Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde dingetjes Xubuntu  (gelezen 1213 keer)

Offline jw

  • Lid
Vreemde dingetjes Xubuntu
« Gepost op: 2009/09/13, 10:16:12 »
Ik heb nu even mijn oude Xubuntu laptop staan, de Qcore is ter reparatie.

Ik heb xubuntu al een keer geupgrade naar een nieuwe versie, daarbij bleef de oude kernel gewoon in grublijst staan, die moet je doorscrollen en kiezen, oude boot niet meer.

Nu heb ik na geupdate na 8 weken, maar schijnbaar heeft hij ook geupgradet want er staan nu 6 nieuwe kernels in de grub lijst  ???

Als ik dan de nieuwste kernel kies, start het op, en wil schijfcontrole doen (normaal om de 30 X boot) Schijfcontrole loopt vast met foutmeldingen, Segmentation fault geeft hij dan aan. Na nieuw opstarten en exit schijfcont. boot het weer normaal

Wat kan ik hieraan doen?

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 15:19:13 »
.... .  maar schijnbaar heeft hij ook geupgradet want er staan nu 6 nieuwe kernels in de grub lijst  ???
Wat is het versie-nummer van de nieuwste die je te zien krijgt in de GRUB-opstartlijst?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 15:28:11 »
Als ik dan de nieuwste kernel kies, start het op, en wil schijfcontrole doen (normaal om de 30 X boot) Schijfcontrole loopt vast met foutmeldingen, Segmentation fault geeft hij dan aan. Na nieuw opstarten en exit schijfcont. boot het weer normaal

Ik zou via een liveCD-sessie een schijfcontrole starten.


[Ed.I 16u35: N.B.: geen controle starten van een gemounte partitie.]


[Ed.II 16u35: Als je opstart via recovery-mode, kun je via een aangeboden menu ook een schijfcontrole starten. ]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 16:35:28 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/13, 16:37:25 »
Schijfcontrole loopt vast met foutmeldingen, Segmentation fault geeft hij dan aan.

Krijg je na een/de foutmelding geen reparatie-mogelijkheid aangeboden?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline jw

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/13, 17:36:27 »
Nee krijg geen opties om de fout(en) te repareren. Zie een tekstvenster met heel vaak de melding segmentation fault, en nog wat eronder.

Het valt me op dat alleen de oudste Kernel werkt, alle andere niet, dan blijft hij hangen in bootscherm (balkje xubuntu)

Deze versies staan in de grub, allen 9.04 behalve windos 2k natuurlijk  ;)

2.6.28-15 normaal en recov.
2.6.28-15
2.6.27-14

Die laatste kernel boot en werk ik nu mee. Trouwens onderhuids is het ubuntu, heb xcfe via apt-get erbij op gezet.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/14, 11:15:52 »
De Segmentation-fault betekent dat een programma een bepaald stuk RAM op een niet toegestane wijze probeert te benaderen. (Dus, waarschijnlijk is er niets mis met de gegevensstructuren op je harddisk.)

Ik heb zelf ooit een Xfce-desktop gedraaid op een Ubuntu-Gnome. Ik had de indruk dat het geen volwaardige/consistente Xubuntu opleverde, en hij was niet zo snel als een clean-install Xubuntu. (Ik ben benieuwd of anderen deze ervaring ook hebben.)
Je zou eens kunnen proberen om (tijdelijk) terug te gaan naar Gnome, om te zien of je dan ook kunt opstarten met de nieuwste kernel, en of de fout-meldingen dan ophouden.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is het terminal-commando: sudo apt-get dist-upgrade ,  om je updating te verifiëren.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 11:23:14 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline jw

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/14, 12:33:08 »
Nou die indruk heb ik ook, xubuntu later erop zetten is wat langzamer. En ik denk al dat ik weet welk OS een stuk ram gebruikt, een partitie is nl ook weg, win dus  :|

Ik ga het zo doen: ik MOET met windows werken ivm een cogmed geheugentrain spel. Er zit nu win2k op, die gaat eraf, XP erop helaas, hoop dat xp de netwerkkaart wel vindt, en later clean install xub 9.04 erop.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Vreemde dingetjes Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/14, 17:36:09 »
En ik denk al dat ik weet welk OS een stuk ram gebruikt, een partitie is nl ook weg, win dus  :|

Die segmentation fault zal (toch) veroorzaakt worden door een proces van Xubuntu; op zo'n moment is er namelijk geen ander OS in het spel.



[Ed. 21u16: onjuiste opmerking over WUBI verwijderd.]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 21:17:10 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille