Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost lange wachttijden in webbrowsers  (gelezen 1077 keer)

Offline gerret38

  • Lid
opgelost lange wachttijden in webbrowsers
« Gepost op: 2012/09/06, 13:59:33 »
Sinds enkele maanden stagneert de browser regelmatig, zowel firefox als chromium, soms wel een minuut of 5, er wordt dan ijverig de harde schijf gebruikt.(lampje brand,zacht geratel).Ik kan dan alleen de muis schokkerig bewegen.
Een schone herinstallatie U11.10 heeft niet geholpen.
Als ik de systeem monitor er naast heb staan zie ik dat alleen de monitor actief is.
Hoe kan ik er achter komen wat er aan de hand is? Zijn er logboeken die zoiets bijhouden?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/09, 10:13:15 door gerret38 »

Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/06, 15:06:59 »
Controleer in "Schijfbeheer" of de harde schijf slechte sectoren bevat. Start het op via de Dash, klik je harde schijf aan en klik op "SMART-status". Een melding dat de schijf slechte sectoren heeft, betekent dat je deze het beste zo snel mogelijk kunt vervangen.

Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/06, 15:31:52 »
Dit draadje hou ik ook even in de gaten. Heb op m'n Windows helft iets soortgelijks, maar heb nog geen oorzaak kunnen vinden.
Natuurlijk kan het een hele andere oorzaak hebben, maar je weet maar nooit =D
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline gerret38

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/06, 16:04:56 »
zelftest geeft schijf is gezond, is ook nog geen half jaar oud.

Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/06, 18:08:56 »
Op zich kunnen haperingen van de muis naar mijn idee ook niet veroorzaakt worden door iets met de HDD?
Gerret, heb jij toevallig de "System Load Indicator" in je bovenste balk staan?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline gerret38

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/07, 10:38:53 »
Nog even XP geprobeerd, maar die draait helaas probleemloos dus aan de hardware ligt het niet.
De systeemmonitor heb ik ingesteld op actieve  processen en er naast een progje met internetradio gedraaid en tot mijn verbazing werd dit niet als een actief proces herkend.
Verder heb ik not wat zitten snuffelen in de logboeken, maar nog niets gevonden wat het gedrag van de harde schijf in de gaten houd. Bestaat er zoiets of moet je dat zelf in elkaar steken en hoe moet dat dan?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/07, 11:38:49 »
Dat klinkt eerder alsof je zonder geheugen zit, en je dus zwaar naar de disk aan het swappen bent. Hoeveel ram heeft je computer? Als je weer dit probleem hebt kan je dan 'free -m' in een terminal (ctrl +alt + t) uitvoeren en het resultaat hier plaatsen?

Edit: Als je weinig RAM hebt kan je het programma 'zram-config' installeren, dat werkt vanzelf op de achtergrond en zorgt ervoor dat je minder snel naar disk gaat swappen.

Offline gerret38

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/07, 12:42:25 »
dan krijg ik dit
Opdracht 'free-m' niet gevonden, bedoelde u:
 Opdracht 'freedm' uit pakket 'freedm' (universe)
free-m: command not found

en met sudo apt-get install zram-config
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van afhankelijkheden wordt opgebouwd       
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar 
E: Kan pakket zram-config niet vinden

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/07, 12:51:38 »
Ah, ik zie nu dat je niet op 12.04, de laatste versie zit. Dan is het pakket zram-config is alleen beschikbaar in de laatste versie. Hoeveel RAM geheugen heeft de pc?

free -m is "free spatie -m", dat werkt sowieso op elke linux

Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/07, 12:52:33 »
Je kunt inderdaad beter gewoon 12.04 installeren die ook nog eens 5 jaar ondersteund wordt. Daarna zram-config erop en dan zal het stukken beter draaien :)

Offline gerret38

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/07, 13:43:50 »
dan krijg ik dit

             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           496        487          8          0          7         68
-/+ buffers/cache:        412         84
Swap:          638        107        531


Ik zou wel naar U12 willen, maar die strand bij het proberen op het laden van compiz en ik weet niet wat  ik me op de hals haal als ik het installeer.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/07, 14:10:43 »
Het probleem is inderdaad je hoeveelheid RAM, 500 MB is erg weinig. Je zou een lichtere versie van ubuntu kunnen installeren (bijv xubuntu of lubuntu). Als je daarvan 12.04 installeert kan je zram-config installeren, dat geeft je nog wat meer speling.
Als je dat niet wilt doen zou ik je aanraden om zo min mogelijk verschillende programma's tegelijk te gebruiken, of lichtere alternatieven voor bepaalde programma's te zoeken

Offline vanadium

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/07, 18:24:11 »
11.10 en nogal weinig geheugen. Dergelijke vriesmomenten. ik heb het ook meegemaakt met Ubuntu 11.10, en het lag aan zeitgeist. Ik heb toen een tijd zonder zeitgeist gewerkt:

sudo apt-get purge zeitgeist-core libzeitgeist-1.0-1
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=6&t=77881&p=453052
Hierdoor werkt de dash niet meer.

Eigenlijk raad ik je ook de upgrade aan naar 12.04. Veel van die problemen zijn verholpen. Anderszijds zou je het op die PC met nogal lage specificaties wellicht beter stellen met Xubuntu (neem gerust 12.04)

Offline jan11000

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/07, 18:30:17 »
Als je veel website's opent en sluit, dan kan dit veel geheugen gebruiken.
Dus sluit firefox geheel af en doe onderstaande, dan is alles weer vlug.

In firefox instellen dat bij afsluiten de history en andere gegevens worden gewist, hierdoor start firefox sneller en misschien loopt hij dan ook lichter.

Misschien toch xubuntu gaan gebruiken ivm maar 500 geheugen, of geheugen bij plaatsen.

Offline gerret38

  • Lid
Re: lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/09, 10:11:27 »
Bedankt Vanadium, zonder zeitgeist geen bevriezing meer gehad. Wat is eigenlijk het nut van zeitgeist?

Offline vanadium

  • Lid
Re: opgelost lange wachttijden in webbrowsers
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/10, 09:40:39 »
Zeitgeist houdt je activiteiten op de computer bij. Die informatie kan dan door allerlei programma's gebruikt worden. Unity zal zo je recent geopende documenten en programma's bijhouden.