Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.  (gelezen 3631 keer)

Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Gepost op: 2011/05/26, 08:19:21 »
Graag zou ik mijn huidig Windows besturingssysteem draaiende krijgen in Virtualbox. Door een kopie te maken van mijn huidige installatie is mijn Windows in Virtualbox meteen up to date en heb ik ook alle reeds geïnstalleerde programma's voor handen. Hoe begin ik aan zoiets? De Engelstalige handleiding in mij niet volledig duidelijk. Dit komt door mijn persoonlijk gebrek aan kennis. Zowel van de Engelse taal als van de gebruikte computertermen. Wie heeft reeds ervaring in deze materie en is bereid me te helpen? Hartelijk dank!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/26, 12:39:12 »
Maak een Virtuele Machine (VM) aan met de hardwareparameters die je nodig hebt.
Maak een image van je fysieke systeem met Acronis True Image of CloneZilla of zoiets.
Koppel een ISO-bestand van dat imagingpakket of de echte bootable cd ervan aan je VM en start die op. Zorg dat het medium met de image van je fysieke systeem beschikbaar is. Restore het image op de (lege) virtuele harde schijf. Na afloop verwijder je de ISO-aanhechting of de imaging-cd en herstart de VM. Installeer de Virtual Box Guest Additions. Klaar.

Bij Virtual Box heb je een aantal keuzes omtrent de te gebruiken virtuele chipset. Kies er een die zo dicht mogelijk aanleunt bij wat je had (bijvoorbeeld Intel als je een Intel had) en dan heb je geen problemen met de hardware-abstractielaag (HAL) van Windows. Ik heb dat zelf al meermaals op deze manier gedaan.

Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/26, 12:46:28 »
Vergeet ook niet om het extention pack te installeren, zo heb je volledige USB ondersteuning van je Windows. Op die manier kan je bestanden overzetten van je ene systeem naar het andere m.b.v. een memory stick.

Let op dat je voldoende video-geheugen toewijst voor je Windows ! En liefst ook meer dan voldoende RAM toewijst ; Windows heeft dat nodig.

Dus eerst je spec's van je pc goed uitpluizen en daarna dedicaten.

Doe bij wijze van oefening eens een VB met een andere Ubuntu versie (gewoon om te leren; je kan deze machine gewoon verwijderen om daarna aan het echte werk te beginnen), kwestie van dingen onder de knie te krijgen.

Gebruik je Oracle of die open versie, daar is ook een verschil in. Persoonlijk vind ik die VB van Oracle zéér goed, maar dat is een persoonlijke mening.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/26, 13:36:06 »
Hoe maak ik een partitie met een backupbestand zichtbaar voor mijn virtualbox? De cd van mijn backup programma vraagt achter het image bestand om mijn Windows "te herstellen"? Thx!!

Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/01, 23:08:01 »
Hoe maak ik een partitie met een backupbestand zichtbaar voor mijn virtualbox? De cd van mijn backup programma vraagt achter het image bestand om mijn Windows "te herstellen"? Thx!!
Wat voor partitie (fat 16, fat 32, ntfs)
Ubuntu kan fat 32 en ntfs lezen, dus als je van die Windows partitie een image-bestand maakt kan je deze aan VB koppelen.
Ik begrijp dus even niet wat je backup programma moet met een herstel-image.
Misschien kun je wat duidelijker uitleggen wat je precies op het scherm krijgt.


[Moderator-Edit: Even de woordjes vat naar fat veranderd i.v.m. de juiste schrijfwijze.]
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 23:11:42 door heir4c »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/02, 11:32:22 »
Ik dualboot nu 11.04 en window 7. Ik gebruik al Virtualbox in ubuntu om een testversie van 11.04 te draaien(ik ben nog
vrij nieuw met ubuntu en dus probeer ik een aantal dingen eerst uit in de testversie). Ik zou graag ook windows 7 in een VM
draaien i.p.v. dualboot. Mijn laptop was geleverd met een recovery partition(die ik heb verwijderd na backup) en geen windows DVD.
Ik heb nu via True Image een image gemaakt van de 2 partities(systeem en windows 7). Deze image heeft als extensie .tib.
Mijn vragen:
1)hoe zet je .tib om naar iso
2)is het een probleem dat de image uit 2 partities bestaat
3)zal het überhaupt werken aangezien ik op google heb gevonden dat je voor een VM een aparte licentie van windows nodig hebt(mijn
   licentie is gerelateerd aan mijn bios)
4)wat zijn de vereisten opdat windows soepel draait in de VM(ik speel geen games)

Re: Bestaand besturingssysteem draaien in Virtualbox.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/02, 14:50:55 »
Mijn W7 is een Enterprise 64 bit edition. Daarmee kan ik zowel backups als een opstartschijf maken. Als ik HDD sda verwissel voor een leeg medium van hetzelfde volume, kan ik via de opstart cd en het imagebestand mijn W7 terug plaatsen. De map met de imagebestanden is aan mijn VB gekoppeld maar deze word niet gespot door Windows*?

*:Er draait een voorlopige versie W7 Ultimate 64 bit onder VB. Er is geen activatiecode opgegeven, dus blijft deze slecht goed voor één maand. Ook de opstart schijf van de Enterprise edition spot de gedeelde mappen niet.

Intussen gevonden dat de gedeelde mappen terug te vinden zijn in "het netwerk". De opgegeven locatie kan echter niet worden geopend ...  :'(
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 18:36:59 door Pattattezak »