Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Open Computer Blad

Tof
Goed Initiatief
Kan beter
Slecht idee

Auteur Topic: Digitaal blad "Open Computer"  (gelezen 105464 keer)

Digitaal blad "Open Computer"
« Gepost op: 2009/05/12, 17:56:14 »
Digitaal blad "Open Computer"

Het wordt een blad waarbij we Open Source software willen toepassen op Windows en Linux.

Tijdelijke Website en Status

Voor de medewerkers hebben we een webpagina samengesteld.


Launchpad
Iedereen die meehelpt moet een account op Launchpad aanmaken en kenisgeven van zijn of haar gebruikernaam
Project
Algemeen Team
Design Team
Redactie Team
Schrijvers Team

Meeting:
Informatie
Online IRC Client
Log


Voortaan wordt er gecommuniceerd via de mailing list om betere communicatie te verkrijgen.

Wat u moet doen als u auteur bent?
Een account aanmaken op launchpad en kennisgeving van uw gebruikersnaam zodat wij u kunnen onderbrengen in het juiste team.
Wanneer we u in het juiste team hebben geplaatst moet u lid worden van de mailinglist
« Laatst bewerkt op: 2009/10/05, 19:16:37 door Dooitze de Jong »

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/12, 17:57:40 »
Zou ik eerder digitaal doen, digitaal zijn we als Ubuntu NL veel sterker vertegenwoordigd dan in real life.

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/12, 18:01:41 »
Daar heb je gelijk in

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/12, 18:09:57 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/12, 18:21:11 »
Het idee is de vorige keer gestopt door een gebrek aan vrijwilligers, tijd etc.
We kunnen er enkel mee herbeginnen bij er een voldoende grote ploeg wordt samengesteld.

Persoonlijk denk ik wel dat er andere prioriteiten zijn, zoals documentatie, vertalingen, release party's etc.

 

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/12, 18:24:57 »
Is al eens ter sprake gekomen:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-nl-tijdschrift/

Dit zou de inhoudsopgave kunnen zijn:
Nieuws
Handige Software
Hardware & Drivers
Etalage
Graphics
Tips
Nawoord

Eventueel bijgeleverde software:
Ubuntu DVD ISO
idem

Persoonlijk denk ik wel dat er andere prioriteiten zijn, zoals documentatie, vertalingen, release party's etc.

 

Daar heb je gelijk in maar dit is ook niet onbelangrijk!
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 18:26:56 door Dooitze de Jong »

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/12, 18:38:45 »
Moet wel onafhankelijk blijfen

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/12, 18:46:25 »
Zou ik eerder digitaal doen, digitaal zijn we als Ubuntu NL veel sterker vertegenwoordigd dan in real life.

Als we dit doen niet

Maar als het niet anders kan dan moet het, maar het liefst onafhankelijk

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/12, 18:53:52 »
Als je iemand nodig hebt die de opmaak en het logo
ontwaakt dan wil ik dat wel doen.

groetjes van reekje

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/12, 18:58:42 »
Om nu al met een inhoudsopgave te komen is een beetje snel, eerst bedenken waar het blad over gaat. Wat moet er in komen, wat juist niet.

En eigenlijk, eerst ook op een hoger niveau het één en ander regelen. Wie zijn de "beheerders", redacteurs, hoofdredacteur en evt. juridische personen.
Kijk, zelf ben ik altijd wel in voor nieuwe ideeën, maar het moet wel haalbaar zijn. En er komt een hele hoop bij kijken als je het fysiek wilt uitbrengen.

