Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Naast vista Ubuntu op 1 hd  (gelezen 1555 keer)

jochanan

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Gepost op: 2007/05/09, 18:17:16 »
Hallo,

Ik heb een harde schijf van 320 gig. Daarop heb ik een partitie voor vista, waarop vista ook geinstaleerd staat. verder nog een data partitie. Nu wil ik op de andere partitie Ubuntu installeren.

Wanneer ik Ubuntu live opstart kan ik op bureaublad kiezen voor de installatie. Maar bij stap 4 gaat hij kijken naar partitieindeling. Ik kan dan vervolgens alleen kiezen voor handmatig. Wanneer ik op volgende klik krijg ik een wit vlak waar geen partities weergeven zijn.

Ik weet dat het niet makkelijk gaat om linux op NTFS installeren... maar ik heb gewoon ongepartitioneerde ruimte dus zou hij die toch moeten kunnen zien.

Ik ben noob betreft linux dus ja ;)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 18:31:22 »
Ziehier :)

Grtz,
kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Nizzle

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 18:51:10 »
ik geloof dat windows vista encrypted had waardoor ubuntu het moeiluk heeft om te kijken wat jou partities zijn?

teminste zoiets las ik ooit hier ergens op het forum..

jochanan

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 19:02:11 »
Citaat van: Scormen
Ziehier :)

Grtz,
kris
deze hebk al bekeken ;)
maar kom tniet overeen met installatie die ik wil doen ;)
is met windows xp dr naast
is handleiding van oudere versie.

iig. daar in die handleiding loop ik vast bij stap 4;)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 19:30:47 »
Blijkbaar zit er een foutje op de cd want hij moet meer tonen dan een wit scherm.
Test de cd eens op een andere pc. Werkt het daar wel?

Of doe eens een MD5SUM
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

jochanan

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 23:09:52 »
Ik heb even diskcheck gedaan en zaten iig geen fouten op.
Zal morgen ff screenshot maken wat er fout gaat. En zal evenop andere pc proberen.. geen tijd even voor (gehad).

Hoe ik een MD5SUM moet uitvoeren zal ik ook even bekijken. iig tot nu toe bedankt...

Shino

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/10, 21:07:47 »
Ik heb precies hetzelfde probleem!

En ik heb screenshots:
Schijfbeheer in Windows Vista (Zoals je ziet zijn er twee partities op mijn schijf, en een deel unallocated space die ik voor Ubuntu wil gebruiken.)

GParted in Ubuntu (Ubuntu herkend geen partities en ziet de gehele schijf als unallocated.)
Install in Ubuntu (De enige twee opties voor te installeren.)
Manual Partition in Ubuntu (Als ik op Manual druk, ziet de installer ook weer geen partities. Als ik partities aanmaak wordt de hele schijf gewist.)

Fdisk command in Ubuntu Terminal (Fdisk kan blijkbaar wel mijn partities zien...)

Het rare is dat Fdisk mijn partities wel kan zien, maar GParted en de Ubuntu installer beide niet. Ik heb geen idee waaraan dit ligt. Ik heb al geprobeerd NTFS drivers te installeren (ik geloof met "sudo apt-get ntfs-config" met universe server aangezet) maar dit werkte ook niet.

Help!

Edit:
@Nizzle: Bedoel je Vista's "BitLocker Drive Encryption"? Hoe zou je daar dan omheen kunnen komen?

Edit 2:
"BitLocker Drive Encryption" staat bij mij trouwens uit... dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Misschien een andere soort beveiliging?

Shino

  • Gast
Naast vista Ubuntu op 1 hd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/15, 14:45:54 »
Ik heb mijn probleem opgelost. Het probleem was dat een van mijn partities blijkbaar eindigde buiten het limiet van mijn harde schijf. Ik kreeg deze error toen ik "sudo gparted /dev/hda" uitvoerde in een Ubuntu LiveCD sessie. Ik heb de partitie die aan het eind stond iets kleiner gemaakt, en alles is gefixt.

Misschien moet je ook een GParted via de Terminal runnen en kijken of hij errors geeft.