Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu desktop als simpele fileserver?  (gelezen 7699 keer)

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Gepost op: 2007/11/08, 17:17:13 »
Beste Allemaal,

Ik heb sinds kort ubuntu op mijn laptop en het bevalt prima (op mijn wireless netwerkkaart na, maar dat staat al in een ander draadje)
Ik heb, sinds ik deze laptop heb, mijn desktop “over"  het gaat om een celeron 900 mhz met 384 mb RAM, 2 schijven van 120 GB en een dvdbrander

nu vind ik het een beetje zonde om hier niks mee te doen dus het leek me wel handig om hem als fileserver in te richten (ook leuk voor mijn huisgenoten)

Ik heb echter (nog) niet zoveel verstand van linux dus het moet niet al te lastig worden.
Freenas heb ik geprobeerd, maar nadat ik het geinstalleerd heb en herstartte zonder cdrom gaf ie alleen maar een foutmelding...
Daarna heb ik clarkconnect geprobeerd, het installeren ging wel goed, maar toen wist ik niet zo goed wat ik moest doen dus ben er weer even mee gestopt. Nu zag ik alleen dat de minimumsysteemeisen voor clarkconnect 512 mb ram zijn (en dat heb ik niet)
De Ubuntu server editie heb ik ook gedownload, maar ik las hier op het forum dat dat nogal moeilijk te configureren is.

Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om  ubuntu voor op de desktop te installeren, om  vervolgens de mappen te delen zodat ze via het netwerk benaderd kunnen worden?
De desktop installeren en er mee werken lukt me in ieder geval wel, dus mischien is dat een begin.
Het enige probleem is dat wanneer ik de server zou moeten herstarten en er geen monitor meer aan hangt dat ik een probleem krijg met inloggen. Of kan dat ook vanaf een andere computer?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen, ik zoek eigenlijk een idiotproof oplossing ;)

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/08, 17:25:19 »
Ga toch maar voor de servereditie van Ubuntu, ook al is die lastiger, beter kun je het niet vinden en een grafische omgeving is eigenlijk gewoon een waste of space als je hem als fileserver wilt gaan inrichten, wat een optie is om te doen en daar worden de windowsgebruikers ook vrolijk van is om SAMBA te gebruiken als het echt maar puur om een fileserver betreft.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/08, 17:27:45 »
Heb hier een server in het netwerk hangen met Ubuntu 7.10 server (dus zonder desktop). Veilig weggestopt onder het buro, zonder toetsenbord, muis of monitor :P Voor bestandsdeling gebruik ik samba (ben daar nu eenmaal een beetje vertrouwd mee) en onderhoud op afstand gaat met ssh....
Even uit mijn blote hoofd:
Ubuntu server installeren
samba installeren (sudo apt-get samba)
openssh-server installeren (sudo apt-get ssh openssh-server)
tenslotte de smb.conf aanpassen om de schijven te delen (sudo vim /etc/samba/smb.conf)

Het enigste 'lastige' is de installatie van ubuntu server (is tekst gebaseerd, dus geen mooie grafische omgeving).
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/08, 18:26:15 »
Als ik ubuntu server installeer, hoe benader ik de server dan via het netwerk?
zie ik hem er dan gewoon tussenstaan als ik naar Locaties - Netwerk ga?

en welke veranderingen moet ik precies doorvoeren in smb.conf (en wat is het precies?)

Ik gooi nu de server cd in het laatje, op hoop van zegen :)

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/08, 18:28:23 »
Citaat van: Lekoes
Als ik ubuntu server installeer, hoe benader ik de server dan via het netwerk?
zie ik hem er dan gewoon tussenstaan als ik naar Locaties - Netwerk ga?

en welke veranderingen moet ik precies doorvoeren in smb.conf (en wat is het precies?)

Ik gooi nu de server cd in het laatje, op hoop van zegen :)
Daar is nu eens hele goede documentatie over te vinden op de engelstalige site van Ubuntu. Zeker eens proberen op te zoeken daar zou ik zeggen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

mickvdv

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/08, 18:36:37 »
Ik heb ook nog een idee..

Ubuntu server, webmin installeren en dan kan je samba via webmin (webinterface) configurere . Eventueel kan je ook nog een webserver draaien.

Ik geloof dat ik ergens een howto geschreven heb, zal ff zoeken

//EDIT:

http://62.234.120.211:805/pyblog/?p=9

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/08, 18:42:53 »
Citaat van: mickvdv
Ik heb ook nog een idee..

Ubuntu server, webmin installeren en dan kan je samba via webmin (webinterface) configurere . Eventueel kan je ook nog een webserver draaien.

Ik geloof dat ik ergens een howto geschreven heb, zal ff zoeken

//EDIT:

http://62.234.120.211:805/pyblog/?p=9
klinkt goed, hoe makkelijker hoe beter

Ik heb trouwens tijdens de installatie gekozen voor "benut de gehele harde schijf", alleen ik zit nu te twijfelen of ik niet beter voor de keuze met LVM had kunnen kiezen. Of is LVM alleen nuttig als je met RAID wilt werken?
Ik installeer het nu op de eerste harde schijf, de tweede is nu nog NTFS geformatteerd, wordt die straks wel gewoon herkend en gebruikt?

mickvdv

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/08, 18:46:56 »
Het handige voor een server is:

3gb /
2 gb swap
de rest /var of /home
Dan moet je dus in /var of /home je gedeelde directorys zetten.

