Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Installeren Ubuntu  (gelezen 1336 keer)

[OPGELOST]Installeren Ubuntu
« Gepost op: 2010/05/16, 21:52:00 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Joost en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al een paar keer geprobeerd om met Linux te gaan werken, maar elke keer het bijltje erbij neer gegooid. Misschien voor een aantal beginners herkenbaar?

Ik heb het forum doorgelezen en er staan veel goede en bruikbare tips op. Toch kan ik mijn vraag niet echt duidelijk ergens vinden. MIsschien staat het antwoord er wel maar zie ik het over het hoofd.

Op mijn pc draait windows Vista Home. Ik heb twee harde schijven. C en D. Samen goed voor 1 terrabyte. Nu wil ik Ubuntu gaan installeren naast Windows en wel op de D schijf. Ergens op de pagina wordt Wubi genoemd maar als ik google in de meeste gevallen ook weer afgeraden.

Hoe kan ik het beste te werk gaan? De insallatie cd van ubuntu plaatsen en als er gevraagd wordt waar op te slaan dan voor D kiezen? Als ik dat doe en Ubuntu installeer krijg ik dan wel als ik de pc opstart de vraag of ik in Windows wil werken of Ubuntu? In BIOS start nu gewoon de schijf op (C) waar windows op staat, zie mijn 2e harde schijf niet.

Hopelijk kan één van jullie antwoord geven op mijn uitgebreide vraag.

Alvast bedankt! Groeten, Joost

« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 13:07:07 door Joost van der Linden »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 23:10:40 »
Hallo Joost,

Probeer het zo eens:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Let op: Ubuntu naast Windows zetten op dezelfde fysieke harde schijf. Want die staat als eerste in de opstartvolgorde van het BIOS.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installeren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/16, 23:24:07 »
Beste @Joost,

welkom hier als aller eerste.

Je terughoudendheid is begrijpelijk, want je stapt mogelijkerwijs in iets nieuws.
Als ik je een advies mag geven: download de live-cd. Daarmee kan je Ubuntu uitproberen zonder te installeren. Dan weet je een beetje wat je te wachten staat. Het valt wel mee hoor, ik durf er een vlaai om te verwedden dat het je zwaar gaat bevallen.

Als je wilt installeren, laat Windows lekker staan. Niemand verplicht je om dit eruit gooien, en wellicht kan je dit nog goed gebruiken voor van alles.

Als je installeert, krijg je  de vraag of je het bestaande  OS wilt laten staan, of eruit wilt gooien. Tsja, Linux kan dit allemaal.

Een tip: 10.04 is net uit, en kent nog fouten. Laat je daardoor niet afschrikken, ofwel je bijt daar doorheen, of je wacht tot de eerste service pack uit is (zal tot ergens juni duren). Dat is je eigen keuze.

Het allerbelangrijkste: eerst lezen. http://sites.google.com.site/computertip/home
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 23:43:32 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Installeren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/16, 23:30:22 »
Even nog te aanvulling:

In Ubuntu (Linux) wordt niet gesproken(gewerkt) met C en D schijven. Deze hebben een andere nummering.
Ze worden aangeduid met /dev van Device(apparaat) en dan de schijf/partitie aanduiding
/dev/sda1 1e primaire partitie op de eerste schijf (a) In Windows wordt deze in 99% van de gevallen C genoemd
/dev/sda2 2e primaire partitie op de eerste schijf (a) Deze kan binnen Windows D genoemd worden
/dev/sda5 1e secundaire paritie op de eerste schijn (a) Een schijf kan maximaal 4 primaire partities bevatten

/dev/sdb1 1e primaire partitie op de tweede schijf (b) Deze kan binnen Windows D genoemd worden, als de eerste schijf maar 1 partitie heeft

Succes met het ontdekken van Ubuntu
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Installeren Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/17, 19:57:10 »
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie leuke en snelle reactie. Ik ga me er helemaal in vast bijten en laat me nu eens een keer niet uit de weg slaan. Het moet gewoon lukken.

Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie antwoorden en moeite, en waarschijnlijk zal ik wel meer vragen posten, om hopelijk in de toekomst ook mensen te kunnen helpen!!

Dank.

Groeten,

Joost

Re: Installeren Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/17, 20:46:55 »
Beste @Joost,

welkom hier als aller eerste.

Je terughoudendheid is begrijpelijk, want je stapt mogelijkerwijs in iets nieuws.
Als ik je een advies mag geven: download de live-cd. Daarmee kan je Ubuntu uitproberen zonder te installeren. Dan weet je een beetje wat je te wachten staat. Het valt wel mee hoor, ik durf er een vlaai om te verwedden dat het je zwaar gaat bevallen.

Draai er nu een jaar mee, die weddenschap met die vlaai.........gaat die nog op  XD