeer irritant en onwerkbaar.

Verbind je met een windows pc naar dezelfde server werkt alles prima, ook als ik naar een andere w2k3 server verbind heb ik hetzelfde toetsen probleem. Het zit hem dus echt aan mijn kant.

Hoe kan ik dit oplossen, ik wil de us layout gebruiken (wat dus standaard is) maar ook de de pijltjes knoppen en home/del knoppen kunnen gebruiken.

Wie kan me helpen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Probleem met rdesktop, keyboard layout op remote server klopt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/05, 15:56:53 »
Als je naar /usr/share/rdesktop/keymaps/ gaat, dan zie je daar de keymaps die beschikbaar zijn staan.
"us" staat er niet tussen, maar "en-us" wel.

Gebruik dus eens de optie "-k en-us", of de uitgebreide optie "-k /usr/share/rdesktop/keymaps/en-us"