Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.  (gelezen 1109 keer)

Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.
« Gepost op: 2013/10/25, 21:58:43 »
Het bijwerken met transactie gegevens in Afas van een bepaalde bank werkt niet meer in Ubuntu.
Bij Afas sturen ze me naar Windows, toen ik daar wat over opmerkte.
Ik heb CSV en MT980 geprobeerd, de gangbare formaten.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/26, 23:21:29 »
Kun je meer info geven over je probleem ?
Zelf haal ik de transacties van Argenta bank probleemloos binnen als CSV-bestand.
Daarna verwerk ik ze in Calc.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/27, 11:38:19 »
Ik heb CSV en MT980 geprobeerd, de gangbare formaten.
Als een bank de kolommen van een CSV-bestand anders aanlevert, dan heeft dat niets met Windows of Linux te maken. Alle banken zijn bezig met IBAN/SEPA-veranderingen. Hierdoor werd ook bijv. bij de Rabobank de indeling veranderd. Net als den boete verwerk ik de transacties in LibreOffice Calc. Voorafgaand laat ik het bestand door een script geschikt maken om het te kunnen inlezen.
Wat je voor een mogelijke conversie moet weten: Hoe is de indeling van een CSV-bestand bij Afas? Hoe is de indeling van het bestand van je bank?
Als je daarbij verschillen ziet, kan je een script (laten) maken voor een conversie die Afas geschikt is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/27, 12:15:04 »
HarzG en anderen

Triodos is al lang over op IBAN, lang geleden gebruikte ik al CSV, tot dat ineens niet meer werkte. Bij Afas zeiden ze: gebruik dan MT940,
Ze hebben mijn vraag zelfs toen op hun website gezet.
Dat laatste, MT940, werkt nu ook niet meer. :(

Wel gek, als ik mijn mutaties onder Windows download en inlees bij Afas, het wel ineens goed gaat.
Ik stuur nog wel een screendump. :| 8-)

Maar ja, ga ik toch lekker op zoek naar een Budgetteringsprogramma onder Linux, zal er vast wel zijn.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline HarzG

  • Lid
Re: Afas huishoudboekje, bijwerken in Linux lukt niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/27, 13:27:43 »
Triodos is al lang over op IBAN, lang geleden gebruikte ik al CSV, tot dat ineens niet meer werkte.
Bij de Rabobank zijn ze ook over op IBAN, maar net als bij andere banken komen daarbij conversies aan de orde en ook een overstap naar een andere indeling bij hun CSV-bestanden. Ik heb in een ander forumdeel daarover iets geschreven.
Vandaag had ik ook weer een mooi voorbeeld van "een defect". Bij een internetbankieren-opdracht heb ik gewoon een betalingskenmerk ingevoerd. Dat wordt dan bij het downloaden meestal zo getoond:
Citaat
BETALINGSKENM. 123412341234
Helaas zag ik nu bij een boeking als betalingskenmerk staan:
Citaat
<CdtrRefInf><Tp><CdOrPrtry><Cd>SCOR","</Cd></CdOrPrtry><Issr>CUR</Issr></","Tp><Ref>1234123412341234</Ref></Cdt","rRefInf>
Dat soort fouten kwamen vroeger vrijwel niet voor, maar tegenwoordig zie ik te vaak vreemde dingen in de gedownloade CSV-bestanden. Als deze "bijzondere" data door standaard-routines moeten worden ingelezen, lopen HomeBank, Afas en andere programma's daarin vast. Het ligt ook niet altijd aan de banken, maar deels aan de bedrijven die boekingen vreemd aanleveren. Net zoals ik destijds constateerde bij Interpolis die een tijdje  vrolijk een min-teken voor hun relatienaam plaatsten.

Jaren geleden ben ik gestopt met budgetteringsprogramma's omdat ik daarin het risico zie: als iets niet werkt bij het inlezen, kan ik het niet oplossen. LibreOffice Calc en het script zorgen daarvoor dat ik op elk platvorm (Linux, OSX, Windows) deze data kan gebruiken.

Wel gek, als ik mijn mutaties onder Windows download en inlees bij Afas, het wel ineens goed gaat.
Gebruik je daarbij dezelfde browser (Firefox?) en dezelfde codeset (UTF-8 of ISO-8859-1)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce