Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een Apple macbook.  (gelezen 1898 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ubuntu op een Apple macbook.
« Gepost op: 2020/08/15, 16:04:42 »
Is het op een apple macbook mogelijk om Ubuntu te installeren. Binnenkort is er Apple markt in Zwolle. Als ik een goede notebook tegenkom wil ik er graag dual boot met Ubuntu installeren.

Gebruikt het secure boot?
Is booten op usb voor installatie mogelijk?
Zijn drivers goed beschikbaar?
Zijn er verder nog problemen die ik tegen kan komen?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/15, 18:15:05 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/18, 11:25:45 »
Ha Bart,

Je had nog geen reacties, zag ik. Dan doe ik mijn korte verhaaltje.
Ik heb een oude MacBook uit 2010. Daarop kreeg ik een dual boot voor elkaar.
1  De truc is om dan Ubuntu te downloaden vanuit het besturingssysteem MacOS.
2  Dan maak je -nog steeds binnen MacOS- een opstartbare usb stick met je Ubuntu variant, via het programma Balena Etcher. Omdat je de usb stick maakt onder MacOS, kun je later ook opstarten vanaf die usb stick.
3  Met het schijfhulpprogramma in MacOS maak je dan een MS-DOS (FAT) partitie aan voor Ubuntu. Het is mij indertijd wel gelukt. Dit is wel een programma om voorzichtig mee om te gaan.
4 Dan herstart je de MAcBook.
5 Tijdens het opstarten houd je de Opt knop ingedrukt om te kiezen met welke schijf er opgestart moet worden.
6  Daarna verliep de installatie zelf vanaf de usb stick soepel.
Hier staat mijn verslag in artikelvorm:
https://magazine.helpmij.nl/artikel.php?id=4208

* Opletten moet je soms als je MacBook enkel een wifi internet verbinding heeft. Dan kan dat problemen opleveren. Mijn MacBook heeft nog een ethernet aansluiting, dus dat probleem had ik zeker niet.
* Nu heeft Apple vanaf MacOS High Sierra een nieuwe partitie indeling, namelijk de APFS indeling. Daar heb ik nog geen dual boot mee uitgeprobeerd, ik gebruikte nog de oude HFS indeling.

De laptop werkte goed met Xubuntu, drivers zijn dus geen probleem. Alleen de accu ging sneller leeg en het touchpad werkte minder soepel. Ik vond uiteindelijk de combinatie MacOS met open source programma's het soepelste werken.

**Edit: dat secure boot is inderdaad een dilemma bij de nieuwere hardware. Misschien weet iemand anders daar wat van? Ik houd zelf van de oudere Mabooks, omdat daar veel meer aansluitingen op zitten en ze beter te repareren zijn en goedkoper zijn...
« Laatst bewerkt op: 2020/08/18, 11:35:17 door Kirstie »
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/21, 10:16:22 »
Ha Bart,
Door nieuwsgierigheid gedreven heb ik even naar die markt in Zwolle gezocht. Het gaat om de ict kringloop?
Je zou de mensen nog van tevoren kunnen bellen of ze je hiermee willen helpen.

Er zit misschien wel iemand tussen die Ubuntu op een usb stick wil zetten om het mee te testen.
Dat testen kun je dan ter plekke doen, leuk experiment.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/21, 12:37:21 »
Ja, het gaat om de ict kringloop in Zwolle.
Ik weet nog niet of ik ga. Gaat het wel door ivm de corona crisis? Misschien kan ik een MacBook 2010 pro van mijn zus overnemen. Bij ict kringloop zijn ze onduidelijk over de prijzen. Vraag me nog af wat ik er voor over heb.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/21, 15:59:32 »
Hoi Bart,
De prijzen op de website van ict kringloop zijn best fors voor de oudere Apples. Maar misschien geven ze ook goede garantie?

Zelf kocht ik een MacBook (niet Pro) uit 2010 voor rond de €130,- via marktplaats en heb daar wat meer Ram geheugen ingezet. Daar zat een SSDschijfje in. Hij doet het netjes, maar is ook al wel 10 jaar oud. Je weet vantevoren niet hoe lang ze heel blijven. De mensen vragen erg veel geld voor die oude Apple hardware.

Als je Ubuntu vanaf het Mac systeem op een usb stick zet, kun je kijken of je de laptop van je zus ermee kunt opstarten. Ik denk dat dat wel moet kunnen.
Je zou ook kunnen kijken hoe makkelijk dat specifieke model te openen is voor als je een onderdeel wilt vervangen: harde schijf, accu en Ram geheugen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/22, 17:50:00 »
https://www.rodsbooks.com/refind/

Misschien kan je hier iets mee.
Omdat macbooks efi gberuiken.

Let wel op als je een tweedehandse macbook gaat halen,
de eerste varianten van de macbook kunnen een 64 bits processor hebben, maar een 32 bits efi.
Als je dan linux wilt installeren dan kan dit mis gaan.
Ik heb uren verspild aan een mac pro1.1. Kreeg daar geen 64 bits linux op geinstalleerd.
De optie was toen om een bootcd te maken waarin een 64 bits linux een 32 bits efi loader gebruikte.

Mac's zijn zeer compatible met linux vooral omdat ze vaak Intel CPU's en AMD GPU's gebruiken.
Alleen de efi kan wel eens een probleem zijn.

Nog iets waar je op moet letten.
Je mac mag niet te nieuw zijn. Als je Mac is voorzien van een T2 chip,
Linux kan niet gestart worden vanaf de interne schijf.

« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 17:58:11 door maartenbc »

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu op een Apple macbook.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/22, 21:39:13 »
de eerste varianten van de macbook kunnen een 64 bits processor hebben, maar een 32 bits efi.
Als je dan linux wilt installeren dan kan dit mis gaan.
Ik heb uren verspild aan een mac pro1.1. Kreeg daar geen 64 bits linux op geinstalleerd.
De optie was toen om een bootcd te maken waarin een 64 bits linux een 32 bits efi loader gebruikte.
Ik herken dat euvel, weliswaar niet voor een Macbook maar voor een tablet. Uiteindelijk heb ik daar alleen Debian op kunnen krijgen, en dan ook nog alleen via de netinstall.
Windows alleen 32 bits en dat terwijl Debian dan op 64 bits draait.

Het is maar dat je het weet, dan verspil je er geen uren zoekwerk mee.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex