Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu nog eens een kans geven...  (gelezen 4310 keer)

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Gepost op: 2007/01/09, 15:54:30 »
allereerst ben ik zeer blij dat ik hier vele donkerrood gekleurde topic tittels zie :D
tegenover een paar weken geleden toen ik met linux begon waren het er een stuk of 4-5 :)


nu:

ik wil linux ubuntu gebruiken om dvd's, mp3s(!), films, mijn Ipod(!) te gebruiken
je merkt dus vast dat ik allesinds geluid wil.
ook wil ik bestanden kunnen lezen en schrijven naar een harde schijf die windows formatted is(NFTS), aangezien ik deze ook nog wil kunnen gebruiken in mijn dual boot (winXP)

mijn systeem:


geluid zit dus on board

nu: welke versie van Ubuntu zal ik gebruiken? ik had mijn zinnen gezet op de LTS versie namelijk Ubuntu 6.06 (Dapper)

ik heb in het verleden problemen gehad zoals:
"0000:00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 60)"

als ik muziekspeler wil openen krijg ik "Geen volumeregelingselementen en/of -apparaten voor GStreamer gevonden."


ook had ik een keertje geen beeld (gewoon monitor naar stand by springen)



NU, ik wacht even een paar reply's af want kmoet Ubuntu toch voledig herinstaleren en mss zijn er dingen die ik van in het begin in het oog moet houden.. al vast bedankt

grtz
Jones

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/09, 16:08:50 »
Vreemd, bij mij gaf deze geen probleem.

Misschien kan je wel proberen om Edgy Eft te downloaden en te installeren. Het is de laatste nieuwe versie van Ubuntu en biedt meer ondersteuning voor hardware.
Die lost je problemen misschien op.

Op mijn computer gaf hij geen enkel probleem, buiten om wireless aan de praat te krijgen. Maar dat lag dan weer aan het type passwoord dat op de wireless router stond en niet aan Ubuntu.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/09, 16:24:47 »
Als het even kan: hou het bij de "enterprise quality" LTS-versie 6.06 (Dapper Drake).

Geluid: probeer alsaconf eens, volgens deze handleiding:

Pakketje voor versie 6.06 (Dapper Drake):
http://seveas.ubuntulinux.nl/~dennis/alsa-utils_1.0.10-1ubuntu14seveas1_i386.deb

Pakketje voor versie 6.10 (Edgy Eft):
http://seveas.ubuntulinux.nl/~dennis/alsa-utils_1.0.11-6ubuntu2seveas1_i386.deb

Installatie van het pakketje gaat het beste als almachtige wortel (root).

- Dus eerst in terminal: gksudo nautilus
dan start er een grafisch verkennertje

- dubbelklikken op het .deb pakketje

- na installatie in terminal: sudo alsaconf

- in de dan volgende vragenriedel geen eigen keuzes maken.

Nu is de driver geïnstalleerd. Vervolgens voor een compleet grafisch beheer van je geluidskaart: installeer alsamixergui (gewoon, via Synaptic pakketbeheer).

Beeld:
Welke videokaart heb je?

Groet, Pjotr.

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/09, 16:24:51 »
naar mijn mening zou de LTS versie updates moeten krijgen zodat er meer ondersteuning is :) dat lijkt mij logisher

ik wacht even af... meningen afwegen :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/09, 16:25:19 »
dvd's zal lukken na installatie van DeCSS (is gemakkelijk om te installeren)
hetzelfde voor mp3's na installatie van een bepaalde codec (ook makkelijk)
films zal je waarschijnlijk niet veel problemen mee hebben.. VLC media player speelt standaard veel af, en anders kan je nog mplayer + w32codecs installeren (ook makkelijk) en die speelt vrijwel alles af, behalve sommige .WMV bestanden die met DRM zijn beveiligd (de meeste .WMV bestanden kunnen echter wel worden afgespeeld door mplayer)

Ipod: zelf nog niet geprobeerd, maar is volgens mij vrij goed ondersteund in linux. Amarok (mijn favoriete muziekprogramma) herkent normaal gezien Ipods wanneer je deze inplugt en dan kan je vanuit Amarok de muziek op de Ipod beheren.

Zo'n onboard AC97 geluidskaartje heb ik nog nooit problemen zien geven, dus ik vind het ook wel verdacht. Waarschijnlijk ergens een verkeerde instelling geweest?

