Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?  (gelezen 2700 keer)

Offline bart85

  • Lid
Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Gepost op: 2023/04/11, 19:44:08 »
Op mijn laptop staat Windows, Ubuntu en Arch Linux. Ik ben aan het overwegen om Windows eraf te halen. Dat geeft mij 75 gb aan vrije ruimte. Nu Windows er nog op staat kan ik het gebruiken voor als het op Linux niet mogelijk is. Het is al een keer voorgekomen dat track en trace van PostNL niet werkte.

Voor welke toepassingen ben ik van Windows afhankelijk? Niet mogelijk op Linux?
Wine wil ik niet installeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/11, 20:44:19 »
Voor TomTom, archivering (trends) van medisch apparatuur zoals bloeddrukmeting, glucosemeting en smartwatch (hartritme) en misschien nog meer.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/12, 04:51:35 »
Daarvoor gebruik ik een virtuele machine met Windows 10 erin. En die wordt alleen voor zoiets gestart. Geen enkele van mijn computers heeft een fysieke Windows, dat is allemaal Linux. En wie kan (qua geheugen en processor) kan die gevirtualiseerde W10 draaien indien nodig. In de praktijk bleek dat alleen een of twee keer per jaar nodig op mijn desktoppc voor het configureren van mijn Logitech Harmony One Plus universele afstandsbediening. Logitech heeft software voor Windows en Mac, maar niet voor Linux. Logitech kwam ooit op het idee een pure webinterface te ontwerpen zodat je "alleen een browser" nodig had voor de configuratie, maar ontwierp die hele website toen met... Microsoft Silverlight, waardoor die weer alleen bruikbaar was met Windows en Mac. Dat hebben ze nooit veranderd.
Een TomTom toestel voor in de auto had ik vroeger en dat vereiste inderdaad Windows om Tom Tom Home te draaien voor het bijwerken. Maar tegenwoordig gebruik ik de Tom Tom Go Mobile op mijn smartphone voor navigatie en die kan zichzelf bijwerken. Geen Windows meer nodig.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/12, 10:58:21 »
Ik draai al meer dan 10 jaar op mijn thuiscomputer Linux (Ubuntu of Kubuntu) en voor mijn werk gebruik ik Windows. Ik ben nog nooit een programma tegen gekomen dat in Windows wél goed werkt en in Linux geen betrouwbaar alternatief heeft. Meer nog: er zijn zeer goede programma's die zelfs beter (of van oorsprong) onder Linux draaien en pas nadien op Windows goed zijn ontwikkeld.

Het enige dat beter draait op Windows: Access. Maar Access is dan weer dermate gesloten, dat het alleen maar goed draait op 1 PC. En aangezien Access (hoewel ik het al sinds 1994 gebruik en dus goed ken / kende) echt wel zwaar programmeren is als je het ten volle wil gebruiken, ben ik volledig overgestapt op Excel / Calc en andere, veel transparanter systemen. Access is écht nodeloos zwaar, imho.

En MS Powerpoint is ook wel beter en meer betrouwbaar dan Impress. Eigenlijk vind ik Impress zelfs gewoon niet zo goed, maar anderzijds heeft Powerpoint dan weer vééééééél te veel "fancy" mogelijkheden. Maar als je je kan inhouden is PP écht wel goed en stabiel en bruikbaar.

Wat gebruik ik op mijn werk en thuis?
  • GIS-pakket: Qgis draait zowel op Linux als Windows
  • spreadsheet, inclusief nogal stevige selecties en afhankelijkheden
  • Powerpoint of Impress (maar PP is veel beter, zij het dus té uitgebreid)
  • fotodatabase (>30.000 beelden) met tags en heel de rimram die eraan hangt: Digikam --> draait volgens mij beter op Linux dan Windows (maar daar gebruik ik het niet meer sinds enkele jaren)
  • tekstverwerker: LibreOffice Writer (Linux) vind ik zelfs beter dan Word (Windows), hoewel Word zeker niet slecht is
  • diascanner: VueScan = enige programma onder Linux dat ik ooit heb betaald omdat er in Linux (i.t.t. Windows) écht geen goed bruikbaar stuurprogramma was. VueScan is écht wel een keigoed programma (maar dus betalend).
  • videobewerking: KDEnlive (draait ondertussen al enkele jaren perfect onder Linux, van Windows weet ik het niet)
  • fotobewerking: KRITA, Gimp perfect onder Linux
  • beeldbewerking vectorieel: Inkscape, perfect onder Linux
  • audiobewerking: Audacity
  • tekentablet Wacom: draait goed onder Linux, maar in Windows zijn de instelmogelijkheden groter en duidelijker
Dus voor een lesgever en ecoloog zoals ik kan ik, op basis van >10 jaar ervaring stellen: Linux heeft alles.

