Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: starten sh files in nautilus 13.04  (gelezen 598 keer)

starten sh files in nautilus 13.04
« Gepost op: 2013/05/13, 20:39:50 »
Heb ik iets gemist? Ik kan geen .sh files meer starten in nautilus na installatie 13.04. En bij 'openen met' kan ik ook geen terminal kiezen. Best wel lastig eigenlijk.
Ben ik de enige met dat probleem?


Offline joop905

  • Lid
Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/13, 20:52:34 »

Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/13, 20:56:37 »
kijk hier eens naar:   http://askubuntu.com/questions/122428/how-to-run-sh-file
Dat is het probleem niet. Ik weet wel hoe ik een sh file moet runnen, maar ik krijg nu in nautilus geen open, display, run venster meer. Hij opent de file gewoon in gedit.... Dat was in 12.10 niet.
En ja de file is executable

Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/13, 21:10:01 »
Klopt, Openen met... in 13.04 opent alleen nog programma's en geen aangepaste commando's, dat laatste is verwijderd door het GNOME-team om het simplistischer te maken. Je enige optie is een andere bestandsbeheerder, de terminal of een menu-item aanmaken met Alacarte of MenuLibre naar 'bash -c' (als ik het commando goed uit mijn hoofd zeg) maar dan staat het wel ook in je toepassingenmenu/Dash...

Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/13, 21:17:32 »
Klopt, Openen met... in 13.04 opent alleen nog programma's en geen aangepaste commando's, dat laatste is verwijderd door het GNOME-team om het simplistischer te maken. Je enige optie is een andere bestandsbeheerder, de terminal of een menu-item aanmaken met Alacarte of MenuLibre naar 'bash -c' (als ik het commando goed uit mijn hoofd zeg) maar dan staat het wel ook in je toepassingenmenu/Dash...

hmm dat is jammer. Mij te simplistisch. Dan ga ik denk ik maar nemo installeren denk. Ik hoef echt niet al mijn sh scripts in de dash te hebben...

Offline Suns

  • Lid
Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/16, 10:47:25 »
Ik heb ook sh bestanden die ik niet meer op kan starten via het terminalvenster , ik heb even op het internet gekeken en kwam op de volgende site http://ubuntuguide.net/open-as-root-administrator-in-ubuntu-13-04 precies uitgevoerd wat ze daar schrijven het werkt goed alleen niet op de sh bestanden ik kan het natuurlijk wel kopiëren en plakken in het terminalvenster  , kan iemand mij misschien verder helpen?
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: starten sh files in nautilus 13.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/16, 11:05:45 »
Van antieke versies tot en met 13.10 (test versie) heb ik er geen problemen mee.
De files beginnen allemaal met de regel
#!/bin/bash

en ze zijn uitvoerbaar gemaakt.
Zowel vanuit Thunar (de bladeraar van XFCE) als vanuit een terminal venster, zijn ze gewoon opstartbaar,
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.