Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: document is zoek  (gelezen 784 keer)

Offline LWM

  • Lid
document is zoek
« Gepost op: 2011/10/06, 18:46:35 »
Ben een document kwijt. Is me nog nooit gebeurd, maar nu juist met een belangrijk document (per post verzonden en geen kopie gemaakt want hij zit in de pc, toch?). Via de zoekfunctie van Ubuntu (woord in de tekst) vind ik niets. Heb waarschijnlijk in een vlaag van verstandsverbijstering de boel afgesloten zonder opslaan of per ongeluk gedeleted. Ik had er lang aan gewerkt en de tekst een paar keer aangepast voor ik er mee klaar was en nu hoop ik dat Open Office Tekstverwerker tussentijdse versies ergens opslaat. Weet iemand raad? 

Offline Roc.am

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/06, 18:48:09 »
Kun je het niet terug halen uit je verzonden mailtje ?

- Roc

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/06, 22:54:34 »
Heb je wel een idee wat de naam van het bestand is? Of welke letters er in voorkomen? Of hoelang het woord is?

Dan kan je de functie 'find' gebruiken
Het lijkt me waarschijnlijk dat je het document in je home directory hebt opgeslagen.
find ~ -name nameoffile
Je kan ook je hele filesystem doorzoeken als je denkt dat die niet in je homedir is met
sudo find / -name nameofthefile
Je kan wildcards gebruiken, zoals *, %, en  _.

Offline Dick2

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/06, 22:58:02 »
Of even kijken bij de instellingen van OOo of LO (opties) wat de standaardlocatie is voor het opslaan van gebruikersbestanden.

groet,
Dick
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip

Offline brent8800

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/07, 17:17:50 »
probeer is

whereis naamvanbestand
Ubuntu 14.04 LTS

Offline mrGee

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/07, 23:53:12 »
probeer is

whereis naamvanbestand

Waarom??  ???  Hij is een bestand kwijt; niet een commando of een man page.
(doe maar eens; man whereis)

met find evt. icm. met grep heb je de meeste kans.
Kijk anders eens in het lijstje met recente bestanden in je gebruikte wordprocessor
of gebruik find icm. met een datum.
Je kunt met sudo updatedb en met locate naam(of deel van naam) een bestand laten zoeken via een (zelf up te daten) database, ook daar kan je grep op loslaten, gebruik ik nog wel eens
omdat find best wel veel opties heeft.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: document is zoek
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/08, 12:04:11 »
Ubuntu's zoekfunctie is waardeloos en hopeloos verouderd. Het kan niet zoeken in bestanden, althans, naast platte tekst niet.

Offline mrGee

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/08, 12:44:31 »
Hallo

@ Cumulus, je bedoelt dan natuurlijk de diverse gui mogelijkheden, in commandline is alles
wel aanwezig> commandline rules  ;)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vanadium

  • Lid
Re: document is zoek
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/08, 17:08:18 »
@ McGee: ergens verborgen in je systeem zit ook "Search for files". Dit is een grafisch programmatje, dat eigenlijk een gui is voor locate en find. Het retourneert eerst resultaten van locate, en zoekt dan verder met find.

Het zoeken in willekeurige documenten vereist desktop search tools, die je bestanden in de achtergrond kunnen doorsnuffelen en indexeren. Ooit is een Ubuntu versie, ik denk 7.10, standaard gekomen met zo een zoektool, ik denk dat het Tracker was. Probleem van die dingen is dat ze regelmatig in de achtergrond je schijf moeten doorploegen, en zo vaak merkbare systeemvertragingen met zich meebrengen.

Je kan er natuurlijk zelf voor kiezen zo een desktop search tool te installeren.