Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?  (gelezen 1509 keer)

johnvandenende

  • Gast
virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Gepost op: 2008/01/23, 22:06:23 »
Heb ik een virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?



groetjes,
            John


virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 23:00:01 »
Nee hoor: reeds lang geleden werd duidelijk gemaakt dat dit echt zonde is van je capaciteit.  Zoek naar de vijftigduizendste...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/24, 06:53:58 »
Mijn mening is van wel... Maar dat is maar mijn mening. Niet zozeer voor jezelf, maar om EVENTUEEL anderen te vrijwaren als je veel moet mailen.
Ik heb Firestarter als firewall en Free AVG als virusscanner... Scan de zaak eens per week. Want ik krijg redelijk mail binnen van Kunstenaars die met Microsoft werken, fotos enz... héhé, toch maar zeker spelen.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/24, 07:13:49 »
Persoonlijk vind ik een keihard 'nee' nogal kort voor de bocht. Hiermee geef je beginnende gebruikers een vals gevoel van veiligheid. Het is waar dat Linux op dit moment ongevoelig is voor virussen en malware. Heeft te maken met het aard van het beestje en de manier waarop Linux de beveiliging geregeld heeft. Ook speelt mee dat het voor de schrijvers van dergelijke rotzooi nog niet interessant is om veel tijd en moeite te steken in het schrijven van dergelijke programma's. Gewoon omdat er nog te weinig targets zijn.
Betekent dit dat je dan maar lekker achterover kan gaan hangen en roepen: 'zoiets gebeurd ons niet, want wij gebruiken Linux!'? Ik denk het niet. Een beveiliging van een computer is zo sterk als de gebruiker. Alles wat er voor nodig is om iets te installeren zijn root rechten. Verleidt een beginnende gebruiker om een stukje 'handige' software te installeren en Leiden is in last. Standaard is Linux behoorlijk veilig, het grote gevaar is de gebruiker van de computer. 'Een computer is een geweldige uitvinding, jammer dat er ook gebruikers zijn uitgevonden' was bij mij op het werk een veel gehoorde opmerking.
Verder vind ik dat je als gebruiker van het internet ook nog een sociale verantwoording hebt naar andere gebruikers. Wat ik daarmee probeer te zeggen: ook het doorsturen van virussen (bijvoorbeeld doordat je een besmette e-mail met bijlage doorstuurd naar iemand) zou je moeten voorkomen. Het kan geen kwaad om je inkomende mail en bestanden die je deelt met anderen te scannen. Is het niet voor jezelf, dan misschien toch voor anderen. Het is een kleine moeite en met de huidige systemen merk je niet eens dat er een scanner meeloopt.. Internetten wordt er een stukje veiliger door: voor iedereen.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/24, 08:46:09 »
Citaat van: stormzoeker
Persoonlijk vind ik een keihard 'nee' nogal kort voor de bocht. Hiermee geef je beginnende gebruikers een vals gevoel van veiligheid. Het is waar dat Linux op dit moment ongevoelig is voor virussen en malware. Heeft te maken met het aard van het beestje en de manier waarop Linux de beveiliging geregeld heeft. Ook speelt mee dat het voor de schrijvers van dergelijke rotzooi nog niet interessant is om veel tijd en moeite te steken in het schrijven van dergelijke programma's. Gewoon omdat er nog te weinig targets zijn.
Betekent dit dat je dan maar lekker achterover kan gaan hangen en roepen: 'zoiets gebeurd ons niet, want wij gebruiken Linux!'? Ik denk het niet. Een beveiliging van een computer is zo sterk als de gebruiker. Alles wat er voor nodig is om iets te installeren zijn root rechten. Verleidt een beginnende gebruiker om een stukje 'handige' software te installeren en Leiden is in last. Standaard is Linux behoorlijk veilig, het grote gevaar is de gebruiker van de computer. 'Een computer is een geweldige uitvinding, jammer dat er ook gebruikers zijn uitgevonden' was bij mij op het werk een veel gehoorde opmerking.
Verder vind ik dat je als gebruiker van het internet ook nog een sociale verantwoording hebt naar andere gebruikers. Wat ik daarmee probeer te zeggen: ook het doorsturen van virussen (bijvoorbeeld doordat je een besmette e-mail met bijlage doorstuurd naar iemand) zou je moeten voorkomen. Het kan geen kwaad om je inkomende mail en bestanden die je deelt met anderen te scannen. Is het niet voor jezelf, dan misschien toch voor anderen. Het is een kleine moeite en met de huidige systemen merk je niet eens dat er een scanner meeloopt.. Internetten wordt er een stukje veiliger door: voor iedereen.
Voila, ik in het kort, maar hier de uitleg van een prof-linuxer. En hij heeft gelijk.
Vriendelijke groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/24, 12:48:55 »
Citaat van: stormzoeker
Persoonlijk vind ik een keihard 'nee' nogal kort voor de bocht. Hiermee geef je beginnende gebruikers een vals gevoel van veiligheid. Het is waar dat Linux op dit moment ongevoelig is voor virussen en malware. Heeft te maken met het aard van het beestje en de manier waarop Linux de beveiliging geregeld heeft. Ook speelt mee dat het voor de schrijvers van dergelijke rotzooi nog niet interessant is om veel tijd en moeite te steken in het schrijven van dergelijke programma's. Gewoon omdat er nog te weinig targets zijn.
Te weinig targets? Hoeveel websites en systemen van bijv. banken draaien er op Linux? Denk je echt dat er niks te halen valt vanwege het lage aantal computers en dat daarom Linux geen target is? Denk dan nog eens na :)


Citaat
Betekent dit dat je dan maar lekker achterover kan gaan hangen en roepen: 'zoiets gebeurd ons niet, want wij gebruiken Linux!'? Ik denk het niet. Een beveiliging van een computer is zo sterk als de gebruiker. Alles wat er voor nodig is om iets te installeren zijn root rechten. Verleidt een beginnende gebruiker om een stukje 'handige' software te installeren en Leiden is in last. Standaard is Linux behoorlijk veilig, het grote gevaar is de gebruiker van de computer. 'Een computer is een geweldige uitvinding, jammer dat er ook gebruikers zijn uitgevonden' was bij mij op het werk een veel gehoorde opmerking.
Hier heb je helemaal gelijk in. Ten eerste is de beveiliging van een systeem een proces wat continu door moet lopen en niet iets wat je eenmalig doet en er dan vanaf bent. Ten tweede is de gebruiker de zwakste schakel. Social engineering is DE zwakke plek in de beveiliging van bijv. Ubuntu. Met een leuk topic op een forum kan je veel mensen overhalen om een script te runnen of een repo toe te voegen. Als je wil heb je daarna complete toegang tot hun computer.

Citaat
Verder vind ik dat je als gebruiker van het internet ook nog een sociale verantwoording hebt naar andere gebruikers. Wat ik daarmee probeer te zeggen: ook het doorsturen van virussen (bijvoorbeeld doordat je een besmette e-mail met bijlage doorstuurd naar iemand) zou je moeten voorkomen. Het kan geen kwaad om je inkomende mail en bestanden die je deelt met anderen te scannen. Is het niet voor jezelf, dan misschien toch voor anderen. Het is een kleine moeite en met de huidige systemen merk je niet eens dat er een scanner meeloopt.. Internetten wordt er een stukje veiliger door: voor iedereen.
Welke virusscanner gebruik jij? Is het een virusscanner die op de achtergrond meedraait en ieder bestand scant voordat het geopend wordt? De bekendste virusscanners voor Linux doen dit namelijk helemaal niet.
Je hebt wel gelijk dat je een sociale verantwoording hebt om geen besmette bestanden door te sturen. Aan de andere kant is de gebruiker van een computer zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid.


Veel meer informatie kan je hier vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/

Rune

  • Gast
virusscanner en firewall nodig bij Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/24, 13:37:16 »
Firewall? Alleen als je computer bridged aan het internet hangt, of als default forward host is gedefinieerd, anders niet nodig.

Virusscanner? Hangt af van wat je er zelf van vindt. Je systeem zelf wordt naar alle waarschijnlijkheid niet geinfecteerd, maar elk windows virus wat je in je mail krijgt wordt dus vrolijk meegeforward als je je mail forward. En als je bak ook als samba server oid werkt, is het wel fijn als je bestanden kunt scannen.