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/12, 19:17:25 »
Begin eerst als pdf net als full circle magezine. http://fullcirclemagazine.org/
Die kan je uploaden bij http://www.lulu.com/
Bij die site kan je ook een kleine oplage in papier laten drukken, die zijn dan via hun te koop en worden pas gedrukt als ze besteld worden.
Digitale bestanden kan je zelfs gratis aanbieden bij hen, dan kan je laten betalen voor de papiere versie en de download gratis aan bieden.

groetjes van reekje

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/12, 20:07:25 »
En eigenlijk, eerst ook op een hoger niveau het één en ander regelen. Wie zijn de "beheerders", redacteurs, hoofdredacteur en evt. juridische personen...
 ...als je het fysiek wilt uitbrengen.
[/quote]

Ten eerste wat bedoel je met Juridische personen?
Ten tweede Fysiek een optie is en Internet dus beter kan
En de Hoofdredacteur en de redacteuren moeten dus nog ingevuld worden

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/12, 20:29:02 »
Ik wil wel een vrijwilliger zijn om artikelen te schrijven. Ik wil graag schrijven aan Handige software, en evt. als er geen ander iemand voor te vinden is de Etalage regelen. Overigens vind ik jou opzet Dooitze nogal sterk lijken op die van Full Circle Magazine, maar die is handig ingedeeld dus ik vind het niet erg ;)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/12, 20:46:53 »

Ten eerste wat bedoel je met Juridische personen?
Ten tweede Fysiek een optie is en Internet dus beter kan
En de Hoofdredacteur en de redacteuren moeten dus nog ingevuld worden

Met juridisch bedoel ik, mochten er bepaalde bedrijven klachten hebben over het blad, dan moet daar met een professionele manier mee omgegaan worden. Bijvoorbeeld dat je over een artikel als w32codecs :P gaat schrijven, wat in sommige landen illegaal is. Maar dit is wel een uiterste situatie. Betekend niet dat er niet over nagedacht moet worden.

Btw, als vrijwilliger wil ik wel alles controleren, weet niet of dat onder de term hoofdredacteur valt.

Overigens wil ik ook wel de domeiin/host aanschaffen/beheren.

Trouwens als naam voor het blad, gewoon "Ubuntu-nl magazine"? Is dat ook wel toegestaan?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 20:51:28 door dvdmeer »
Python-randr Versie 0.9.1 (Update 26-04-11)

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/12, 20:54:33 »
Vast wel, GNU Licentie toch?

(ik wil wel hoofdredacteur of redacteur zijn)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 20:57:59 door Dooitze de Jong »

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/12, 21:05:45 »
Trouwens als naam voor het blad, gewoon "Ubuntu-nl magazine"? Is dat ook wel toegestaan?
Hier moet idd toestemming voor gevraagd worden. In het verleden is die wel toegekend maar ik weet niet hoe het er nu mee staat.

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/12, 21:11:48 »
Samenwerken met andere communities die ook met open source bezig zijn is zo slecht nog niet. Als iedere community een paar redacteuren levert, verbreed dat de horizon van het blad en onze eigen horizon. Ook voor de lezer is het interessant om te lezen over een hele waaier aan open source mogelijkheden, van het draaien van Firefox en OpenOffice.org onder Windows, tot het gebruiken van Ubuntu of bijvoorbeeld FreeBSD.
Het aantal pagina's dat elke community in het tijdschrift krijgt, is afhankelijk van het aandeel in redacteuren dat ze leveren.

Als we het tijdschrift alleen bij onszelf houden, wordt het niet veel meer dan ons forum, ons prikbord en onze wiki samen nu al zijn.

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/12, 21:13:06 »
Ik wil wel voor wat illustraties en evt foto´s zorgen.
Hier een voorbeeltje van  een tekening van mij: http://www.ikpikhetniet.nl/index.html
Dit hangt wel een beetje af van hoe vaak het blad uitkomt.
Ik heb denk ik 4 tot 6 uur per maand maar het kan ook goed minder zijn.
Dat zal ik tegen die tijd moeten berekenen.

groetjes van reekje
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 21:21:36 door reekje »

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/12, 21:15:07 »
Samenwerken met andere communities die ook met open source bezig zijn is zo slecht nog niet. Als iedere community een paar redacteuren levert, verbreed dat de horizon van het blad en onze eigen horizon. Ook voor de lezer is het interessant om te lezen over een hele waaier aan open source mogelijkheden, van het draaien van Firefox en OpenOffice.org onder Windows, tot het gebruiken van Ubuntu of bijvoorbeeld FreeBSD.
Het aantal pagina's dat elke community in het tijdschrift krijgt, is afhankelijk van het aandeel in redacteuren dat ze leveren.

