Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitleg  (gelezen 10023 keer)

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/14, 09:32:07 »
goed kan iemand mij uitleggen hoe ik een map deel en er rechten aan toe ken in samba. (this een stuk makelijker met gui maar dat boeit niet)

Offline jfarts

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/14, 11:26:28 »
goed kan iemand mij uitleggen hoe ik een map deel en er rechten aan toe ken in samba. (this een stuk makelijker met gui maar dat boeit niet)

Ik kan momenteel niet bij mijn Ubuntu bak, dus dit is uit het hoofd. Er zijn daarnaast genoeg handleidingen te vinden op internet.

Eerst moet je samba users aanmaken. Dit kan met "smbpasswd –a SambaUserName".

Vervolgens moet je in het bestand /etc/samba/smb.conf een share aanmaken. Zonder GUI gaat dit met "sudo nano /etc/samba/smb.conf".

In dit default bestand zijn al een hoop dingen neergezet, maar er zijn een paar dingen die van belang zijn.
Zorg er voor dat je de juiste workgroup instelt, dit moet dezelfde workgroup zijn als de andere pc's die toegang moeten hebben tot de share.
De samba users moeten dezelfde naam hebben als de linux users op je systeem. Als dit niet zo is, dan moet je een bestand aanmaken waarin staat welke samba user gelijk is aan welke linix user. Dit kan in de regel "username map = /etc/samba/smbusers"

Vervolgens stel je de share in, bijvoorbeeld zo:

[Sharename]
path = /data
valid users = samba1 samba2
readable = yes
writable = no

Of zo:

[Sharename2]
path = /data/writable
valid users = write1 write2
writable = yes
create mask = 0755

Daarna moet je samba restarten met "service smb restart"


Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/15, 11:50:50 »
@jfarts wat bedoel je met valid users en bedoel je ook echt die namen of niet

 
@ darkey oke moet ik daar binnen kort effe naar gaan kijken eerst wil ik hem gewoon aan het werk hebben en met dat router instellen neem ik aan dat je bedoelt poorten open zetten bijv 21

*knip*

Poort 21 van je machine zal waarschijnlijk standaard al openstaan.
Je moet je poort op je router doorverwijzen (forwarden) naar je server die aan het lokale netwerk hangt, vb:



Stel jou domeinnaam die je bij je gratis DNS host hebt gemaakt heet http://jounaam.dyndns.com en verwijst naar je ipadres die je hebt gekregen van je provider. Een webserver draait standaard op poort 80, je interne server ipadres is 10.10.10.14 (of in jou geval 192.x.x.x)

De instellingen zoals in het plaatje wordt weergegeven zorgt ervoor dat de webserver van buitenaf niet via de standaard poort 80 is aan te spreken (dus http://jounaam.dyndns.com werkt niet) maar via poort 6666 (dus: http://jounaam.dyndns.com:6666) wel.

Voor een ftp server werkt dit precies hetzelfde, verwijs externe poorten naar poort 20 en 21 van je server.


@dakey ik heb nu een acount en een dns host wat moet ik nu doen
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 12:28:48 door coolkil »

Offline Dakey

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/15, 23:19:17 »
@jfarts wat bedoel je met valid users en bedoel je ook echt die namen of niet

 
@ darkey oke moet ik daar binnen kort effe naar gaan kijken eerst wil ik hem gewoon aan het werk hebben en met dat router instellen neem ik aan dat je bedoelt poorten open zetten bijv 21

*knip*

Poort 21 van je machine zal waarschijnlijk standaard al openstaan.
Je moet je poort op je router doorverwijzen (forwarden) naar je server die aan het lokale netwerk hangt, vb:



Stel jou domeinnaam die je bij je gratis DNS host hebt gemaakt heet http://jounaam.dyndns.com en verwijst naar je ipadres die je hebt gekregen van je provider. Een webserver draait standaard op poort 80, je interne server ipadres is 10.10.10.14 (of in jou geval 192.x.x.x)

De instellingen zoals in het plaatje wordt weergegeven zorgt ervoor dat de webserver van buitenaf niet via de standaard poort 80 is aan te spreken (dus http://jounaam.dyndns.com werkt niet) maar via poort 6666 (dus: http://jounaam.dyndns.com:6666) wel.

Voor een ftp server werkt dit hetzelfde, standaard verwijs je externe poorten (20 en 21) naar de interne poorten (20 en 21) van je server.


@dakey ik heb nu een acount en een dns host wat moet ik nu doen

Het stukje doorlopen welke ik hierboven zwart heb gemarkeerd  ;) ;)

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/16, 16:01:51 »
heb ik gedaan maar dan zegt ie dat ie niet bestaat ik heb de poorten geforward maar hij werkt niet

Offline jfarts

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/16, 23:03:36 »
@jfarts wat bedoel je met valid users en bedoel je ook echt die namen of niet

Bij Valid users vul je de usernames in die je met smbpasswd hebt ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 23:07:00 door jfarts »

Offline jfarts

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/16, 23:06:37 »
heb ik gedaan maar dan zegt ie dat ie niet bestaat ik heb de poorten geforward maar hij werkt niet

Welke URL vul je in de adresbalk in om naar je webpagina te gaan?

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/17, 08:18:57 »
die ik gekregen heb van die site

Offline siegi

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #33 Gepost op: 2011/01/17, 10:08:30 »
Ik zie dat er aangeraden wordt om poort 6666 naar poort 80 te forwarden.

Maar welke service wil je eigenlijk vanuit het internet beschikbaar hebben?
poort 80: is een webserver als bijv. apache. (is natuurlijk niet standaard geïnstalleerd, dus standaard ook geen antwoord)
poort 22: is een ssh server zodat je vanop afstand, via de command line je computer kan bedienen.
poort 21: is een ftp server (bijv vsftpd)

Offline Dakey

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #34 Gepost op: 2011/01/17, 13:09:12 »
Ik zie dat er aangeraden wordt om poort 6666 naar poort 80 te forwarden.

Maar welke service wil je eigenlijk vanuit het internet beschikbaar hebben?
*knip*

Dat was gewoon een voorbeeldje om te laten zien wat de mogelijkheden zijn..  ;)
De standaard FTP poorten moeten beschikbaar zijn.

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #35 Gepost op: 2011/01/17, 13:35:42 »
ik heb 20 t/m 21 geforward (zo staat dat in het router)

Offline siegi

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #36 Gepost op: 2011/01/17, 13:41:39 »
Sommige providers blokkeren bepaalde poorten. Daarom wordt ook het voorbeeld gegeven om poort 6666 te forwarden naar bijv poort 21.

Offline Dakey

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #37 Gepost op: 2011/01/17, 17:16:38 »
Sommige providers blokkeren bepaalde poorten. Daarom wordt ook het voorbeeld gegeven om poort 6666 te forwarden naar bijv poort 21.

Dat voorbeeld komt uit mijn eigen router, maar heb ik niet gedaan omdat mijn provider de standaard poorten blokkeert, maar je hebt wel gelijk..  =D

Offline jfarts

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #38 Gepost op: 2011/01/18, 12:18:05 »
die ik gekregen heb van die site

Dus je vult in: www.gekregenurl.nl:6666?

En je hebt deze poort geforward naar poort 80 en je hebt poort 80 open staan op je server?

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #39 Gepost op: 2011/01/19, 08:41:30 »
weet ik niet hoe controleer ik dat??

Offline jfarts

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #40 Gepost op: 2011/01/19, 10:10:07 »
weet ik niet hoe controleer ik dat??

Als je poort 80 nooit hebt dichtgezet met iptables dan staat hij nog open. Om je huidige iptables regels te zien type je 'iptables -L'.

Offline coolkil

  • Lid
Re: uitleg
« Reactie #41 Gepost op: 2011/01/30, 14:55:56 »
danke voor de hulp iedereen