Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 58135 keer)

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #250 Gepost op: 2021/11/09, 13:34:16 »
wide-vine klinkt bekend, wss geïnstalleerd toen ik met Netflix begon. Gekke is dat tie nergens is terug te vinden in Chromium.

Edit : Ik heb Mint 20.2 met Version 95.0.4638.69 (Official Build) for Linux Mint (64-bit)
« Laatst bewerkt op: 2021/11/09, 13:37:54 door rico70 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #251 Gepost op: 2021/11/09, 13:43:59 »
wide-vine klinkt bekend, wss geïnstalleerd toen ik met Netflix begon. Gekke is dat tie nergens is terug te vinden in Chromium.

Edit : Ik heb Mint 20.2 met Version 95.0.4638.69 (Official Build) for Linux Mint (64-bit)
Mogelijk dat Mint standaard deze widevine-plugin installeert....

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #252 Gepost op: 2021/11/09, 16:42:58 »
ik heb een pi4 maar het is echt geen snelheidsmonster. Video's vanaf het internet gaat gepaard met haperingen en vastlopers. Viel mij echt heel erg tegen. En ik  heb toch alles er aan gedaan om het maximale uit de pi te halen.
Inmiddels de pi opnieuw geïnstalleerd, nu zonder gui en ik gebruik de pi alleen voor wireguard (vpn) en pihole.
is dit nog een oplossing? https://www.tomshardware.com/how-to/play-netflix-raspberry-pi
Deze oplossing had ik geïnstalleerd en daarnaast ook nog verschillende overclockmogelijkheden geprobeerd. Werkt maar niet eecht goed. Daarom nu dus een andere toepassing voor de pi gevonden waar ik tevreden mee ben.
Dank voor de info. Ik was idd ook aan het overwegen omheen Pi voor streaming aan te schaffen, maar ik denk dat ik dat nog maar ff niet doe dan.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #253 Gepost op: 2021/11/10, 14:38:26 »
Geachte forumgenoten,

Volgens mij komt hier ineens een heleboel materie voorbij dat een eigen topic verdient. :)
Hoewel je hier denk ik wel makkelijk de "grens" overschrijd als je het gaat hebben over: "hoe bruikbaar is je machine nog."

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #254 Gepost op: 2021/11/17, 15:47:39 »
Hmmmm dat valt tegen idd. Dergelijke verhalen hoorde je van de Pi3, maar van de Pi4 werd gezegd dat die aanzienlijk beter voor desktopwerk geschikt zou zijn. En voor headless werk is de Pi3 eigenlijk ook al geschikt. As we speak ben ik bezig om op een Pi3 (1GB) een LMS-server (Logitech Media Server) via docker erop te installeren, gaat prima. Maar goed, schoonmoeder doet niet heel veel spannends, dus wsl is de Pi4 meer dan genoeg.
Kwam dit nog tegen: https://www.youtube.com/watch?v=zo5eReiXYuo
Dit zijn optimalisaties die uitgevoerd zijn, specifiek voor de Pi, oa hardware-versnelling. Naar verluid zitten deze tweaks ook in Ubuntu Mate/RPi-editie.

Hier https://www.youtube.com/watch?v=zo5eReiXYuo is men iig lovend over Mate op de Pi, met name het videogedeelte.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #255 Gepost op: 2022/12/21, 22:10:50 »
Graag zwengel ik dit topic weer eens aan. Het blijft een interessant onderwerp en mijns inziens een van de belangrijke motivaties om voor linux te kiezen.

Onlangs heb ik een stokoude Dell inspiron 1720 een tweede leven gegeven. Uit mijn hoofd een dual-core 1.6 ghz, 3gb werkgeheugen (dat is een raar getal. Er zat standaard 1gb onboard en ik had alleen nog strips van 2gb. Strips van 3gb bestaan zo ver ik weet niet (?) dus dan maar een ongebruikelijk oneven getal). De GPU is een geforce 340, voor de drivers moest ik een beroep doen op een community-oplossing anders deed Firefox het zelfs niet. De machine heeft een i686 architectuur wat wil zeggen dat 64 bit OS er op kan draaien.