Het beste kan je met een pc die ff ext3 formatteren en dan in je /etc/fstab zetten. Automatisch herkent worden ze niet.

Met raid en lvm heb ik echt geen ervaring, maar ik denk dat je dat voor een thuisserver niet nodig hebt.

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/08, 18:56:19 »
Nee RAID is echt voor het grotere werk he, en zoals ze zeggen als ge met de grootte piefs wilt meedoen, moete ne grote portemonnee hebben.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/08, 18:58:48 »
Ik heb benut hele schijf gedaan dus ik neem aan dat hij zelf zijn swap aanmaakt.
Die tweede harde schijf valt achteraf wel opnieuw te formatteren toch?

Ik heb nu de keuze om software te installeren

DNS server
LAMP server
Mail Server
Open SSH server
PostgresSQL database
Print Server
Samba file server

Welke heb ik allemaal nodig?
Hij hoeft alleen als fileserver te dienen, mischien is het voor later wel handig als ik ook vanaf buiten mijn huis (dus via ftp oid) bij mijn bestanden kan, maar in eerste instantie is dat nog niet nodig...

en als ik hier de samba file server al installeer, moet ik dan nog steeds de howto opvolgen? (die gaat over 6.06, dit is 7.10)

-EDIT-
Ik ben ook niet van plan RAID te gebruiken, maar ik vroeg me gewoon af of ik al een fout gemaakt had door niet voor LVM te kiezen...
Ik wil het eerst zo simpel mogelijk houden, die ingewikkelde dingen komen wel als ik er wat meer verstand van krijg

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/08, 19:07:16 »
Gewoon Samba server opzetten en een webserver voor makkelijke beheersmogelijkheden.
Ook niet vergeten om de Open SSH server te installeren als je over een geëncrypteerde veilige verbinding je fileserver wilt managen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/08, 19:10:07 »
dus uit dit rijtje alleen Samba en SSH?

bedoel je met de webserver de webmin uit de howto? http://62.234.120.211:805/pyblog/?p=9

bedankt voor jullie hulp (en geduld) trouwens!

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/08, 19:13:25 »
misschien maar de open ssh en samba zijn de voornaamste ingrediënten die je nodig hebt.
Daarna nog iets nodig kun je het makkelijk bij gaan installeren.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/08, 19:14:29 »
Citaat van: Kev
Nee RAID is echt voor het grotere werk he, en zoals ze zeggen als ge met de grootte piefs wilt meedoen, moete ne grote portemonnee hebben.
er bestaat ook nog de mogelijkheid van software raid :) het is een B-oplossing tenopzichte van hardware raid maar het werkt wel ! (het systeem kan niet op een software raid schijf gezet worden .... alleen je data

Offline Kev

  • Lid
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/08, 19:21:47 »
Citaat van: geurt
Citaat van: Kev
Nee RAID is echt voor het grotere werk he, en zoals ze zeggen als ge met de grootte piefs wilt meedoen, moete ne grote portemonnee hebben.
er bestaat ook nog de mogelijkheid van software raid :) het is een B-oplossing tenopzichte van hardware raid maar het werkt wel ! (het systeem kan niet op een software raid schijf gezet worden .... alleen je data
Maar zijn pc gaat dat niet aankunnen misschien, daar heb je een fikse processor voor nodig zenne.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

mickvdv

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/08, 20:08:44 »
Citaat
Stap 4, webmin:

Je wilt nu webmin instaleren dat doe je zo:

sudo aptitude install libio-pty-perl libauthen-pam-perl libmd5-perl

wget http://62.234.120.211:805/files/webmin_1.350_all.deb

sudo dpkg -i webmin_1.350_all.deb

Webmin is nu geinstaleerd, je kan er naartoe via https://:10000
Zo moet webmin. De howto is niet erg uitgebreid, maar de basics staan er wel in. Ook zou ik zoals in de howto staat de LTS nemen. Op een server hoef je niet perse de nieuwste software dus 6.06 voldoet. Ik zou Samba SSH en mischien apache installeren voor webbased filesharing. FTP kan wel maar SaMBa werkt denk ik beter in een lokaal netwerk. FTP is meer voor internet sharing. Dan moet je de veiligheid flink opschroeven!

Mickvdv

Lekoes

  • Gast
ubuntu desktop als simpele fileserver?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/08, 20:52:19 »
Bedankt,
webmin, ssh en samba staan er nu op, (was nog een gedoe omdat de toetsenbordindeling niet overeenkomt met wat er op het scherm komt te staan, maar een beetje trial&error doet wonderen ;))
Achteraf had ik mischien ook beter voor 6.06 kunnen gaan, maar 7.10 staat er nu al op.


volgens mij staat in dit topic goed beschreven hoe ik verder moet werken

http://forum.ubuntu-nl.org/message/168117

maar hoe kom ik achter het ipadres van de server?
die heb ik nodig om met webmin in te kunnen loggen..

volgens mij heb ik het antwoord zelf al gevonden
http://stam.blogs.com/8bits/2007/05/ubuntu_server_s.html#more

het werkt alleen nog niet, maar dat komt een volgende keer wel :P