Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] unity is zoek  (gelezen 662 keer)

Offline grubuntu

  • Lid
[OPGELOST] unity is zoek
« Gepost op: 2015/10/29, 23:11:53 »
Door een stomme handeling ben ik de unity balk kwijt, maar kan ik op geen enkele manier nog bij programma's komen. Vroeger had je nog alt F2,  maar dat werkt ook niet. Ook een terminal krijg ik niet meer.
Hoe nu verder?
« Laatst bewerkt op: 2015/10/30, 10:35:24 door grubuntu »

DarkEra

  • Gast
Re: unity is zoek
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/29, 23:48:05 »
Het zou makkelijker zijn als je eens zou vertellen wat je exact gedaan hebt dat 'm weg is. Nu wordt het wat giswerk.

Wat je kan proberen is met je muispijltje helemaal naar links van het scherm gaan als je de balk op automatisch verbergen hebt gezet, dat zou 'm dan weer tevoorschijn moeten laten komen. Of... de Superkey (Windowstoets) indrukken om de Dash op te roepen zodat je bij je programma's kan.

Werkt dat niet dan zou ik het helaas ook niet weten momenteel.

Offline grubuntu

  • Lid
Re: unity is zoek
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/30, 08:53:02 »
Excuses voor de vaagheid.
Ik was met Compiz-manager bezig en besloot unity eens uit te zetten. Dat lukte dus. Maar met de gevolgen die ik beschreef. De balk is niet verborgen en ook de windowstoets doet niets.
Ik denk dat ik dit in de terminal kan oplossen met het commando unity --reset, maar dan heb ik wel die terminal nodig. Bij opstarten in de root-modus werkt dit commando niet.

Heb ik je zo voldoende geïnformeerd?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: unity is zoek
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/30, 08:57:21 »
Lukt het om met ctrl-alt-t een terminal venster te openen?

Daarna kan je unity  -reset proberen.

Offline grubuntu

  • Lid
Re: unity is zoek
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/30, 10:14:44 »
Het eerste lukt. Daarvoor alvast heel veel dank. Maar unity -reset, of unity -r, of unity --reset accepteert hij niet.
Ik kan nu wel de browser openen via de terminal. Dat is al een geweldig iets.


Offline grubuntu

  • Lid
Re: unity is zoek
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/30, 10:34:29 »
Ik vond de oplossing op een Engelse site.
In de terminal kun je ook compiz-settings-manager openen met de opdracht ccsm. En dan gewoon weer Unity inschakelen. Daarna volgen wat waarschuwingen voor conflicten, maar daar kom je wel doorheen.
Daarna opnieuw aangemeld en BINGO. Alles is weer op orde.

Dank voor de hulp.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: [OPGELOST] unity is zoek
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/30, 10:55:56 »
Top, goed om te horen!
Ik gebruik ctrl-alt-t eigenlijk altijd om een terminal te open, via het menu vind ik maar omslachtig =D

Offline JAM

  • Lid
Re: [OPGELOST] unity is zoek
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/30, 13:00:40 »
Ik heb het icoontje van de terminal gewoon in de linkse balk staan. Even klik en dan heb je de terminal.

Offline grubuntu

  • Lid
Re: [OPGELOST] unity is zoek
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/30, 16:47:11 »
Ik ook, maar die balk was ik nou juist kwijt.
Ik heb nu geleerd hoe je altijd de terminal kunt starten en dat je in de terminal programma's kunt starten. Altijd goed voor een volgende keer.