Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie lukt niet  (gelezen 1022 keer)

manon88

  • Gast
Installatie lukt niet
« Gepost op: 2008/06/30, 10:29:04 »
Ik probeer al vanaf zaterdag Ubuntu op mijn laptop te installeren. Er staat nu Windows XP op en de processor is van Intel (Celeron M). Het lukt echter steeds niet om te installeren. Ik boot vanaf de cd, maar het controleren van de cd op fouten lukt niet eens. Hij blijft dan steeds hangen. Het installeren lijkt in eerste instantie wel te lukken maar daarna loopt het helemaal vast. Ik wil graag alleen Ubuntu installeren dus niet als Dual boot aangezien deze laptop niet zoveel ruimte heeft en dit voor mij een manier is om hem eens helemaal leeg te gooien. Ook heeft de laptop nu twee partities, maar ik weet niet of dat een probleem is. Overigens heb ik ook de documentatie doorgekeken maar deze is nog niet beschikbaar voor 8.10. De tips die gegeven worden voor de oudere versie heb ik al geprobeerd. Dit lukt echter ook niet.

Offline joop905

  • Lid
Installatie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 10:40:33 »
welkom.
probeer de Alternate-CD eens  http://nl.releases.ubuntu.com/8.04/
welk type laptop/videokaart/MB/etc....


installs on systems with less than about 384MB of RAM (although note that low-memory systems may not be able to run a full desktop environment reasonably).

GrJ.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Installatie lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 10:42:09 »
Ten eerste is het slim om je  cd even opnieuw te branden, op de laagste snelheid. EDe cd zit nl. propvol, en er is weinig ruimte voor foutcorrectie geloof ik. Zet ook opties als verifieren aan. Ook kun je eventueel de alternatecd proberen. Als je het voorelkaar krijgt om de cd te starten, krijg je een grafisch installatie waarin je kunt aangeven dat je je complete schijf wilt gebruiken.

Succes!
Marten

edit: joop905 was me voor

manon88

  • Gast
Installatie lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 11:07:08 »
De laptop is een Acer TravelMate 2490. Hij heeft 512 MB ram dus dat moet het probleem niet zijn. Ik ga het nu met de alternate cd proberen. Werkt dit verder hetzelfde als de desktop versie? Ik heb trouwens ook al geprobeerd de cd te branden op een grotere schijf maar dan boot de computer niet vanaf de cdrom. Ik had de cd´s trouwens allebei gebrand op 8x, lager ging niet.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Installatie lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 11:28:25 »
De alternate cd heeft geen grafisch installatieprogramma en stelt meer vragen, en werkt daardoor iets lastiger, maar hij kan misschien wel jouw problemen oplossen. Als je vragen hebt post je ze maar, er zijn hier genoeg mensen die met de alternate cd hebben gewerkt.

Marten

manon88

  • Gast
Installatie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 11:54:48 »
Moet ik voor die vragen nog iets weten of hebben of hebben die vragen meer betrekking op voorkeuren??

Offline Bobbie

  • Lid
Installatie lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 13:18:08 »
http://computertip.googlepages.com/home deze site van pjotr gaat in op een desktop installatie van 8.04 een aanrader
en hier een overzicht site: http://damen.dommel.be/Ubuntu.html
daar staat ook o.a. het  "Installeren met de Alternate CD"
Wel altijd de "Ceck cd for defects" verrichten indien deze niet ok is kan het wezen op de manier hoe hij gebrand is niet goed gegaan is, dan kan je hier kijken: "Voor de installatie"