quote]Gelukkig voor jou slaat deze dept 24 niet op 3x8 bit. de 24 slaat op 2**24 aantal kleuren.
Het blijft verwarrend voor velen. Deze 2^24 is volgens mij, uit m'n hoofd, die 16 miljoen+ kleuren die een videokaart kan weergeven, 16.777.216 om precies te zijn. Dat gaat over het beeldscherm en heeft niets met een afdruk te maken.
Een zwartwitfoto kan volledig/prima worden weergegeven via een 8-bit representatie, ofwel 2^8 = 256 grijstinten. Dat is doorgaans ruim voldoende, daar het menselijk oog toch niet meer gradaties kan onderscheiden. Met de komst van raw, dat 12 tot 14 bit levert (resp. 4096 en 16384 tinten), heeft iedereen opeens de mond vol van dat zogenaamde non-destructieve bewerken. Verwerk je een raw als 8-bit, dan gooi je dus ontzettend veel beeldinformatie weg! Zo denkt iedereen op dit moment. Dus byebye Gimp, je bent gedegradeerd tot ouderwetse 8-bit troep. Nochtans is niets minder waar.
Neem de proef op de som en vergelijk 8-bit output met 16-bit output (zwartwit en kleur) 1-op-1 en op 100, 200 en 300%, bijvoorbeeld via de lichttafel van Digikam. Daar zie je dus gewoon zo goed als geen verschil. En om Cinepaint te installeren om met een bitdiepte van 32-bit te gaan werken, is (op dit moment) totale overkill, daar een raw niet verder gaat dan 12-14 bit.
Mijn punt: staar je niet blind op 16-bit als panacea voor alles. Als foto's niet "lukken" in 8-bit, lukken die gegarandeerd ook niet in 16-bit! Ik schrijf Gimp, ondanks z'n 8-bit, dus zeer zeker nog niet af.