Als we het tijdschrift alleen bij onszelf houden, wordt het niet veel meer dan ons forum, ons prikbord en onze wiki samen nu al zijn.

Maar ik vindt wel dat we het wel bij Linux moeten houden en eventueel BSD

We zouden misschien de comunnity van Red Hat, Debian en openSUSE er in kunnen betrekken

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/12, 21:34:59 »
Ja, er zijn een boel (hoewel ook weer niet extreem veel) Nederlandse Linux/Unix-communites.
www.mandrivaclub.nl
www.nedlinux.nl
www.nedbsd.nl
www.pclinuxos.nl
er zulen er nog wel een paar zijn, maar dan houdt het wel een beetje op.

Maar wie weet dat ook de Nederlande tak van open source projecten wel wat wil schrijven. Neem KDE-nl, Gnome-NL en in mindere mate ook Xfce-NL. Die hebben hele actieve groepen Nederlandse developers en vertalers.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/12, 22:11:36 »
nedlinux mag je wat mij betreft wel weg halen
heb geprobeerd me daar aan te melden, krijg ik een mededeling dat mijn mail adres verbannen is
geprobeerd via een ander ( ook gmail ) adres aan te melden, zelfde resultaat
heb daarover een mailtje gestuurd, helaas geen antwoord
voor mij hebben ze dus volledig af gedaan
gmail adressen blokkeren, terwijl ze zelf wel gebruik maken van gmail komt op mij zo wie zo niet geloofwaardig over, net zomin als het niet beantwoorden van e-mail

conclusie nedlinux sucks
Had vorig jaar het zelfde daar met mijn Gmail adres.
De boom in , daarbij ik zit hier goed.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/12, 23:29:18 »
Maar, om een beetje te peilen, hoeveel mensen van dit forum zijn in eerste instantie bereidt om mee te werken?

Ik vind het prima om ook de andere community's er bij te betrekken, maar dit betekent wel dat er een goede structuur qua verantwoordelijkheden en regels opgesteld moeten worden.

En misschien nog een onderwerp ideetje:

De Verdieping, waarin wordt ingegaan op een veelvoorkomende vraag, maar waar dan ook diep op in gegaan wordt.

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/13, 02:27:55 »
Lijkt me heel leuk om hieraan mee te werken  =D
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/13, 09:18:46 »
Misschien is een samenwerking met Full Circle Magazine ook wel mogelijk. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er een format wordt voorgesteld voor FCM waarbij lokale bijlagen worden geïntroduceerd. Dat zou een hoop werk schelen, dan zijn er al veel goede artikelen van de internationale gemeenschap die alleen vertaald hoeven te worden. Daarnaast kan dan meerwaarde gegenereerd worden door een focus op lokale info en activiteiten, en kan er ingehaakt worden op artikelen uit het internationale magazine in de lokale bijlage. Hierbij kan het natuurlijk ook andersom gaan, dat artikelen geschreven voor een lokale bijlage zo interessant zijn dat ze opgenomen worden in het internationale deel. Lijkt me een heel interessante kruisbestuiving.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/13, 10:37:48 »
Misschien is een samenwerking met Full Circle Magazine ook wel mogelijk.

Dit lijkt me idd ook het meest voor de hand liggend, ipv zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
Als voorbeeld: http://fullcirclemagazine.org/issue-22/
Deze wordt vertaald in Frans, Hongaars, Italiaans en Russisch.