Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromebook met Ubuntu op 32 Gb usbstick (of SD-card)  (gelezen 2926 keer)

Chromebook met Ubuntu op 32 Gb usbstick (of SD-card)
« Gepost op: 2013/05/09, 21:44:13 »
In eerdere topics vertelde ik over mijn omzwervingen om te komen tot de in mijn ogen meest geschikte installatie.

En nu ben ik er.

Het is een installatie geworden waarbij  ik, naast Chrome OS,  zoals het bij de levering op de interne SSD staat, een tweede besturingssysteem –Ubuntu 12.04- op een 32 Gb usbstick heb gezet.

En dat gaat zoals hierna stap voor stap beschreven.

1.
Om te beginnen: het je misschien al wat geëxperimenteerd  met de Chromebook, dan is het wellicht verstandig om
1.1. Je gegevens die er al op staan veilig te stellen door ze weg te kopiëren naar bijvoorbeeld een usbstick;
1.2.Het Chrome OS te vernieuwen. Hiervoor heb je een kopie van Chrome OS nodig. Ik deed dat door het op een 4GB SD-card te zetten op de wijze zoals hier beschreven http://support.google.com/chromeos/bin/answer.py?hl=en&answer=1080595

2.
Sluit de netwerkvoeding aan

3.
3.1. Zet het systeem in de Developer mode
Dit doe je door het tegelijk indrukken van [ctrl] [Refresh] en [Power].
Refresh is de knop met het ronde pijltje, die zit daar waar normaliter de F3-toets zit
Power is de Aan/uit knop, helemaal bovenaan, rechts.
3.2. Schrik niet van de melding die nu verschijnt (“Chrome OS ontbreekt of is beschadigd”) , maar druk tegelijkertijd de [ctrl] en de [d] toets in.
Wacht tot het volgende scherm verschijnt, druk op [enter] en nogmaals [ctrl] [d].
3.3 Nu verschijnt een scherm met de tekst “Het systeem wordt voorbereid voor de ontwikkelaarsmodus. Dit kan even duren. Schakel de computer niet uit totdat deze opnieuw is opgestart.”
Nu is het tijd voor een rustpauze want het systeem heeft nu bijna 14 minuten nodig om dit voor te bereiden. Het proces eindigt in het opnieuw opstarten van de Chromebook

4.
Volg nu de instructies voor de Internetverbinding . Is die tot stand gebracht, ga dan niet verder, maar druk gelijktijdig op  [ctrl] [alt] en [ ->]  De toets [ -> ] zit daar waar normaliter de [F2] toets zit.
Hierdoor kom je in de terminalmode

5.
Log in als chronos. Een wachtwoord wordt niet gevraagd.

6.
Steek de usb-stick in de zwarte usb-poort (booten vanuit de blauwe usb-poort is niet mogelijk).

7.
Toets in:    wget http://goo.gl/34v87; sudo bash 34v87 /dev/sdaNu wordt de stick zonodig geformat en wordt Ubuntu op de stick gezet. Dit kost ook iets van een half uurtje.

8.
En als alles goed is gegaan boot Chromebook opnieuw en kom je in Ubuntu terecht.

Nog twee opmerkingen:
9.
Als je uitgelogd bent en het systeem wilt opstarten in Ubuntu,  dan moet je, zodra het eerste scherm verschijnt binnen 20 seconden [ctrl] + [ u ] geven als je in Ubuntu wilt komen. Doe je dat niet dan kom je in Chrome OS.
Raak niet de spatiebalk aan!!!!

10.
Kon je bij het verschijnen van het eerste scherm de verleiding niet weerstaan en drukte je toch op de spatiebalk, dan werkt de [ctrl] +  [ u ] niet meer. Om toch weer in Ubuntu te komen is het nodig om in  het terminalscherm van Chrome OS in te toetsen
shell
sudo crossystem dev_usb_boot=1

Succes!

Bart

P.S. Oh ja, nog even dit:
Inplaats van een usb-stick kan natuurlijk ook een usb-drive worden gebruikt.
Of een SD-card, maar dan wel een van hoge kwaliteit.
Gebruik je een SD-card dan wordt de eerder gegeven instructie

nietwget http://goo.gl/34v87; sudo bash 34v87 /dev/sda
maarwget http://goo.gl/34v87; sudo bash 34v87 /dev/mmcblk1
Installatie op de aanwezige SSD kan ook, maar is af te raden. Dan blijft er erg weinig ruimte over.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 09:31:58 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chromebook met Ubuntu op 32 Gb usbstick
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/09, 23:31:40 »
Minder gelukkige keuze: een gewoon geheugenstaafje is niet geschikt voor gebruik als "normale" harde schijf. Het is geen SSD.....

Het dingetje zal dus razendsnel slijten door de vele schrijfacties. Ik verwacht een levensduur van enkele weken tot hooguit enkele maanden. Daarna is 't geheugenstaafje rijp voor de kliko.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 23:33:36 door Pjotr »