Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer  (gelezen 719 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Gepost op: 2017/01/05, 15:06:49 »
Het vervangen van Ub14.04 naar 16.04 was niet meteen een succes:
1. In alle programma’s bleken 2 symbolen “ ‘ extra aandacht te vragen, moesten 2x ingetikt voor ze op scherm verschenen of met indrukken van de < spatie balk> daarna!   ??
2. Ik wil perse dit systeem (HP-Laptop) Nederlandstalig (daarnaast ASUS Desktop UK) en had dit ook opgegeven bij installatie, dacht ik.
Toch Engelstalig (€ op cijfer 5 werkt wel), zoals Mozilla thunderbird (TB) en Firefox (FF).

Pjotr: Systen Settings naar Language Support laat wel “Language upport is not installed completely”  zien en <OK> werkt voor LibreOffice: al die progr’s  zijn nu inderdaad NL.
Maar FF en TB nog niet.

Moderator edit: Versie nummer aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 17:57:23 door Ron »

Offline Nero

  • Lid
Re: UB14.04 naar 14.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/05, 15:15:00 »
Problemen met taalondersteuning: geef in een terminal volgende opdracht:sudo apt install $(check-language-support nl).

Re: UB14.04 naar 14.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/05, 15:28:35 »
Ik heb vaker installaties gedaan waarbij taalproblemen ontstonden.
Deze losten zichzelf op na een reboot van de pc. En het is ook wel eens gebeurd dat het met een update de dag erop vanzelf goed kwam. Wel even kijken bij de betreffende instellingen of je nl geselecteerd is.

Ik zou zeggen, even geduld hebben en in elk geval een keer reboten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/05, 21:18:22 »
Of even kijken bij Instellingen - Taalondersteuning. Mogelijk zegt-ie daar dat er nog het eea. gedownload moet worden.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/06, 13:06:43 »
Ik vermoed dat er iets fout gegaan is bij installatie van Ub16.04.1 m.b.v.
LinuxLive USB Creator onder W10 (=LILI) : melding "not in compatible list", maar ging verder met overeenkomstig parameters van (vorige versie) Ub15.10.
Had ik wellicht de originele Ub-16-04 (zonder update 1) moeten kiezen?

Deze actie (onder W10) deed ik nadat USB Creator onder Ub14.04.3 niet lukte.
Daarna heb ik de resulterende USB stick <Quick format> gegeven (onder W7, vooraf aan Lili}.
Ook dit latste kan de oorzak zijn omdat er ook een VOLLEDIGE (langzamere) format bestaat0 en gekozen had kunnen worden?

Wat er vandaag gebeurde is nog gekker: na LILI  als reactie op <TRY-Ubuntu> twee schermen te zien kwamen, waarop na lang wachten toch geen Ubuntu op wilde starten (vanaf de USB-stick met UB16.04.1). 

Offline Beekhof

  • Lid
Re: UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/07, 14:40:52 »
Bij/met de eerste Installatie van Ub-16.04.1 ter vervanging van de bestaande Ub-14.04 op HP-LPT was er “iets fout” met de gebruikte USB-install-stick en kreeg ik te horen/lezen:
“Missing parameter in config file. Keyword: path, bot: gfx boot.c32: not a COM32R image”.
M.a.w. de installatie USB 2.0 Disk miste iets, gegoogeld, leverde remedie (in Engels):
“Press TAB (when you boot and the error message appears) and then you will be able to choose between options (live, live-install…).
Type live, press ENTER and it will boot you into live, try from there your install.
(It is some kind of system USB issue)”. 

Dit leverde wel een installatie van Ub16.04.1 op mijn HP-Laptop (HP-LPT), echter bleken er fouten in te zitten, zoals ik al eerder beschreef.

Daarom, vandaag, opnieuw geprobeerd, maar nu met originele Ub-16.04 (dus zonder update 16.04.1) en een VOLLEDIG vooraf geformatteerde USB-stick (i.p.v. Quick format).
Dit ging bijna “probleemloos”:  <uitproberen Ubuntu> (vooraf aan installeren) leverde op:
1. Na met <Dash Gparted> gestart te hebben de melding: Libparted Warning
“The drive description says the physical block size is 2048 byte but Linux says it is 512 bytes”.
Op welke drive slaat deze mededeling, op de USB-instal-disk of de HD in HP-LPT?
2. Het blijkt uiterst verstandig om vooraf aan de Ubuntu-installatie eerst deze vooraf uit te proberen:
2a. Het bleek nl. dat op de oude Ub-16.04.1 (reeds op HP-LPT aanwezig) de “Archive Manager” kompleet leeg te zijn, alsof er nog niets geinstalleerd was (terwijl ik er al thunderbird (TB) op geinstalleerd mail had ontvangen en verstuurd zelfs!
2b. Tevens bleek dat ik nog niet alle Documents en/of Downloads “Backupped” had en dat alsnog kon doen [let wel op de “foutieve” Ub-16.04.1 (waarmee wel te werken was) als vervanging van de eerder aanwezige Ub14.04].

Ben wel erg benieuwd of die melding over de “block size” problemen kan veroorzaken tijdens of na een <Ubuntu installatie van Ub-16.04> op mijn Laptop (over de tijdeljke Ub-16.04.1 heen dus).
 

Offline Beekhof

  • Lid
Re: UB14.04 naar 16.04 toch niet zo probleemloos, jammer
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/07, 21:51:13 »
Opgelost, door de hele installatie rustig, d.w.z. met geduld, opnieuw te doen.
De fout met toetsenbord werd al in het begin veroorzaakt doordat de instelling ervan verliep van:
VS met EUR teken onder cijfer 5 + Alt-Gr. (rechts op bord) spontaan veranderde naar:
VS met dead letter, dit gebeurde tijdens of na "toets indrukken" test..

De 2e en grote fout heb ik kunnen verbeteren door ook helemaal in het begin "Nederlands" te kiezen.
Dit i.p.v. de Engelse taal, die bovenaan stond, door de  taal-versie keuze van de "Ubuntu opstart USB".

Er moest zelfs een keer teruggeschakeld worden omdat niet alle benodigde ( / ,/home en swap)
partities gekozen bleken te worden, ondanks voorafgaande opdracht, voor de partitie indeling en format.