Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux keuze - oude laptop  (gelezen 4760 keer)

Offline Nel1

  • Lid
linux keuze - oude laptop
« Gepost op: 2023/04/02, 11:07:33 »
Hallo,

ik heb thuis een fossiel gevonden een fujitsu siemens esprimo mobile v5515. oorspronkelijk werkte dit met vista. ik probeerde enkele jaren geleden om die up te graden naar windows 7 maar dat werkte super traag, dus die is terug in de berging beland.

Ik zou graag deze laptop terug aan de praat krijgen. meer als speel laptop voor de kinderen. Is er een mogelijkheid om linux op te zetten en welke zou ik dan het best nemen?

ik heb best al wat uurtjes gesleten met het bezoeken van websites hieromtrent maar het is voor mij een beetje een rabithole. dus hoop ik via deze hulp te kunnen krijgen.

Het is best grappig want ik was enkel aan het opruimen (en ik doe dat niet graag,°, kwam ik 2 laptops bezig en euh ... ben ik ondertussen 2 dagen bezig om 2 laptops operatief te krijgen  :rolleyes: en bekeek ik al meerdere keren de opleidingen bij cvo om eventueel een ict diploma te halen  :laugh:

Alvast bedankt


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/02, 11:15:02 »
Xubuntu of Linux Mint Xfce, want dat zijn lichtgewichtedities:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/mint-xfce.html

Hoeveel RAM-geheugen zit erin?

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/02, 11:16:16 »
Dag,

En lichte distro:
Lubuntu: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lubuntu
Xubuntu: https://nl.wikipedia.org/wiki/Xubuntu
Puppy: https://nl.wikipedia.org/wiki/Puppy_Linux

.......


Welke, tja over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te discussiëren.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Nel1

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/02, 12:19:21 »
Xubuntu of Linux Mint Xfce, want dat zijn lichtgewichtedities:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/mint-xfce.html

Hoeveel RAM-geheugen zit erin?

Geïstalleerd geheugen 1 gb waarvan 765mb beschikbaar

Offline Oesje

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/02, 12:37:26 »
Citaat
ik heb thuis een fossiel gevonden een fujitsu siemens esprimo mobile v5515. oorspronkelijk werkte dit met vista. ik probeerde enkele jaren geleden om die up te graden naar windows 7 maar dat werkte super traag, dus die is terug in de berging beland.

Ik vrees dat deze laptop dan nog een 32-bits processor heeft met  max 1 GB aan RAM en zou ik gaan voor Linux Mint Debian 32-bits (LMDE)

https://linuxmint.com/download_lmde.php
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Nel1

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/02, 12:39:52 »

ok bedankt. ik probeer dePuppy_linux eens


Offline peer

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2023/04/02, 13:52:28 »
mint lmde is een mooie distirbutei maar voilgens mij te zwaar voor een oude laptop. Puppy heeft mij nooit erg kunnen bekoren maar zou wel goed kunnen werken.

Op een oude eeepc (2009) en een nog oudere toshiba satellite(2008) heb ik een uitgeklede versie van debian lxde draaien. Toevallig heb ik ook nog een oude fujitsu esprimo mobile V5535 staan, ik meen uit 2006. Deze draaide oorsp[ronkelijk op windows xp. Upgrade naar windows 7 lukte niet. Dus ook daar heb ik heel lang debian lxde gedraaid.

Mijn keuze zou zijn: Debian LXDE
Een goed alternatief zou zijn: Antix of Sparky, 32bit, minimalgui.

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2023/04/02, 17:10:47 »
Wat is het bouwjaar van uw machine?
Als u licht en nog goed voorzien van mogelijkheden wil, zou ik ook gaan voor Antix. Anderzijds: Ik lees hier de opvatting dat Linux Mint Debian edition te zwaar zou zijn voor een oude laptop. Afhankelijk van je verwachtingen, zou dat doorgaans ook wel zo kunnen zijn; Echter ik heb onlangs een dual-core laptop uit 2006 werken gekregen met LMDE en zoveel trager vond ik het allemaal niet. Als dat beetje snelheidsverlies geen probleem is, heb je wel een compleet en zeer gebruiksvriendelijk systeem. Heeft iemand al aangeraden om het RAM geheugen op te waarderen? Dat is de eeuwige standaardopmerking hier maar hij is wel juist :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Nel1

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2023/04/02, 18:02:40 »
Wat is het bouwjaar van uw machine?
Als u licht en nog goed voorzien van mogelijkheden wil, zou ik ook gaan voor Antix. Anderzijds: Ik lees hier de opvatting dat Linux Mint Debian edition te zwaar zou zijn voor een oude laptop. Afhankelijk van je verwachtingen, zou dat doorgaans ook wel zo kunnen zijn; Echter ik heb onlangs een dual-core laptop uit 2006 werken gekregen met LMDE en zoveel trager vond ik het allemaal niet. Als dat beetje snelheidsverlies geen probleem is, heb je wel een compleet en zeer gebruiksvriendelijk systeem. Heeft iemand al aangeraden om het RAM geheugen op te waarderen? Dat is de eeuwige standaardopmerking hier maar hij is wel juist :)

Bios datum is 2007? Verder kan ik precies niet veel vinden?
 Ik heb nu al verschillende programma’s gedownload en op schijf gebrand maar het lukt me niet om de pc ermee op te starten . Ik begin de moed wat te verliezen. :D

Offline Nero

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2023/04/02, 18:17:04 »
Probeer eens de Raspberry Pi desktop. Deze werkt wel nog op 32-bits.


Offline Nel1

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2023/04/02, 18:45:19 »
ik zit met een probleem en weet niet hoe ik dit moet oplossen op de de stick of cd zie ik met de ene laptop alle bestanden staan en als ik dan de stick in de andere laptop steek zie ik maar 1 map met enkele bestanden . ik heb foto's bijgevoegd

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2023/04/02, 18:49:49 »
Wat is het bouwjaar van uw machine?
Als u licht en nog goed voorzien van mogelijkheden wil, zou ik ook gaan voor Antix. Anderzijds: Ik lees hier de opvatting dat Linux Mint Debian edition te zwaar zou zijn voor een oude laptop. Afhankelijk van je verwachtingen, zou dat doorgaans ook wel zo kunnen zijn; Echter ik heb onlangs een dual-core laptop uit 2006 werken gekregen met LMDE en zoveel trager vond ik het allemaal niet. Als dat beetje snelheidsverlies geen probleem is, heb je wel een compleet en zeer gebruiksvriendelijk systeem. Heeft iemand al aangeraden om het RAM geheugen op te waarderen? Dat is de eeuwige standaardopmerking hier maar hij is wel juist :)

Bios datum is 2007? Verder kan ik precies niet veel vinden?
 Ik heb nu al verschillende programma’s gedownload en op schijf gebrand maar het lukt me niet om de pc ermee op te starten . Ik begin de moed wat te verliezen. :D

Misschien een dooddoener maar heeft u de bios ingesteld op booten met usb of DVD?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Nel1

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2023/04/02, 19:50:46 »
Wat is het bouwjaar van uw machine?
Als u licht en nog goed voorzien van mogelijkheden wil, zou ik ook gaan voor Antix. Anderzijds: Ik lees hier de opvatting dat Linux Mint Debian edition te zwaar zou zijn voor een oude laptop. Afhankelijk van je verwachtingen, zou dat doorgaans ook wel zo kunnen zijn; Echter ik heb onlangs een dual-core laptop uit 2006 werken gekregen met LMDE en zoveel trager vond ik het allemaal niet. Als dat beetje snelheidsverlies geen probleem is, heb je wel een compleet en zeer gebruiksvriendelijk systeem. Heeft iemand al aangeraden om het RAM geheugen op te waarderen? Dat is de eeuwige standaardopmerking hier maar hij is wel juist :)

Bios datum is 2007? Verder kan ik precies niet veel vinden?
 Ik heb nu al verschillende programma’s gedownload en op schijf gebrand maar het lukt me niet om de pc ermee op te starten . Ik begin de moed wat te verliezen. :D

Misschien een dooddoener maar heeft u de bios ingesteld op booten met usb of DVD?

Oh , nu moet ik kleur bekennen! Ja zo groen ben ik  :laugh:
Het lag dus idd aan de instelling van de bios.

Ik ben nu debian aan het installeren omdat die er toevallig inzat.

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2023/04/02, 21:42:27 »
Wat is het bouwjaar van uw machine?
Als u licht en nog goed voorzien van mogelijkheden wil, zou ik ook gaan voor Antix. Anderzijds: Ik lees hier de opvatting dat Linux Mint Debian edition te zwaar zou zijn voor een oude laptop. Afhankelijk van je verwachtingen, zou dat doorgaans ook wel zo kunnen zijn; Echter ik heb onlangs een dual-core laptop uit 2006 werken gekregen met LMDE en zoveel trager vond ik het allemaal niet. Als dat beetje snelheidsverlies geen probleem is, heb je wel een compleet en zeer gebruiksvriendelijk systeem. Heeft iemand al aangeraden om het RAM geheugen op te waarderen? Dat is de eeuwige standaardopmerking hier maar hij is wel juist :)

Bios datum is 2007? Verder kan ik precies niet veel vinden?
 Ik heb nu al verschillende programma’s gedownload en op schijf gebrand maar het lukt me niet om de pc ermee op te starten . Ik begin de moed wat te verliezen. :D

Misschien een dooddoener maar heeft u de bios ingesteld op booten met usb of DVD?

Oh , nu moet ik kleur bekennen! Ja zo groen ben ik  :laugh:
Het lag dus idd aan de instelling van de bios.

Ik ben nu debian aan het installeren omdat die er toevallig inzat.

Alles wat hier rondzwerft, was dat ook eens of is dat ook nog steeds. U gaat waarschijnlijk wel problemen krijgen met de wifi als u Debian op een laptop wil gebruiken. Iets met niet-vrije binairies die je zelf moet installeren van Debian gebruikt pertinent alleen open-source. Ik weet het niet precies meer want ik wilde ook eens Debian op een oude laptop zetten maar ik vond alle fratsen die ik moest uithalen voor de wifi dusdanig vermoeiend dat ik linea recta ben overgestapt naar Antix. Jammer, want Debian zou in principe gewoon de beste keuze zijn, naar mijn mening dan...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2023/04/03, 09:38:10 »

Alles wat hier rondzwerft, was dat ook eens of is dat ook nog steeds. U gaat waarschijnlijk wel problemen krijgen met de wifi als u Debian op een laptop wil gebruiken. Iets met niet-vrije binairies die je zelf moet installeren van Debian gebruikt pertinent alleen open-source. Ik weet het niet precies meer want ik wilde ook eens Debian op een oude laptop zetten maar ik vond alle fratsen die ik moest uithalen voor de wifi dusdanig vermoeiend dat ik linea recta ben overgestapt naar Antix. Jammer, want Debian zou in principe gewoon de beste keuze zijn, naar mijn mening dan...
In debian 12 (de versie die binnenkort uitkomt) moet het installeren van wifi makkelijker gaan. Standaard is dan de "non-free-firmware"beschikbaar.  Op dit moment (debian 11) is dat nog niet zo.


Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2023/04/03, 17:35:20 »

Alles wat hier rondzwerft, was dat ook eens of is dat ook nog steeds. U gaat waarschijnlijk wel problemen krijgen met de wifi als u Debian op een laptop wil gebruiken. Iets met niet-vrije binairies die je zelf moet installeren van Debian gebruikt pertinent alleen open-source. Ik weet het niet precies meer want ik wilde ook eens Debian op een oude laptop zetten maar ik vond alle fratsen die ik moest uithalen voor de wifi dusdanig vermoeiend dat ik linea recta ben overgestapt naar Antix. Jammer, want Debian zou in principe gewoon de beste keuze zijn, naar mijn mening dan...
In debian 12 (de versie die binnenkort uitkomt) moet het installeren van wifi makkelijker gaan. Standaard is dan de "non-free-firmware"beschikbaar.  Op dit moment (debian 11) is dat nog niet zo.

In dat geval stel ik mijn advies bij: Ga voor Debian :D
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2023/04/04, 14:04:58 »
Geïstalleerd geheugen 1 gb waarvan 765mb beschikbaar

Dit is wel verrekte weinig.
Om youtube filmpjes goed te kunnen draaien in een browser heb je toch voortaan minimaal 2 GB nodig, en dat is eigenlijk al weinig aan het worden.
Voor simpel typwerk en andere dingen is het nog genoeg.
Video, zware fotobewerking, noem maar op, kunnen/zullen ook problematisch kunnen zijn (traag, vastlopen, fouten).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2023/04/04, 23:22:36 »
Is het geheugen niet uit te breiden?? Ik werk nog steeds met Targa computer van de Lidl uit 2007 met 4 GB geheugen en met Windows 7.
Ik begrijp zelf niet dat die kast nog steeds niet bezweken is en draait als een tierelier.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2023/04/06, 20:46:14 »
Aangezien het totaal niets te maken heeft met de installatie van Ubuntu of één van de officiële varianten en het meer een algemene vraag over Linux betreft, heb ik bij deze het topic verplaatst.

Verder denk ik dat we hier, aangezien het maar 1GB RAM geheugen heeft en het een oude bak is, een 32 bit systeem betreft.  Iets wat de zaak nog meer bemoeilijkt want 32 bit wordt uitgefaseerd.
Enkel een paar distro's hebben nog 32 bit in de aanbieding zoals Debian bijvoorbeeld maar dan nog is tegenwoordig 1 GB veel te zwak om Linux met een desktop omgeving soepel op te draaien.
« Laatst bewerkt op: 2023/04/06, 20:50:40 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2023/04/07, 13:03:12 »
Misschien arch Linux 32 bit headless. Zonder desktop kun je met minder werkgeheugen. Ongeveer 1gb minder.Kun je dan als server gebruiken of mee experimenteren.

https://archlinux32.org/
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2023/04/08, 21:48:37 »
Aangezien het totaal niets te maken heeft met de installatie van Ubuntu of één van de officiële varianten en het meer een algemene vraag over Linux betreft, heb ik bij deze het topic verplaatst.

Verder denk ik dat we hier, aangezien het maar 1GB RAM geheugen heeft en het een oude bak is, een 32 bit systeem betreft.  Iets wat de zaak nog meer bemoeilijkt want 32 bit wordt uitgefaseerd.
Enkel een paar distro's hebben nog 32 bit in de aanbieding zoals Debian bijvoorbeeld maar dan nog is tegenwoordig 1 GB veel te zwak om Linux met een desktop omgeving soepel op te draaien.

Dat dacht ik dus ook van een stokoude Dualcore laptop uit 2006 maar het bleek een i686 en deze kan dus 64 bit systemen trekken mits licht genoeg. Een paar posts terug heb ik het over Linux Mint Debian edition op de bak in kwestie. Er moet wat extra RAM bij maar dan werkt het wel.

Terug naar de vraag van de TS. @Nel: welke OS is het uiteindelijk geworden?
« Laatst bewerkt op: 2023/04/08, 21:50:58 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

  • Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: linux keuze - oude laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2023/04/11, 16:10:35 »
https://tweakers.net/pricewatch/167779/fujitsu-siemens-esprimo-mobile-v5515/specificaties/
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/27977/intel-celeron-m-processor-520-1m-cache-1-60-ghz-533-mhz-fsb.html


Volgens de site van intel met deze processor die erin zit is het een 64bit.

Ik wil niet veel zeggen maar er bestaan verschillende modellen van de fujitsu siemens esprimo mobile v5515 uit 2007 met dus verschillende processoren.....
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.