Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?  (gelezen 2220 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Gepost op: 2012/07/24, 18:48:09 »
Sinds ik 12.04 heb is er een balk met de iconen aan de linker kant. Hoe kan ik die naar boven horizontaal zetten? En had ik geweten hoe die balk heet dan had ik zelf kunnen zoeken.

Is er ook nog een mogelijkheid om het sluitingskruisje van een venster van links boven naar rechts boven te krijgen?

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/24, 19:46:15 »
Heb even gekeken voor een workaround hiervoor. Voor zover ik weet kan dit (nog) niet helaas. Je kan ook naar gnome 3 overschakelen, maar dan zit je met een bovenste balk die ook al niet is te verplaatsen. Let wel: dit is niet de Unity-balk. Zelf gebruik ik nu Mint-Mate 13 die veel overeenkomt met Gnome 2.

het "min-max-sluit" kruisje is wel te wijzigen naar rechts, weet niet zo gauw uit mijn hoofd (Gnome-tweak geloof ik) Anders kijk even op de blog van Leo Cardinaals.  :)

http://lcardinaals.wordpress.com/

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/24, 20:03:13 »
Aan de bovenkant zit al een balk, naar onderen kan de Unity balk op deze wijze: http://www.webupd8.org/2011/10/how-to-move-unity-launcher-to-bottom-of.html

Verder kan je , zoals cjmanschot schrijft, wat met gnome3 doen, echter met wat ingrepen, o.a. gnome fallback, kan je het eruit laten zien als gnome 2 en ook de balken verplaatsen en neerzetten waar je wilt, ook kan je eventueel pictogrammen weghalen of plaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/24, 20:14:06 »
Altijd dat gedoe met "schakel over naar fallback ofzo". Daar vraagt de TS toch helemaal niet om?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/24, 20:15:45 »
Is er ook nog een mogelijkheid om het sluitingskruisje van een venster van links boven naar rechts boven te krijgen?

Installeer (via Synaptic pakketbeheer) gconf-editor en open het via Alt+F2.
Klik op het driehoekje voor apps, daarna op het driehoekje voor metacity en selecteer general.
In het venster aan de rechterkant staat o.a. button_layout. Klik je op de tekst die daarachter staat, dan kun je die wijzigen in (bijv.) menu:minimize,maximize,close


En die 'balk met iconen' heet Launcher. ;)


Edit: hmmm........... even hierboven de volgorde van de knopjes veranderd. Weet niet waarom ik daar maximize,minimize had getypt, terwijl ik ze zelf andersom heb staan. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2012/07/24, 20:30:13 door Mikkel »

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/24, 20:16:55 »
Is er ook nog een mogelijkheid om het sluitingskruisje van een venster van links boven naar rechts boven te krijgen?

Installeer (via Synaptic pakketbeheer) gconf-editor en open het via Alt+F2.
Klik op het driehoekje voor apps, daarna op het driehoekje voor metacity en selecteer general.
In het venster aan de rechterkant staat o.a. button_layout. Klik je op de tekst die daarachter staat, dan kun je die wijzigen in (bijv.) menu:maximize,minimize,close


En die 'balk met iconen' heet Launcher. ;)

In de NL-vertaling van Ubuntu heet ie zelfs 'Starter' ;)

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/24, 21:03:46 »
Altijd dat gedoe met "schakel over naar fallback ofzo". Daar vraagt de TS toch helemaal niet om?
Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt of zo? Ik geef een mogelijke oplossing met daarbij eventueel een oplossing voor de werkbalk, allemaal service voor het zelfde geld. De TS kan zelf wel beslissen of hij/zij daarvan gebruik kan maken. In het verleden liepen hier ook allerlei figuren KDE aan te raden als iemand een probleem had met Gnome. Dus laten we het even gezellig houden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Verticale balk aan linker kant horizontaal zetten?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/25, 01:17:51 »
Altijd dat gedoe met "schakel over naar fallback ofzo". Daar vraagt de TS toch helemaal niet om?
Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt of zo? Ik geef een mogelijke oplossing met daarbij eventueel een oplossing voor de werkbalk, allemaal service voor het zelfde geld. De TS kan zelf wel beslissen of hij/zij daarvan gebruik kan maken. In het verleden liepen hier ook allerlei figuren KDE aan te raden als iemand een probleem had met Gnome. Dus laten we het even gezellig houden.

Ik had het niet alleen tegen jou. En sinds wanneer raadde ik overal KDE aan? Dat deed ik alleen in gevallen waarin men niet tevreden was met GNOME. In zulk soort gevallen hoor je mij ook niet klagen, zelfs als dat Xfce betreft.

Trouwens, dat van Webupd8 zou ik niet uitvoeren. Het is ten eerste buggy, ten tweede niet eens getest in 12.04 en ten derde moet je niet zomaar een plugin van internet binnenhalen. Om Pjotr te citeren: "dat is cowboygedrag uit het Wilde Westen".