Het is wél mogelijk (en zelfs waarschijnlijk) dat het nieuwste stuurprogramma voor een kernreactor-controle-drone-met-verwisselbare-telelens-van-het-type-Atlas24XY énkel onder Windows draait en niet onder Linux.
Voor de paar keer dat ik WINE nodig had voor zeer specifieke programmaatjes heb ik daarmee geen slechte ervaring.

Eigenlijk moet ik zeggen: Windows 10 draait écht wel goed, ... maar voor normaal gebruik is Linux perfect. Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen en daar heb ik Windows zelfs (net zoals op mijn huidige) niet op laten zetten: bespaart >100 euro.

Conclusie: gebruik een dual boot en laat Windows staan. Die 75 Gigabyte zijn écht niet het grote probleem, tenzij je harde schijf té klein is, maar dan koop je beter een wat ruimere harde schijf.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline EvC

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/12, 11:17:50 »
Windows 10 in een Virtual Machine om mijn Mio Cyclo fietsnavigatie ééns of twee maal per jaar te updaten.
Gastheer is Ubuntu 22.10.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/12, 15:02:50 »
Ik draai al meer dan 10 jaar op mijn thuiscomputer Linux (Ubuntu of Kubuntu) en voor mijn werk gebruik ik Windows. Ik ben nog nooit een programma tegen gekomen dat in Windows wél goed werkt en in Linux geen betrouwbaar alternatief heeft. Meer nog: er zijn zeer goede programma's die zelfs beter (of van oorsprong) onder Linux draaien en pas nadien op Windows goed zijn ontwikkeld.

Volledig eens. Kleine 15 jaar linux only hier.
Geen enkel probleem voor (uitgebreid) thuisgebruik.

Ligt er een beetje aan wat jij zoal doet.
Standaard gebruikers win proggies (surfen, email, foto, video, muziek) zijn geen enkel probleem.

Het wordt alleen wat moeilijkere als je specifieke professionele programma nodig hebt zoals autocad en zo. En helemaal als je de bestanden daarvan uit moet wisselen binnen een zakelijke omgeving van win gebruikers.
Zo is er wel een Linux AutoCAD, maar reken maar dat dit bij de machinefabriek problemen op gaat leveren, inclusief bijkomende kosten en verliezen (van partijen producten met foutjes).
Professioneel (uitwisselbaar) boekhoudsoftware is er ook zoeen. Daarmee zul je naar een online versie moeten.
Kleinschalig zakelijk (vooral binnenshuis) kom je er ook nog wel ver mee, als je stopt met denken in .doc en .xls (conversie fouten) maar in plaats daarvan bv pdf's gaat versturen.

Prive. Prima. Beter zelfs nog door het vele laagdrempelige gratis software.
Hier best serieus met muziek (en video) bezig, gratis. Hetzelfde niveau onder win zou me snel €1500 en meer gaan kosten aan software ... en dan was ik er niet eens aan begonnen.

Succes. Ga de mogelijkheid maar eens goed ontdekken.
« Laatst bewerkt op: 2023/04/12, 15:18:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2023/04/29, 16:18:45 »
Besloten om Windows te laten staan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2023/04/30, 16:34:39 »
Mag ik vragen wat de reden(en) van je keuze was? Gewoon uit interesse.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2023/04/30, 17:52:36 »
Ik wil er alleen werk van maken als het echt nodig is. Bij Arch Linux gaat er veel tijd in zitten om het opnieuw te installeren.  Het systeem werkt er zijn geen errors. De root partitie gebruikt 8gb van de 24. Dus ruimte is er nog wel alhoewel groter misschien beter is. De home partitie partitie heeft 4 gb in gebruik van de 9 gb.

Heb wel wat beters te doen dan gaan installeren. Het is mooi weer en ga liever fietsen. De lente is begonnen en ben tijd nodig voor koken. Wat ik graag mag doen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2023/04/30, 18:20:01 »
Het mooie van -bijna- alles op Linux doen is dat je Windows-installatie zo kaal en dus zo schoon mogelijk kan blijven. Ik ben "afhankelijk" van windows voor twee dingen: microsoft teams, wat ontegenzeglijk gewoon een goed platform is, maar camera-ondersteuning in Linux is er bij mijn weten nog niet. De belangrijkste reden echter dat ik nog een windowsinstallatie onderhoud, is gaming. Wine, Playonlinux en bijvoorbeeld Lutris ten spijt, houd ik het nog altijd ¨gewoon" bij windows voor mijn favoriete games. Het zit in de lift, maar wat ik wil, is nog niet mogelijk. Buiten dat sluit ik mij aan bij enkele opmerkingen alhier in deze draad: Linux heeft alles.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2023/04/30, 18:22:59 »
Ik heb bij ms teams wel mijn webcam kunnen gebruiken.

