Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless SMC internet driver  (gelezen 3335 keer)

Josefsson

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Gepost op: 2008/03/09, 14:09:16 »
Goedendag,

Wij bezitten een wireless SMC 2835W en kunnen deze niet op ubuntu gebruiken. We kunnen voor dit geen driver vinden, heeft u enige suggesties om deze actief te maken.

We hebben op de SMC site wel drivers gevonden voor Linux maar dit is linux ubuntu en dat is een andere versie. De opties die wel voor linux openstonden waren drivers voor 2.2.x 2.4.x en 2.6.x zou een van deze opties dan goed zijn?

We gebruiken ubuntu 7.10

Mvg,
W.Josefsson

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 14:30:29 »
Aan Josefsson
Ubuntu werkt met kernel 2.6.20. Wordt dat misschien bedoeld? Dan zou je driver voor 2.6.x moeten gebruiken. Op de site van SMC gekeken, regelrechte Linux ondersteuning, ziet er goed uit.
Vr.groet, peter

Josefsson

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 15:00:16 »
Ik heb hem gedownload maar hij werkt niet. Geeft als melding. No application suitable for automatic installation is availeble this kind of file!

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/10, 10:53:39 »
Aan Josefsson
Sorry, gisteren niet meer aan je probleem toegekomen. Vandaag spit ik verder.
Volgens de lijsten op:
http://linux-wless.passys.nl/index.php
is je kaart een cardbus, dus voor in een laptop. De driver is Prism54.
Ben je er zeker van dat het geen versie 3 is? Want die staat op rood. Dan kun je alleen nog met Ndiswrapper proberen. Graag even uitsluitsel.
Vr.groet, peter

Josefsson

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/10, 18:56:40 »
We hebben de NDIS wrapper gevonden... alleen hij doet nogal moeilijk met installere...
we begrijpen de handleiding van het installeren niet. Er staat dit :


{Go to the source-directory and run make distclean and make. As root, run make install. This should compile and install both the kernel module and the userspace utilities. If you don’t need USB support in ndiswrapper, with recent versions, you can compile with make DISABLE_USB=1 and install with make DISABLE_USB=1 install.

NOTE: Source-directory is for the ndiswrapper directory that you just created. (NOT the /usr/src directory)}

we hebben geen idee hoe en waar we de commands moeten invoeren...

Bij voorbaat dank,

W Josefsson

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/10, 20:43:58 »
Aan Josefsson
De commands kun je invoeren in de terminal. Te bereiken: Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster. De gebruikers cursor is een $ teken, als Je als root in moet loggen dan gebruik je: "sudo -s" enter, en geeft je wachtwoord. Dat laat zich niet zien, ook niet in sterretjes. De cursor verandert dan in een #. Dat is dan ook zowat het enige wat ik van de terminal commando's ken. Nou ja, ik ben er geen ster in.
Vanmiddag heb ik nog wel een en ander als toelichting gevonden:

I solved my problem!!!
Finally I copied all /lib/modules/2.6.22-14-generic/ from LiveCd to the installed one.
And after this, Ubuntu booted taking a little more time but Now it detects the network and his security, it prompts me for the WPA personal, I introduce it and it connect!

En ook nog:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-wireless-networking-41/how-is-card-detection-done-in-suse-309191/

Kunnen anderen hier misschien een handje helpen. Alvast bedankt.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/11, 15:55:00 »
Aan Josefsson
Om Ndiswrapper te installeren hoef je alleen via Systeem>Beheer>Synaptic (wachtwoord) ndiswrapper op te zoeken en aan te vinken. Je moet dan ook aanvinken: ndistk, ndiswrapper common en ndiswrapper utils 1.1. Drie items bij elkaar. Vaak is 1 aanklikken al genoeg, de rest wordt vanzelf meegenomen. En dan Toepassen klikken.
Bij Systeem>Beheer>onderaan: Windows Wireless drivers.
In de GUI kun je dan de drivers invullen. Staan op het install. schijfje onder drivers voor Windows NT (W2k, XP of Vista). De PrismGT Linux driver schijnt alleen goed te werken bij versie 2.
Voor draadloos bij Ubuntu is helaas geen universeel recept. Het blijft wroeten.
Vr.groet, peter

Josefsson

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/11, 22:47:37 »
Peter,
Tot dusver hartstikke bedankt. Hij werkt nog steeds niet. Maar ik begin het systeem een beetje te begrijpen. Dat laatste stukje met die CD is dat ubuntu CD of heb je het over een ander schijfje? Want op die ubuntu schijf zie ik geen drivers staan.

Willem

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/11, 23:41:02 »
Aan Josefsson
Nee, nee, bij de SMC 2835 is een installatie schijfje. Op dat schijfje staan onder drivers
voor NT (XP of Vista) een paar files XXXX.sys en XXXX.inf. Dat zijn drivers voor onder Windows, maar Ndiswrapper simuleert Windows. Die files moet je ergens op de HD zetten. Dan kun je de inf file bij ndiswrapper invullen. Misschien ......
Vr.groet, peter

Kun je toch nog even op de SMC zoeken/lezen/achterhalen welke versie het is? Staat meestal heel klein achter het nummer (of een kleurtje komt ook voor).

Josefsson

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/12, 11:59:55 »
Hi Peter,

Het is de SMC 2835W

Groeten Willem.

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/12, 12:14:28 »
Willem
Ja, dat wist ik al. Kijk even op deze site onder SMC en je ziet direct wat ik bedoel. Er zijn onder nummer SMC 2835W 3 typen (versies) met steeds een andere driver.
Het gaat om het kiezen van de juiste driver bij het juiste type. Waarom ze zo moeilijk doen weet ik niet maar het is wel knap lastig.

http://linux-wless.passys.nl/index.php

Vr.groet, peter

Sorry, ik zie nu dat er maar 2 staan, maar die maken juist het verschil.

karl_ubuntu

  • Gast
Wireless SMC internet driver
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/12, 18:14:25 »
beste mensen ik heb net ubuntu geinstaleert maar ik krijg draadloos internet niet geinstaleert ofzo ik heb boven wel zon schermpje maar heb geen idee wat ik moet invoeren of hoe dat werkt met wpa dinges ofzo ik heb egt geen idee ken iemand mij helpen

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless SMC internet driver
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/12, 22:22:20 »
Aan karl_ubuntu
Wil je misschien zo vriendelijk zijn om een nieuw topic te starten, anders gaat het zo door elkaar lopen. Ik wil je met alle plezier proberen te helpen.
Vr.groet, peter