Lezen van NTFS gaat prima, schrijven is experimenteel en wordt door mij persoonlijk sterk afgeraden. Je hebt zoiezo een aparte NTFS driver nodig zoals NTFS-3G, die is toch al beter dan de huidige experimentele schrijfondersteuning in de kernel, maar dat is nog in béta. Dus, nogmaals, afgeraden!!

Citaat
The driver currently is in BETA status, which means that no data corruption or loss has been reported during ordinary driver use, nor found in our extensive quality testing before release of the latest version, however we are aware of certain usability issues and driver limitations which are all documented and planned to be resolved in the future. It may be revealing about the high reliability of the NTFS-3G driver that an increasing number of users find hidden hardware faults, and several Microsoft released NTFS bugs during NTFS-3G testing and usage.
Er zijn wel alternatieven die ik kan aanraden:

1. Een FAT32 partitie maken en delen om gegevens (zoals muziek, video, documenten...) op te zetten. Deze kan wel probleemloos gelezen en beschreven worden door Linux en Windows XP.

2. Je /home partitie (of desgewenst een andere partitie) groot genoeg maken en daar alle gegevens opzetten (zoals muziek, video, documenten...)
Deze kan je natuurlijk lezen en beschrijven onder Linux, maar ook onder Windows XP mits installatie van een programma zoals http://www.fs-driver.org

In het verleden heb ik altijd die laatste mogelijkheid met succes gebruikt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/09, 16:26:46 »
Schrijven naat NTFS zou ik niet doen, de status hiervan is al jaren experimental en da's niet voor niks.

Toch zijn er wel mogelijkheden, bijvoorbeeld een aparte FAT32 partitie aanmaken, die je deelt tussen wintendo en Linux.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/09, 16:27:33 »
pjotr123: alsaconf zal hier niet helpen, dat pakketje is vooral bedoeld om mensen met ISA geluidskaarten te helpen, dit is echter een normale PCI geluidskaart en die zou zoiezo moeten werken zonder aparte configuratie

Jones: updates, ja, maar die krijgt Edgy Eft (6.10) ook, alleen niet voor zo'n lange duur als Dapper Drake (LTS, 6.06)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/09, 16:31:07 »
dus ga ik voor dapper de LTS, kga hier even alles nog eens goed na lezen want dat gedeel en partitie's maken toesdande is betje verwarrend :$

edit; pjotr

ATI Radeon X800 pro 256 vivo, staat bij de specs :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/09, 16:38:02 »
Vertel ons hoe je de partities wil (of in menselijke taal wat je precies wil bereiken, bv. 50% windows, 50% ubuntu) en geef ons dan ook eens de output van het commando "sudo fdisk -l" in het terminalvenster van de Ubuntu live cd, en we helpen je er wel doorheen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/09, 16:40:21 »
ik heb http://www.fs-driver.org geinstaleerd en de letter Z toegekend, ik kan deze schijf bekijken in deze computer, kwou ze even openen en dat ding vroeg om te formateren, nu wa is die schijf eigenlijk? staat daar mijn linux op (staat nog een kapotte versie van ubuntu op) of is dit iets anders ??

ik mag in geen enkel geval IETS van bestanden kwijt raken of kga denk ik iets aan mijn tikker krijgen :)

edit: ik heb hier 4 cd's van ubuntu (?) ubuntu 6.06, ubuntu 6.10 AMD 64 desktop/live, 6.10 alternate, 6.06.1 live

ik heb een sata schijf van 120gig die voledig ubuntu mag worden

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/09, 16:50:48 »
Ik weet niet zeker wat die fs-driver dan van plan is :) voorlopig maar afblijven tot na je Ubuntu installatie.

AMD64 installatie is trouwens afgeraden, omdat sommige software niet goed draait onder 64bit (commerciële en/of proprietary software en sommige drivers) zoals bv. Flash, Skype, w32codecs, wine programma's...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/09, 16:53:37 »
ok, nu instaleren dan, dingen waar ik moet op letten ?? driver van mij video kaart bv...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/09, 16:57:35 »
Citaat van: Jones
ok, nu instaleren dan, dingen waar ik moet op letten ?? driver van mij video kaart bv...
Maak van je videokaart even een nieuw draadje, raad ik aan. Met ATI Radeon in het algemeen, is het soms wat lastig om een optimale situatie te krijgen.

Groet, Pjotr.

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/09, 16:58:50 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Jones
ok, nu instaleren dan, dingen waar ik moet op letten ?? driver van mij video kaart bv...
Maak van je videokaart even een nieuw draadje, raad ik aan. Met ATI Radeon in het algemeen, is het soms wat lastig om een optimale situatie te krijgen.