Achteraf was het goed om een backup van een schone arch installatie te maken op een iso. Dan kan hij naar een grotere partitie worden overgezet.
« Laatst bewerkt op: 2023/04/30, 18:26:31 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2023/04/30, 22:03:18 »
Ik heb bij ms teams wel mijn webcam kunnen gebruiken.

Achteraf was het goed om een backup van een schone arch installatie te maken op een iso. Dan kan hij naar een grotere partitie worden overgezet.

Ok, heb ik iets gemist of weet / kan jij iets wat ik niet kan/weet?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2023/04/30, 22:49:41 »
Besloten om Windows te laten staan.
Natuurlijk heb ik Win10 laten staan. Je hebt er zo'n 75 GB (SSD) voor nodig. Dat kost je dan zo'n
7 Euro (de prijs van een speciaalbiertje  ?) aan diskruimte. Een computer zonder windows is in
de praktijk nauwelijks (of niet?) goedkoper dan een computer met.
Het kan reuze makkelijk zijn bij problemen om er achter te komen of iets een hard- of softwareprobleem
is, om iets ook onder  windows te proberen. Verder werkt mijn Hauppauge Colossus HDMI grabber
niet onder Linux. Verder gebruik ik het nog voor het updaten van mijn Tomtom, MS Teams, Omnipage software,
Bridge-software.

Maar 99 procent van mijn computertijd is met Linux (Slackware->Redhat->Suse->Ubuntu->Mint) en 1 procent met
Windows (MSDOS1.4->Windows3.11->Win95->Win98SE->WinXP->Win7->Win10)



Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2023/05/01, 08:05:18 »
Volgens mij is dit topic uit 2017 verwant aan de vraag in de deze draad. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101738.0
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 2023/05/01, 08:23:34 »
Volgens mij is dit topic uit 2017 verwant aan de vraag in de deze draad. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101738.0
Grappig, dan is dat dus 6 jaar geleden. Dit lijkt me trouwens wel een vraag die je één keer per vijf jaar (of zo) zou kunnen stellen....

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 2023/05/02, 21:38:08 »
Hier niet. Hier alweer 10 jaar over en nog nooit enige wens gehad (terug) naar win.
En de pc's worden hier toch behoorlijk intensief gebruikt.

Een computer zonder windows is in de praktijk nauwelijks (of niet?) goedkoper dan een computer met.

Een nieuwe niet. Een gebruikte wel degelijk.
Zelfs een nieuwe ... op termijn als er weer eens een upgrade verplicht wordt met bijbetaling. Daar dan nog de niet meer ondersteunde hardware bij ... €€€€

Ik koop nog steeds graag van hen die hun 2-3 jaar oude pc "oud en traag" noemen en daarom weer een nieuwe gekocht hebben. "Oud en traag" zeggen ze zelf, dus voor een habbekrats uiteraard.  :evil:
Degene waar ik nu op zit draait hier alweer 6 jaar, en nog steeds als een tierelier. Kennissen die dezelfde handelingen op hun veel jongere pc moeten doen thuis (opstarten, website laden, inloggen werk) staan nog steeds versteld van hoe snel deze is en dat zijn vele minuten langer bezig zijn voor ze erin zitten.
Vandaag de dag nog gemiddeld 15-20% processorgebruik, en bij zeer intensief gebruik hooguit 40-50%. Terwijl deze (6 jaar terug dus) afgeschreven was omdat win er met zijn processorgebruik zoooo traag op was.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/02, 21:47:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 2023/05/02, 22:06:24 »
Doe er alles op, inclusief Windows 11 sessies bij hulpvragen.
Uittreksel inxi:
Machine:
  Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx
    BIOS: American Megatrends v: 1004
    date: 07/01/2009
Drives:
ID-2: /dev/sdb vendor: Lexar model: SSD NQ100 480GB size: 447.13 GiB
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 2023/05/03, 14:44:33 »
Niet meer. Mijn werkgever is Microsoft georiënteerd maar ook dat gaat tegenwoordig via Office365 prima op Ubuntu.

Re: Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 2023/05/03, 14:52:52 »
Niet meer. Mijn werkgever is Microsoft georiënteerd maar ook dat gaat tegenwoordig via Office365 prima op Ubuntu.

IDD. Kids hier met school ook zo. Het onderling uitwisselen (importeren/exporteren) van bestanden (word, excell) gaat ook voortaan prima. Mits je niet te veel macro's en zo gebruikt in LO.
En fixed docs naar derden doe ik al lange tijd allemaal in het universele PDF (zo krijg je ze zelf ook).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore