Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] fout: 12-.04 wil niets meer installeren en ook steeds minder openen  (gelezen 3253 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Goedenavond!

Ben ik weer even met een pechje.
Had ik net alles helemaal gerepareerd, heel ubuntu er opnieuw op daarna ... en nu begint het weer te rammelen.

Iedere minuut een foutmelding van Ubuntu 12.04 en dan kies ik maar voor doorgaan.
Inmiddels opent hij nog maar heel weinig programma's. Geen Wine en geen Libreoffice meer, dus nu lig ik plat!
Ik hád dus de foutmelding mooi in een odt-tje genoteerd, maar ja, .... die opent nu niet meer. O wacht! Ik kan hem wel bijsluiten he. Slim, doe ik even.

Heb apt-get update en apt-get configure -a en --fix-missing al geprobeerd, maar helaas: geen resultaat.
Ook in herstelmodus dpkg gerepareerd en alle andere opties geprobeerd, meermalen. Helaas: hij wil niets installeren en dan stopt alles.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Heb Google afgezocht naar iemand die dit ook had, maar iedereen had net even iets anders. Hier op het forum kon ik het ook niet vinden.

Grote dank voor een mooie tip!

Sophia

« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 15:58:31 door Sophia »

 "apt-get configure -a"

Probeer eens met het volgende commando in de terminal:

sudo dpkg --configure -a
« Laatst bewerkt op: 2013/10/23, 10:07:28 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
fout op fout op fout. Hij kan niets installeren

Die formule sudo ... -a werkt ook niet. Als ik een spatie typ voor -a, ook niet. Dan reageert ie niet. Zonder spatie kent ie het commando niet (error, onbekende optie).

Dan zegt ie dat ik aptitude moet installeren. Lukte niet. Dselect mocht ook, net geprobeerd, maar nope ook niet. Dit is de melding:

onherstelbare fatale fout, afbreken:
 reading files list for package 'linux-libc-dev': Input/output error

Het vervelende is, dat hij nu allerlei programma's niet meer wil opstarten, waaronder LibreOffice. Ik ben een boek aan het schrijven, waar ik haast mee heb, dus dat is echt erg nu.

Heb je nog een idee Progger? Of misschien iemand anders?

EDIT1:
Nog even geprobeerd zonder sudo, dus

dpkg --configure-a
werkt ook niet.

Toch nog op dit forum vond ik deze spreuk: (hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kan-niets-meer-updaten-en-installeren/)

sudo apt-get clean && sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vf && sudo apt-get update
Toen gebeurde er een HELEBOEL, alles begon met /lib/


Ik testen, gelijk aptitude geïnstalleerd, maar toen zei ie dit:

Pakket aptitude is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron

E: Pakket 'aptitude' heeft geen kandidaat voor installatie



Ik sudo apt-get libreoffice, maar zelfde melding.

Toen vond ik weer ergens anders deze spreuk: sudo apt-get --fix-broken
(hier stond het: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/nieuwe-install-ubuntu-9-10-gebroken-pakket/)

Kreeg ik les van de terminal in spreuken:  =D

sudo apt-get --fix-broken
apt 0.8.16~exp12ubuntu10.12 voor i386 gecompileerd op Jul 16 2013 18:00:58
Usage: apt-get [options] command
       apt-get [options] install|remove pkg1 [pkg2 ...]
       apt-get [options] source pkg1 [pkg2 ...]

apt-get is a simple command line interface for downloading and
installing packages. The most frequently used commands are update
and install. Etc. etc etc

Okee dan --fix-broken zonder inleiding. "Opdracht niet gevonden" ...

Help!

EDIT2:
Ik ga maar door met monoloog hoor! Wellicht heeft iemand er later nog iets aan :laugh:

sudo apt-get install libcupsys2
Van alles gebeurde er en het leek erop alsof het probleem gerepareerd was.

Daarna dit gedaan: sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Weer een hele reeks gebeurtenissen ... is aan het updaten, kijken of het gelukt is, want hij breekt steeds af bij 90%.

En ja hoor ZUCHT. Ik kopieer alleen het laatste, de rest is een boek vol:

Extraheren van sjablonen uit pakketten: 100%
Voorconfigureren van pakketten...
(Database inlezen ... 90%dpkg: onherstelbare fatale fout, afbreken:
 reading files list for package 'linux-libc-dev': Input/output error
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)


Nu deze nog proberen

sudo apt-get clean && sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vf && sudo apt-get update
Nu pakte hij de updates.

Daarna geprobeerd Libreoffice weer te installeren. Zelfde foutcode als hiervoor ....

EDIT3:
Okee naar het Softwarecentrum. Ik lees hier dat iedereen toch nog een Synaptic heeft ook in de nieuwe versies, maar k niet hoor! Softwarecentrum dus. Libreoffice staat geïnstalleerd, maar hij opent niet .... rarara

Er was ook nog een spreuk --fix-missing als ik het goed onthouden heb. Die werkt ook niet. Iemand een idee???

Even opnieuw opstarten en dpkg-bewerking laten doen in de herstelmodus ...

EDIT4:
Het probleem is er nog en er iets helemaal NIETS veranderd. Geen updates (het leek even van wel, maar uiteindelijk is er niets ge-update), geen installatie van programma's en steeds meer programma's willen niet openen.

Kan geen contact krijgen met nl.archive.ubuntu.com.

Wie helpt?
« Laatst bewerkt op: 2013/10/23, 15:47:08 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Topic tijdelijk gesloten om even wat op te ruimen hier.

Zou je in het vervolg de edit-knop willen gebruiken in plaats van zoveel berichten achter elkaar te plaatsen? Alvast bedankt.

On topic: Ik weet niet zo goed wat er echt gaande is, maar ik krijg het gevoel dat een simpele herinstallatie het euvel zal verhelpen. Is dat een optie?
« Laatst bewerkt op: 2013/10/23, 15:51:36 door TopGear »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Wat een flauw commentaar, Top Gear!
ik kan best wat hulp gebruiken en omdat niemand reageert, ga ik maar zelf verder. Je zou ook respect kunnen hebben voor het feit dat ik zoveel informatie zelf heb weten te vinden.

En nee, een 'simpele' herinstallatie zal niet werken. Waarom moet ik iedere 2 maanden opnieuw installeren? Ik heb meer te doen dan de hele tijd de hele pc op zijn kop te zetten!

Het euvel is toch duidelijk: ubuntu installeert helemaal niets en opent ook steeds minder programma's.

Bij voorbaat bedankt voor goeie tips

Offline TopGear

  • Forumteam
Dan zou ik je toch vriendelijk willen vertellen wat de regels van het Ubuntu-NL forum op http://www.ubuntu-nl.org/gemeenschap/regels zijn. Daar staat het volgende
Citaat
Breng uw eigen topic alleen omhoog indien er na twee dagen geen reactie is geweest. Doe dit hooguit twee keer om vervuiling van het forum te voorkomen.
(Forum -> Forumrichtlijnen -> de Vragensteller). Posts die respectievelijk nog geen twintig minuten van elkaar afliggen, met één post daarvan uitgezonderd, dat was een paar uur, die worden samengevoegd om de overzichtelijkheid van het forum te waarborgen. Natuurlijk is het goed en fijn dat je zelf informatie op zoekt, dat zeg ik ook helemaal niet - echt, we zien dit gedrag van zelfredzaamheid en eigen onderzoek heel graag, begrijp mij niet verkeerd.

Nu weer terug on topic:
Ik lees dat een herinstallatie geen mogelijkheid is, oké. Dan stel ik voor eens sudo apt-get check te draaien, om te zien of dit enig soelaas biedt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/23, 16:22:51 door TopGear »

Offline Soul-Sing

  • Lid
sudo apt-get install linux-libc-dev

Offline Soul-Sing

  • Lid
of
navigeer naar als root naar:
- /var/lib/dpkg/info
- /var/lib/dpkg/status
rechtsboven die "files" zie je een zoekfunctie==> zoek het dwarsliggende pakket, remove het.( graag het exacte pakket)

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
@TopGear ik geef geen reacties om mijn topic omhoog te brengen (niet eens aan gedacht)! Dat is puur bedoeld als iemand een oplossing heeft, dat die dan weet wat ik al gedaan heb. Maar dat zal ik in het vervolg doen door de tekst aan te passen, geen probleem! :-)

---------------
De foutmelding wilde steeds niet meer openen, maar nu opeens wel vanochtend. Ik kan hem niet selecteren en dan hier kopiëren/plakken. Maar de eerste melding is:

Er is in Ubuntu helaas een interne fout opgetreden (die melding kreeg ik ook steeds vóór de nieuwe installatie)
En dan als je klikt op 'details': Executable path: /usr/bin/duplicity
Ja verder nog: Title: duplicity crashed with EOFError in _main_: EOF read where object expected

Dat zal ik ook es even googlen, wie weet wat dan brengt > allemaal sites over adobe. Een fout in flash oid?

Jouw spreuk ingetypt in de terminal - met veel dank overigens! - en dit is het resultaat:

sophia@sophia-Aspire-7730Z:~$ sudo apt-get check
[sudo] password for sophia:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
sophia@sophia-Aspire-7730Z:~$
-------------------------

Soul-Sing: bedankt voor het meedenken! Je eerste spreuk werkte niet, nu het tweede.
eerste deel lukt, maar /var/lib/dpkg/status wil hij niet doen, zegt dat dat geen map is.
Sudo ervoor gezet, niets. Om die status te zien te krijgen moet er een commando voor natuurlijk, maar welk is dat? Geen cd ....
Goed, ls -a gedaan ... hele lijst pakketten geopend, maar ik kan daarvan alleen de laatste zien. Geen zoekfunctie

Eerst eens opnieuw opstarten en nog eens jouw ding proberen in de root-terminal. Wie weet lukt het dan
Nee: permission denied. Sudo ervoor: command not found

----------------------
Nu hulp gevraagd aan steunpunt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/24, 15:04:39 door Sophia »

Offline bijd3hand

  • Lid
Doe eens dit:

sudo e2fsck -n /dev/sda1

Sda1 moet dan wel je Ubuntu partitie zijn...

Als er allemaal foutmeldingen komen, is je harde schijf gewoon gaar en tijd voor een nieuwe :)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Doe eens dit:

sudo e2fsck -n /dev/sda1

Sda1 moet dan wel je Ubuntu partitie zijn...

Als er allemaal foutmeldingen komen, is je harde schijf gewoon gaar en tijd voor een nieuwe :)


idd. I/O errors het zou zomaar kunnen dat je harddisk het gaat begeven. Het best op te starten van een live cd als je dit commando ingeeft.
Een andere optie is vanaf de live cd het programma "schijven" opstarten.  Rechtsbovenin op het tantwieltje klikken en kiezen voor smart gegevens en zelftesten. Als er iets fout is met je schijf is dat daar ook te zien.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline vanadium

  • Lid
Zeker eerst eens controleren of de schijf het nog wel doet, zoals hierboven aangegeven.

Indien wel, dan zou ik een herinstallatie proberen, maar zonder de bestaande installatie te wissen. Bij dergelijke aanpak worden al je data en configuratie  behouden, maar wordt het eigenlijke systeem "opgefrist". De kans is groot dat daarbij het verziekte pakkettensysteem hersteld wordt. Let op: je doet dergelijke herinstallatie eveneens met een 12.04 installatie CD, nooit met een hogere versie.

Bij de installatie kies je dan "Iets anders". Dan moet je zelf aangeven welke partitie als root gebruikt moet worden, en aangeven dat die partitie NIET geformatteerd mag worden.

Lukt dat niet, dan is een verse herinstallatie de enige optie.

Wat je ook doet: garantie op meteen slagen is er niet: zorg er dus voor dat de reservekopie van je persoonlijke data bijgewerkt is.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 09:39:48 door vanadium »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Dank jullie wel bij3hand en Vanadium

Ik heb iemand van een steunpunt gevraagd en daar bleek inderdaad al dat mijn harde schijf stervende is ... Ik had hem helemaal schoongemaakt en gerepareerd, net 2 maanden geleden en toen een schone installatie er opgezet.
Joepie, kan ik net gebruiken. Dit is echt iets wat ik niet zelf kan doen, dus daar gaan de kosten weer

Heel, heel veel dank hoor voor jullie meedenken en hulp. Ook al ben ik heel ongelukkig hiermee, het is toch beter om het te weten ...

Offline bijd3hand

  • Lid
Dank jullie wel bij3hand en Vanadium

Ik heb iemand van een steunpunt gevraagd en daar bleek inderdaad al dat mijn harde schijf stervende is ... Ik had hem helemaal schoongemaakt en gerepareerd, net 2 maanden geleden en toen een schone installatie er opgezet.
Joepie, kan ik net gebruiken. Dit is echt iets wat ik niet zelf kan doen, dus daar gaan de kosten weer

Heel, heel veel dank hoor voor jullie meedenken en hulp. Ook al ben ik heel ongelukkig hiermee, het is toch beter om het te weten ...
Wacht, wacht..

Je had toch niet de harde schijf opengemaakt en met alcohol (of water! :S) schoongemaakt?
Lol, nooit doen, daar kan dat ding niet tegen...

Als het alleen formatteren was en nieuwe installatie, heb ik niets gezegd :)

Overigens, een harde schijf hoeft niet duur te zijn, zeker 250 GB niet, kost niks tegenwoordig..


Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Dank je wel bijd3hand, dat geeft de burger moed  :)

Weet je misschien waar ik zo'n ding kan kopen voor een laptop? En hoe ik hem erin krijg? Want dat durf ik zelf niet te doen, heb nog nooit een laptop opengemaakt. Als ik daaraan begin, begin ik met iets eenvoudigs, niet direct de HD  =D
Ik heb ook geen verstand van die dingen, durf er niet zomaar een te kopen op Marktplaats bijv.

De HDD is juist zo'n beetje het eenvoudigste onderdeel om te vervangen.

Offline bijd3hand

  • Lid
Dank je wel bijd3hand, dat geeft de burger moed  :)

Weet je misschien waar ik zo'n ding kan kopen voor een laptop? En hoe ik hem erin krijg? Want dat durf ik zelf niet te doen, heb nog nooit een laptop opengemaakt. Als ik daaraan begin, begin ik met iets eenvoudigs, niet direct de HD  =D
Ik heb ook geen verstand van die dingen, durf er niet zomaar een te kopen op Marktplaats bijv.
Waar? Bijna elke PC boer wel.

Je hebt een 2.5" (inch) harde schijf nodig.

Voorbeeldje:
http://azerty.nl/producten/product_detail/855/531428/seagate-momentus-st160lm003-vaste-schijf-160-gb-intern-2-5-sata-300-5400-tpm-buffer-8-mb.html?channel_code=40
Deze heeft een SATA 300 aansluiting, in de handleiding van je laptop staat welke aansluiting hij pakt (SATA 300 is wel compatible met 150, maar andersom niet).

Makkelijker nog is gewoon je laptop mee naar de winkel te nemen, harde schijven voor laptops verkopen ze ook in de Media Markt, Saturn en Dixons.

Doe je het zelf, dan staat in de handleiding van je laptop hoe je je harde schijf vervangt. Als je je handleiding kwijt bent, is die vast te vervangen. Kijk onderop de laptop naar het serienummer, ga naar de site van de fabrikant (even Googlen) en download de PDF.

Alleen vraagje, hoe ben je nu op deze site? Niet met de laptop neem ik aan? Of via een LiveCD/DVD?

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Dank je wel bijd3hand! Daar heeft een mens iets aan
Bij de Mediamarkt hadden ze ze geloof ik niet, die heb ik gebeld, was te laat erachter gekomen dat het de HD was. Maar inderdaad: er zijn meer winkels, ik ga eens bij de winkels hier ter plaatse kijken. Bedankt voor wat je op-gegoogled heb voor me, dit snap ik ja :-)
Ben weer een beetje blij