Ik heb verscheidene opties geprobeerd voor het OS. Antix draait soepel maar vond ik toch iets te beperkt, MSLinux deed moeilijk met de wifi en die heb ik nu juist nodig want ik vrees dat de LAN poort defect is, dat onderzoek loopt nog. Bij Bodhi kon ik toch niet helemaal mijn draai vinden in de werkomgeving dus die werd het ook niet. LXLE kreeg ik bij voorbaat al niet geïnstalleerd, waarom weet ik niet, wel jammer want die doet het erg goed op oude machines. Waar kwam ik op uit: toch weer "gewoon" LInux Mint XFCE, de nieuwste versie 64 bit doet het gewoon goed op deze machine. Snel is anders maar langzaam ook, gewoon een paar seconden meer geduld. Daarbij: zet de instellingen een tandje lager en je kunt gewoon prima streamen op dit ding. 

Iemand anders nog een oud barrel gereanimeerd?
« Laatst bewerkt op: 2022/12/21, 22:14:22 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #256 Gepost op: 2022/12/22, 07:24:43 »
Zoals hierboven al meerdere malen gememoreerd (oa door mij).... het draaien van een OS op een oud systeem, lees eentje met beperkt geheugen, is niet het probleem. Wat wél het probleem is dat sites steeds complexer en zwaarder worden waardoor die niet of nauwelijks meer draaien. En een systeem zonder werkende browser, is compleet nutteloos.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #257 Gepost op: 2022/12/22, 23:11:19 »
Zoals hierboven al meerdere malen gememoreerd (oa door mij).... het draaien van een OS op een oud systeem, lees eentje met beperkt geheugen, is niet het probleem. Wat wél het probleem is dat sites steeds complexer en zwaarder worden waardoor die niet of nauwelijks meer draaien. En een systeem zonder werkende browser, is compleet nutteloos.

Of Electron-apps ... ben benieuwd hoe bijv. VS Code en Discord op echt oude systemen draaien. Best bizar eigenlijk hoe traag 'het internet' is geworden. Een pure HTML-pagina zou niet trager moeten laden dan, laten we zeggen, 25 jaar geleden. Denk dat dit forum ook nog wel OK is op oudere machines. Maar al die sites met bakken, vooral externe, JavaScript, irritante trackers, ingebouwde chat etc.

Maar goed dat terzijde, het rommelen met oude machines kan nog steeds leuk zijn natuurlijk :)   

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #258 Gepost op: 2022/12/22, 23:40:15 »
Er zijn websites, die gegevens ophalen van meer dan 20 andere servers, voor één pagina !
Dus meer dan 20x een domeinnaam opzoeken en verbinding maken met een server, ergens op de wereld.
Mijn websites communiceren alleen in HTML, maar momenteel ook 3 regels Javascript, om de display grootte aan de bezoeker te tonen :lol:
Responsive is leuk, maar ik expirimenteer met meervoudige uitvoeringen............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #259 Gepost op: 2022/12/23, 09:30:11 »
Of Electron-apps ... ben benieuwd hoe bijv. VS Code en Discord op echt oude systemen draaien.
Ja dat is een goeie. Electron-apps zoals VS Code zijn fantastisch omdat ze écht cross-platform zijn, gebruik VS Code zo ongeveer dagelijks op mijn Ubuntu Desktop. Maar idd, volgeladen met javascript die de machine enorm belasten. Ga VS Code  niet eens proberen op een 'oud barrel', weet het resultaat al  :)

Citaat
Maar goed dat terzijde, het rommelen met oude machines kan nog steeds leuk zijn natuurlijk :)
Leuk blijft het. Maar of het bruikbaar is voor een power of  zelfs een 'gewone' user, dat is wat ik me afvraag. Denk dat het antwoord gewoon nee is.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/23, 09:44:23 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #260 Gepost op: 2022/12/23, 10:15:32 »
Ander ding om Linux op een 'oud barrel' aan de gang te krijgen, is dat die PC's meer wel dan niet 32-bit zijn. En sinds Ubuntu/Canonical al enige tijd gestopt is met het maken van 32-bit iso's heb je dus niet eens de software die erop kan. Ja er zijn nog steeds distro's die wel 32-bit editie uitleveren, maar ook hier wordt de spoeling steeds dunner.

Had een tijdje geleden een MSI mini-server staan voor Logitech Media Server (LMS) en Samba. Qua specs deed ie het prima, maar heb heel wat kronkels moeten doorlopen om daar een 32-bit Ubuntu-server op te krijgen. Heb volgens mij (het is al een tijdje geleden) de route genomen om 18.04 te installeren en dan te upgraden naar 20.04. De mini-server is inmiddels ter ziele, heb alles omgezet naar Raspberry Pi en RPMS waar ik zeer tevreden over ben. Gek genoeg kent de Pi deze 32/64 problematiek niet. Sterker nog, de Pi4 die ik nu als server heb, draait een ARM-versie van RaspBian (= Debian) in 32-bit.

Cocluderend.... als zelfs de software niet meer beschikbaar is, dan wordt het wel errug moeilijk om zo'n barrel überhaupt nog te installeren. Laat staan dat ie dan bruikbaar is.


Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #261 Gepost op: 2022/12/24, 08:11:33 »
Ander ding om Linux op een 'oud barrel' aan de gang te krijgen, is dat die PC's meer wel dan niet 32-bit zijn. En sinds Ubuntu/Canonical al enige tijd gestopt is met het maken van 32-bit iso's heb je dus niet eens de software die erop kan. Ja er zijn nog steeds distro's die wel 32-bit editie uitleveren, maar ook hier wordt de spoeling steeds dunner.

Had een tijdje geleden een MSI mini-server staan voor Logitech Media Server (LMS) en Samba. Qua specs deed ie het prima, maar heb heel wat kronkels moeten doorlopen om daar een 32-bit Ubuntu-server op te krijgen. Heb volgens mij (het is al een tijdje geleden) de route genomen om 18.04 te installeren en dan te upgraden naar 20.04. De mini-server is inmiddels ter ziele, heb alles omgezet naar Raspberry Pi en RPMS waar ik zeer tevreden over ben. Gek genoeg kent de Pi deze 32/64 problematiek niet. Sterker nog, de Pi4 die ik nu als server heb, draait een ARM-versie van RaspBian (= Debian) in 32-bit.

Cocluderend.... als zelfs de software niet meer beschikbaar is, dan wordt het wel errug moeilijk om zo'n barrel überhaupt nog te installeren. Laat staan dat ie dan bruikbaar is.

Welnu, de laptop die ik onlangs gereanimeerd heb, heeft een i686 architectuur. Ik kan er in meegaan dat deze wellicht meer 32 dan 64bit is. Echter, de 64bit distro die ik er op heb staan, draait goed en stabiel. Niet snel ok, docht stabiel. Wat de stokoude 32bit machines betreft, maak ik me vooralsnog niet zo'n "zorgen" aangezien er nog altijd Debian is die voorlopig nog stug 32bit varianten blijft maken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #262 Gepost op: 2022/12/27, 13:06:38 »
Wat de stokoude 32bit machines betreft, maak ik me vooralsnog niet zo'n "zorgen" aangezien er nog altijd Debian is die voorlopig nog stug 32bit varianten blijft maken.
Zeg niet dat er geen 32-bits distro's meer zijn, maar binnen de Ubuntu-route zijn ze er niet meer. Dus je zult naar iets anders moeten overstappen, wat voor velen alweer een brug te ver is.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #263 Gepost op: 2022/12/27, 16:20:11 »
Er zijn websites, die gegevens ophalen van meer dan 20 andere servers, voor één pagina !

Veel (meestal meeste) daarvan is extern opgehaalde 'zooi'. Advertenties, data-loggers, e.d..
Daarom heb ik NoScript zo ingesteld dat hij alle externe data blokkeert. Scheelt zoveel ... Websites staan hier altijd zo in de browser.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #264 Gepost op: 2022/12/27, 17:15:05 »
Er zijn websites, die gegevens ophalen van meer dan 20 andere servers, voor één pagina !
Het vervelende is dat je hier geen enkele invloed op hebt, naar wlke sites een gebruiker surft. Mocht je zo'n oude machine hebben opgeknapt, voorzien hebt van Linux en weggegeven, dan zal die persoon ogenblikkelijk over trage websites klagen. En terecht. Dingen als noscript zijn leuk voor de power-user, maar niet voor de 'gewone' gebruiker, daar is het dan ook geen oplossing voor.

Citaat
Mijn websites communiceren alleen in HTML, maar momenteel ook 3 regels Javascript, om de display grootte aan de bezoeker te tonen :lol:
Een uitstervend ras, helaas....

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #265 Gepost op: 2022/12/27, 19:30:56 »
Wat de stokoude 32bit machines betreft, maak ik me vooralsnog niet zo'n "zorgen" aangezien er nog altijd Debian is die voorlopig nog stug 32bit varianten blijft maken.
Zeg niet dat er geen 32-bits distro's meer zijn, maar binnen de Ubuntu-route zijn ze er niet meer. Dus je zult naar iets anders moeten overstappen, wat voor velen alweer een brug te ver is.
Voor die groep is het wellicht/waarschijnlijk ook al een brug te ver om een machine uit 2006 een kans te geven dus een eventueel probleem is in dat geval weggestreept. Of die velen er inderdaad zo over denken, is voer voor onderzoek. Wellicht te beginnen met een poll/enquete alhier.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #266 Gepost op: 2022/12/27, 20:44:59 »
Veel (meestal meeste) daarvan is extern opgehaalde 'zooi'. Advertenties, data-loggers, e.d..
Daarom heb ik NoScript zo ingesteld dat hij alle externe data blokkeert. Scheelt zoveel ... Websites staan hier altijd zo in de browser.  ^-^
Ik gebruik /etc/hosts hiervoor. In combinatie met ublock origin loopt alles soepel
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #267 Gepost op: 2022/12/27, 22:34:32 »
Een uitstervend ras, helaas....
Daar heb ik dan ook de leeftijd voor, ik ben nog van voor de watersnood.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #268 Gepost op: 2022/12/28, 10:04:01 »
Voor die groep is het wellicht/waarschijnlijk ook al een brug te ver om een machine uit 2006 een kans te geven dus een eventueel probleem is in dat geval weggestreept. Of die velen er inderdaad zo over denken, is voer voor onderzoek. Wellicht te beginnen met een poll/enquete alhier.
De poll is er eigenlijk al, want dat is precies de vraag in deze draad "Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?" Over de bruikbaarheid kan ik kort zijn, die is er niet op zo'n oude machine. Maar het zou wel aardig zijn om dát in een poll te gieten, ipv al dat oeverloos 'geklets' met herhaling van zetten....

PS Bruikbaar wil zeggen dat het ook complexe sites als Google Docs aankan.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/29, 11:19:47 door markba »

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #269 Gepost op: 2022/12/31, 11:48:49 »
Voor die groep is het wellicht/waarschijnlijk ook al een brug te ver om een machine uit 2006 een kans te geven dus een eventueel probleem is in dat geval weggestreept. Of die velen er inderdaad zo over denken, is voer voor onderzoek. Wellicht te beginnen met een poll/enquete alhier.
De poll is er eigenlijk al, want dat is precies de vraag in deze draad "Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?" Over de bruikbaarheid kan ik kort zijn, die is er niet op zo'n oude machine. Maar het zou wel aardig zijn om dát in een poll te gieten, ipv al dat oeverloos 'geklets' met herhaling van zetten....

PS Bruikbaar wil zeggen dat het ook complexe sites als Google Docs aankan.

Wellicht is het wat meer op zijn plaats om iets te poneren als: "Voor MIJ is, gezien de eisen die IK stel, een oudere machine minder tot niet goed bruikbaar". Daar lopen de meningen en zienswijzen over uiteen.
Ik wens een ieder een goede jaarwisseling en moge iedereen nog lang in goede gezondheid zich kunnen bezighouden met oeverloos geklets.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #270 Gepost op: 2022/12/31, 12:16:24 »
Wellicht is het wat meer op zijn plaats om iets te poneren als: "Voor MIJ is, gezien de eisen die IK stel, een oudere machine minder tot niet goed bruikbaar". Daar lopen de meningen en zienswijzen over uiteen.
Voor wat achtergrond....  Heb precies dit zo'n 10 jaar lang gedaan, 'oude barrels' inzamelen, opknappen (geheugen uitbreiden), Ubuntu erop zetten en weggegeven aan mensen die het nodig hebben, als vrijwilliger in het kader van De Vrije PC (destijds door mij opgezet). Aantallen liepen in de 100den PC's.

Ben er mee gestopt o.a. omdat die 'oude barrels' niet deden wat mensen ervan verwachten en dat die mensen dus terugkwamen waarna ik ze niet verder kon helpen. Mijn mening is dus niet zomaar een mening maar pure praktijkervaring, dus niet wat IK vind maar juist wat ANDEREN ervan vinden.

NOOT. In de beginjaren zo rond 2010 ging het prima, weinig klachten dus van 'klanten', maar naarmate de sites steeds zwaarder werden, ging het alleen maar bergafwaarts met de bruikbaarheid van oude PC's waardoor het voor mij zinloos was om te doen wat ik wilde doen. Jammer maar helaas.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/31, 13:11:15 door markba »

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #271 Gepost op: 2022/12/31, 16:54:56 »
Wellicht is het wat meer op zijn plaats om iets te poneren als: "Voor MIJ is, gezien de eisen die IK stel, een oudere machine minder tot niet goed bruikbaar". Daar lopen de meningen en zienswijzen over uiteen.
Voor wat achtergrond....  Heb precies dit zo'n 10 jaar lang gedaan, 'oude barrels' inzamelen, opknappen (geheugen uitbreiden), Ubuntu erop zetten en weggegeven aan mensen die het nodig hebben, als vrijwilliger in het kader van De Vrije PC (destijds door mij opgezet). Aantallen liepen in de 100den PC's.

Ben er mee gestopt o.a. omdat die 'oude barrels' niet deden wat mensen ervan verwachten en dat die mensen dus terugkwamen waarna ik ze niet verder kon helpen. Mijn mening is dus niet zomaar een mening maar pure praktijkervaring, dus niet wat IK vind maar juist wat ANDEREN ervan vinden.

NOOT. In de beginjaren zo rond 2010 ging het prima, weinig klachten dus van 'klanten', maar naarmate de sites steeds zwaarder werden, ging het alleen maar bergafwaarts met de bruikbaarheid van oude PC's waardoor het voor mij zinloos was om te doen wat ik wilde doen. Jammer maar helaas.

Bovenstaand vind ik dan weer helemaal niet zo vreemd. In het vrijwilligerswerk dat jij hebt gedaan - dat op zich heeft mijn waardering - kwam je, zoals ik het begrijp, mensen tegen die zich niet zomaar een pc konden veroorloven. Die enkele pc die ze dan hebben, moet inzetbaar zijn voor algemeen of allround gebruik, dat wordt inderdaad steeds lastiger. Anderzijds: het ding dat ik recent heb opgeknapt, komt uit 2006 en ik kan daar in principe ook gewoon mee op het internet, het is alleen wat trager. Ik zou dat gooien op een stukje bewustwording, geduld misschien (?) maar ga dat maar eens als een enkele vrijwilliger er in zien te krijgen bij een grote groep mensen. Hoe was het bijvoorbeeld met de kennis van computers gesteld van jouw gemiddelde "klanten"? 

Jouw, overigens legitieme, ervaring veranderd echter niets aan het gegeven dat er nog altijd gebruikers zijn die een oude computer voor een enkele specifieke taak, of meerdere lichte taken, inzetten en met de machine prima uit de voeten kunnen. Dat kunnen er net zo veel zijn als de aantallen die jij van een nieuwe pc hebt voorzien. Vervolgens lees ik hier dat met wat kunstgrepen je toch echt wel met meer snelheid het internet op kan. Ik gaf bijvoorbeeld aan dat ik met wat mildere instellingen gewoon kan streamen. Bruikbaarheid is denk ik dus wel degelijk een ruim begrip en afhankelijk van o.a. eisen dan wel verwachtingspatronen. Wel met de kanttekening dat het inderdaad een keer ophoudt als een pc maar oud genoeg is.

PS: http://devrijepc.nl/ was dit de site?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #272 Gepost op: 2022/12/31, 19:25:18 »
PS: http://devrijepc.nl/ was dit de site?
Ja dat is m. Moet nog bedenken wat ik er nu mee wil doen sinds de koerswijziging van De Vrije PC.

Succes met je PC's!

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #273 Gepost op: 2022/12/31, 22:00:10 »
1 van die oude pc's die ik nog heb staan
jolo@pentium3:~$ sudo inxi -Fxzm
System:    Host: pentium3 Kernel: 4.4.0-31-generic i686 (32 bit gcc: 5.3.1)
           Desktop: LXDE (Openbox 3.6.1) Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   Mobo: ASUSTeK model: CUV4X-D v: REV 1.xx
           Bios: Award v: ASUS CUV4X-D 1016 date: 06/18/2002
CPU:       Single core Pentium III (Coppermine) (-HT-) cache: 256 KB
           flags: (pae sse) bmips: 2009
           clock speeds: max: 1004 MHz 1: 1004 MHz 2: 1004 MHz
Memory:    Array-1 capacity: 2 GB (est) devices: 4 EC: None max module size: 1 GB
           Device-1: DIMM 1 size: 256 MB speed: N/A type: DRAM part: N/A
           Device-2: DIMM 2 size: 256 MB speed: N/A type: DRAM part: N/A
           Device-3: DIMM 3 size: 512 MB speed: N/A type: DRAM part: N/A
           Device-4: DIMM 4 size: No Module Installed type: DRAM
           Device-5: N/A size: N/A type: N/A
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RV530LE [Radeon X1600/X1650 PRO]
           bus-ID: 01:00.0
           Display Server: X.org 1.18.3 drivers: ati,radeon (unloaded: fbdev,vesa)
           tty size: 97x40 Advanced Data: N/A for root
Audio:     Card C-Media CMI8738/CMI8768 PCI Audio driver: snd_cmipci port: a800 bus-ID: 00:09.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-31-generic
Network:   Card-1: 3Com 3c905C-TX/TX-M [Tornado] driver: 3c59x port: a400 bus-ID: 00:0a.0
           IF: enp0s10 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL-8100/8101L/8139 PCI Fast Ethernet Adapter
           driver: 8139too v: 0.9.28 port: 8000 bus-ID: 00:0d.0
           IF: enp0s13 state: down mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 80.0GB (7.7% used)
           ID-1: /dev/sda model: WDC_WD800BB size: 80.0GB temp: 0C
Partition: ID-1: / size: 15G used: 2.7G (20%) fs: ext4 dev: /dev/sda6
           ID-2: swap-1 size: 3.47GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda9
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   None detected - is lm-sensors installed and configured?
Info:      Processes: 170 Uptime: 12 min Memory: 216.9/1000.1MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0 Client:

Een pc met twee Pentium 3 van 1000Mhz. Ik had 'm zelf samengesteld in het jaar 2000. Deze pc staat niet meer in mijn onderschrift.

Ik heb er een video dvd geprobeerd met een tekenfilm van Inspector Gadget. Die doet het nog wel goed genoeg met vlc. Het is overigens wel een oude video dvd. Het jaartal 2002 staat erop. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM