Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Welk kanaal kiezen ?  (gelezen 1050 keer)

Offline Reijer

  • Lid
Opgelost: Welk kanaal kiezen ?
« Gepost op: 2012/11/12, 20:52:19 »
Hier een schermafdruk van het WIFI gebruik in mijn omgeving. Mijn FrtitzBox zit op kanaal 11.
Omdat de kanalen 1, 6 en 11 geen last hebben van interferentie met naastliggende kanalen, heb ik voor 11 gekozen. Kanaal 1 kan last hebben van 3 en 6 van kanaal zeven. Klopt die redenering, of moet ik uitgaand van dit plaatje, een ander kanaal kiezen?
 
Edit: ook als ik de keuze op automatisch zet, wordt het kanaal 11. Moeten we het hier mee eens zijn?
« Laatst bewerkt op: 2012/11/13, 22:34:41 door Reijer »

Re: Welk kanaal kiezen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/13, 13:36:21 »
Kanaal 11 zou ik mijden, met als reden dat er al 5 verschillende gebruikers op werken.
Kanaal 6 zou ik ook mijden, met als reden dat veel Wifi kastjes of kanaal 6 of kanaal 11 gebruiken.

Zoals Buzzin voorstelt is een optie.
Maar wat je eigenlijk in je achterhoofd moet houden, dat je zoveel mogelijk separatie hebt tussen een veel gebruikt kanaal en jouw kanaal.

Dus kanaal 1, 2 of 3 heeft mijn voorkeur, en als het kan die helemaal vrij is.
Jammer dat je niet de signaalsterkte kan uitlezen, teminste ik zie dat niet.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Reijer

  • Lid
Re: Welk kanaal kiezen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/13, 22:34:18 »
Weer een WiFi afdruk, nu zijn ook de signaalsterktes een beetje zichtbaar. Het plaatje ziet er heel anders uit. Het is wat later. De buren gaan blijkbaar te bed.
Als ik op dit plaatje af ga, zet ik 'm op kanaal 3.

Dank voor de reacties, ik meld het draadje als opgelost.