Groet, Pjotr.
kzal wel zien, even instaleren dan :)

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/09, 17:41:04 »
Citaat
Deze kan je natuurlijk lezen en beschrijven onder Linux, maar ook onder Windows XP mits installatie van een programma zoals http://www.fs-driver.org

In het verleden heb ik altijd die laatste mogelijkheid met succes gebruikt.
en geen probleem met linux als je met windows geschreven hebt?
want andersom wel immers. Ook in fat kun je partitietabelproblemen met windows krijgen wanneer je met linux wegschrijft.

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/09, 17:43:56 »
had even zwart scherm na de instalatie (ubuntu laadbalk gedaan > zwart) heb nu ATI driver verzet naar VESA en het lijkt te werken, geluid werkt ook nu nog kunnen lezen van mijn NTFS schijf om mijn mp3's te lezen..

edit: in VESA drivers hapert mijn pc wel, even zoeken op het forum hoe je alweer update, had ergens eens een vraag gepost daarover, allereerst eens ubuntu zichzelf laten updaten (71 updates) :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/09, 18:10:01 »
Citaat van: Jones
had even zwart scherm na de instalatie (ubuntu laadbalk gedaan > zwart) heb nu ATI driver verzet naar VESA en het lijkt te werken, geluid werkt ook nu nog kunnen lezen van mijn NTFS schijf om mijn mp3's te lezen..

edit: in VESA drivers hapert mijn pc wel, even zoeken op het forum hoe je alweer update, had ergens eens een vraag gepost daarover, allereerst eens ubuntu zichzelf laten updaten (71 updates) :)
Mooi! De VESA driver is trouwens wel een minimale, dus alleen maar geschikt voor tijdelijk behelpen. Enfin, dat geeft je dadelijk nog wat te doen met je ATI Radeon...... :-)

Groet, Pjotr.

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/09, 18:27:10 »
wat is dit nu weer, ben ik ff die 70 updates aan het doen, systeem loopt vast, doe reset knop aan mn pc start opnieuw op nu zijn er nog in de 40 updates maar:

"Er kan maar één softwarebeheerprogramma tegelijk actief zijn

Sluit eerst het andere programma, bijvoorbeeld 'aptitude' of Synaptic."

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/09, 18:31:26 »
Die andere 30 zullen reeds op je pc staan klaar om te installeren.
Je kan alleen updaten met de terminal of met synaptic
beide programma's mogen niet tegelijk openstaan bij 't updaten
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/09, 18:37:43 »
hoezo? rechsbove komt zo'n balonnetje dat me zegt dat er zoveel updates zijn blabla instaleren
had er gedownload en kdenk dat die al begonnen waren met instaleren toen em crashte, wa moetk nu doen? :s

dus nog niets geopend van terminal of synaptic

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/09, 18:57:39 »
Doe eens in je terminal:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
post ff de foutmeldingen (dus niet de hele tekst maar enkel de laatste regels)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/09, 18:59:46 »
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
jones@ubuntupc:~$ dpkg --configure -a
dpkg: deze bewerking kan alleen uitgevoerd worden door de beheerder

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/09, 19:01:49 »
zet er sudo voor

sudo dpkg --configure -a
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jones

  • Gast
Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/09, 19:25:58 »
jones@ubuntupc:~$ sudo dpkg --configure -a
Password:
Instellen van evince (0.5.2-0ubuntu3.2) ...

dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van firefox-gnome-support:
 firefox-gnome-support is afhankelijk van firefox (= 1.5.dfsg+1.5.0.9-0ubuntu0.6.06); maar:
  Versie van firefox op het systeem is 1.5.dfsg+1.5.0.5-0ubuntu6.06.1.
dpkg: fout bij afhandelen van firefox-gnome-support (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Instellen van dbus-1-utils (0.60-6ubuntu8.1) ...
dpkg: fout bij afhandelen van firefox (--configure):
 Pakket is in een zeer inconsistente staat - u zult het opnieuw
 moeten installeren alvorens het te configureren.
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 firefox-gnome-support
 firefox

Ubuntu nog eens een kans geven...
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/09, 19:29:30 »
Jones, er zijn nog andere smaakjes van Ubuntu die qua multimedia de moeite waard zijn. Of je daar zult vinden wat je zoekt is een tweede maar ik denk dat de volgende 2 Ubuntu's zeker een nader onderzoekje waard zijn:

http://www.ubuntusoftware.info/xmas.html
http://lt.k1011.nutime.de/

Wie weet werken er "ineens" een aantal zaken direct na het installeren ;)

Greetingz, Monk.