Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe versie op laptop zetten  (gelezen 616 keer)

Offline nescio01

  • Lid
nieuwe versie op laptop zetten
« Gepost op: 2014/03/05, 17:22:55 »
Heb op mijn oude hp compaq nc 6000, ubuntu 9.10 gezet. Bij upgraden gaat er steeds iets mis. Nu las ik dat het een goed idee was om Xbuntu 13.10 of Linuc Mint 13xfce er op te zetten. Beide programma's gedownload en met Iso op een dvd gezet.
Er gebeurt echter niets als ik een van deze dvd's in de cdspeler zet. Ook kan ik gen opstart (install) progje vinden die het doet. Er staan geen windows meer op de HP.  Het moet toch lukken op een of andere manier. Wie helpt mij even de goede kant op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/05, 17:27:10 »
- Je bent zeker dat het een DVD speler is in je computer? DVD's kunnen immers niet op CD spelers gelezen worden.
- Mogelijk moet je even in de bios van je computer duiken om je computer zo in te stellen, dan hij eerst van CD/DVD probeert op te starten. Standaard is dat mogelijk niet het geval. Dan probeert de computer te starten vanaf de harde schijf (of mogelijk een floppy drive). Er gebeurt dan natuurlijk niets als er niets geïnstalleerd is.

Offline nescio01

  • Lid
Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/05, 17:36:40 »
Sorry het is een DVD speler. Normaal start ie wel op van een dvd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/05, 17:41:54 »
Eens in je bios duiken dan. Staat die goed, controleer dan of je DVD wel correct is gebrand.

Offline nescio01

  • Lid
Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/08, 12:00:46 »
Kan op geen manier bij de Bios komen, kan ik vanuit Ubuntu en dan via internet ook een nieuwe of andere versie installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/08, 12:09:27 »
Een netwerkinstall: https://help.ubuntu.com/community/Installation/NetbootInstallFromInternet. Geschikt voor jou situatie waar er al een linux op stond, maar het wordt allemaal wat technischer. Ga ervoor als je genoeg technisch onderlegd bent, maar zoek anders best nog verder om een gewone installatie te kunnen doen.

- Kan je wel degelijk van CD/DVD booten met bijvoorbeeld een Windows installatieCD, of een oude installatieCD van Ubuntu die je ooit hebt gebruikt?
   * Indien ja, dan heb je mogelijk de installatieCD van Ubuntu niet op de correcte manier (als een beeldbestand) gebrand.
   * Indien nee, probeer dan vooralsnog in je Bios te komen. Zoek op internet of in de handleiding hoe je in de bios moet komen voor jou specifieke computer. In de Bios moet je instellen dat de computer eerst van CD/DVD moet proberen starten, pas daarna van harde schijf.


Re: nieuwe versie op laptop zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/10, 18:19:21 »
Aangezien het opstarten vanaf een andere cd/dvd wel gewoon werkt denk ik dat de Ubuntu-dvd niet goed is gebrand.
Hier een uitleg over hoe je dient te doen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden