Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties  (gelezen 742 keer)

Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Gepost op: 2015/10/13, 09:49:31 »
De laatste tijd het volgende probleem. Ik maak een langere file in LibreOffice Writer. Veel copy/cut en paste is nodig voor het document klaar is. Ik lees het nog eens door, fijn zo, sla het op en stuur het weg aan iemand of open het de volgende dag om het te lezen en er verder aan te werken. En dan gebeurt het: ik merk steeds weer dat er bepaalde stukken tekst, of beter, als ik erover nadenken: meestal één stuk tekst, over heel het document opduikt. Alsof iemand het terwijl ik niet keek at random heeft gekopieerd en op allerlei plaatsen heeft geplakt. Midden in zinnen of paragrafen duikt dat ene stuk tekst overal op. Ik dacht dat het een probleem van LibreOffice was maar voor de zekerheid heb ik gekeken en hetzelfde probleem duikt nu ook op bij WPS Writer van de WPS Office Suite, een, overigens schitterend, Office alternatief waarvan ook een Linux versie bestaat. Daarom post ikdeze vraag hier, omdat het meer applicaties betreft dan enkel LibreOffice.

Ik heb nog geen zekerheid, maar ik vermoed dat het teksten betreft die in .docx zijn opgeslagen. Maar dat moet ik nog uitzoeken.

Ik heb geen idee wat te doen of waar ik fout zit.

Ik werk op Kubuntu 14.04 LTS

Dank voor iedere tip of suggestie!

gijsbo2000

Frederik

  • Gast
Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/13, 10:46:36 »
Als je kopieert en plakt zonder opmaak, doet het probleem zich dan nog voor?
Zo niet dan is de 'verborgen' opmaak in de gekopieerde tekst de oorzaak van het verhaspelen.

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/13, 11:17:09 »
Als je kopieert en plakt zonder opmaak, doet het probleem zich dan nog voor?

= CTRL-SHIFT-v

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/13, 12:37:23 »
Het kan inderdaad voorkomen dat, door het door elkaar gebruiken van verschillende Officepakketten, je opmaak compleet scheef gaat. De intercompatibiliteit tussen LibreOffice en WPS Office weet ik niet (laatstgenoemde heb ik té weinig gebruikt om er een waardeoordeel aan te geven), maar berucht zijn de wisselingen tussen LibreOffice en MS Office, waarbij MS Office altijd de opdringerige neiging heeft het geopende document naar zijn hand te zetten. Dat leidt onherroeppelijk tot conversieverlies, en dus in mutaties in opmaakstijlen- en profielen.

Mijn vermoeden: iemand in "de ketting" heeft het document in MS Office geopend. Weet je ook meteen hoe dit zo gekomen is. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/13, 20:10:37 »
Nou, ik heb anders genoeg problemen gehad met opmaak en verdwenen stukken in ODT's in LO, zonder dat ze ooit maar in MS Office zijn geweest (privédocumenten). LO is dus ook niet zaligmakend (daarom gebruik ik het ook niet meer).

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/13, 20:30:10 »
Nou, ik heb anders genoeg problemen gehad met opmaak en verdwenen stukken in ODT's in LO, zonder dat ze ooit maar in MS Office zijn geweest (privédocumenten). LO is dus ook niet zaligmakend (daarom gebruik ik het ook niet meer).
Uitsluiten doe ik niets (geen enkele software is 100% zaligmakend), maar de topicstarter zei in zijn opening zelf al dat er stukken tekst uit MS Word zijn gekopieerd, dus ergens in de keten is er MS Office gebruikt. En daarvan kan ik met zekerheid zeggen dat de uitwisselbaarheid niet optimaal is. Het gevaar van "vervuiling" treedt vooral op als je opgemaakte tekst vanuit MS Word kopieert met daarmee mee gekopieerd de opmaak van het Word-document. Dan is het meteen mis.

Nee, geen fanboisme, maar puur uit de praktijkervaring. Daarom ook een tip aan de TS: als je tekst uit andere documenten kopieert, plak die het liefst in zonder opmaak. Niet-opgemaakte tekst moet je wellicht nog even aanpassen, maar scheelt je op het einde van je werkstuk een hoop extra tijd vanwege onverwacht en zelfs ongewenst gedrag in je documenten.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/15, 14:09:57 »
Als je kopieert en plakt zonder opmaak, doet het probleem zich dan nog voor?
Zo niet dan is de 'verborgen' opmaak in de gekopieerde tekst de oorzaak van het verhaspelen.

Dit heb ik nog niet eerder uitgeprobeerd. Ik zal er eens mee gaan experimenteren en dan koppel ik het weer terug.

Dank voor de suggestie!

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/15, 14:10:28 »
Als je kopieert en plakt zonder opmaak, doet het probleem zich dan nog voor?

= CTRL-SHIFT-v

Okido. Ga het proberen.

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/15, 14:55:05 »
Grote dank alvast voor alle reacties.

Daaruit wordt duidelijk dat ik nog wat nader onderzoek moet doen.
  • Helpt plakken zonder opmaak inderdaad? (Ligt natuurlijk zeer voor de hand - je vraagt je af waarom je daar niet zelf al opgekomen was.)
  • Treedt het probleem enkel op wanneer er in de keten met het document is gewerkt in Ms Word waarna ik het weer verder verwerk in LibreOffice?

Ik heb sterk de indruk dat het probleem pas op is gaan duiken sinds ik LibreOffice 5 ben gaan gebruiken: daarvoor had ik dit probleem nooit. Ja, wel opmaakproblemen, opmaak die in het verkeer tussen LibreOffice en Word verhaspeld werd, maar nog nooit hele stukken tekst die willekeurig geknipt en willekeurig doorheen de tekst weer geplakt worden. Soms meer dan één keer. Dat gebeurt nu ook.

Re: Teksten verhaspeld in meerdere Office applicaties
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/16, 14:47:20 »
LibreOffice 5 is op dit moment ook niet als "productie-ready" aangemerkt, en het zal wellicht nog wat ruwe randjes hebben in de praktijk. Het LibreOffice team adviseert voor productiemachines dan ook nog steeds versie 4.4.5., mocht je serieuze documenten maken die het zich niet kunnen permitteren om fouten te bevatten (al is dat relatief, want 100% uitsluitsel heb je nooit!)  Wellicht dat je (voorlopig?) even "downgrade" naar versie 4.4.5, tot het moment dat het ontwikkelteam van LO het stabiel genoeg vindt om het op productiemachines te gebruiken? Maar dat zal wellicht pas vanaf versie 5.0.4. zijn (schat ik zo). Houd de website van LO in de gaten wat dat betreft...

Op mijn speelbakken staat standaard LO 5. Maar op machines waar ik documenten "voor-het-eggie" maak, bijvoorbeeld voor mijn werk, gebruik ik versie 4.4.5.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/16, 14:49:58 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?