Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPod en Mac mini  (gelezen 923 keer)

Offline Coupe900s

  • Lid
IPod en Mac mini
« Gepost op: 2013/02/16, 18:30:20 »
Goedenavond,
Ik ben al jaren een blije Ubuntu gebruiker en kan in principe alles regel wat ik wil mer Ubuntu. Maar...
Mijn "mediasysteem" onder Ubuntu is gecrasht. Redding niet mogelijken na veel zoeken naar een barebone of stille pc (mag niets kosten wegens werkzoekend) kwam ik uit op ....een Mac mini met een 60Gb HDD, dual Core processor met 1.83 En 2 Gb Ram, daarbij een 320 Gb iomeda Externe HDD. Voor weinig en mooi stil, dus gekocht.
Nu zit ik weer met Apple...en je voelt 'm al wil ik de inhoud van de iPod (130 Gb) aan muziek terug zetten in iTunes...pfffff. Lastig, ik ben aan het zoeken geweest maar de toon waarop de appleaddicten met elkaar communiceren is niet echt jofel geloof ik, ben dat hier anders gewend. Hier wordt je als noob niet opzijgezet.
Iemand die ervaring heeft hoe ik mijn iPod terug krijg in iTunes?
Of alles eraf gooien en Ubuntu op de Mac mini zetten?
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/16, 20:09:48 »
Voordat je Ubuntu op die Mac gaat zetten, kan je eerst even het modelnummer geven? (Staat bij  (Apple-Menu) → About this Mac)

Verder kan je misschien iTools gebruiken om de dingen van je iPod af te halen. iTunes is niet bedoeld om dingen van IDevices af te halen, maar om het er op te zetten.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: IPod en Mac mini
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/17, 09:50:02 »
Bedankt Seysayux voor de link naar iTools. Die ga ik zeker uitzoeken en wellicht gebruiken.
nadat ik mijn vraag op dit forum gesteld had heb ik een how to gevonden op Internet op About.com Mac's, en nu lijkt de muziek op mijn externe HDD te staan, daar heeft ie dik 3 uur over gedaan....volgens mij is ie nu bezig om de Bibliotheek naar iTunes te vertalen, maar dat heb ik nog niet kunnen controleren,
ik kan de complete bestanden niet naar mijn Mac mini HDD zetten want die is te klein.
Het eerste deel van mijn vraag is daarmee beantwoord.
Het tweede deel: zal ik hier ook Ubuntu opzetten?
Dit zijn de specs:
  Modelnaam:   Mac mini
  Modelaanduiding:   Macmini1,1
  Processornaam:   Intel Core Duo
  Processorsnelheid:   1,83 GHz
  Aantal processors:   1
  Totaal aantal cores:   2
  L2-cache:   2 MB
  Geheugen:   2 GB
  Bussnelheid:   667 MHz
  Opstart-ROM-versie:   MM11.0055.B08

Lijkt me dat daar Ubuntu redelijk op moet draaien?  Aan de andere kant, destijds ben ik van Windows Vista overgestapt naar Ubuntu, omdat mijn computer iedere keer vastliep op iTunes, dat ik toen onder Windows draaide. Met Rhythmbox in Ubuntuhad ik nooit problemen met dezelfde bibliotheekgrootte (130Gb) dus daarna ben ik op al mijn systemen Ubuntu gaan draaien. Alleen nu voor deze Mac mini gekozen vanwege de prijs en stille machine....als hier iTunes wel goed op draait dan hoef ik niets te veranderen, alleen het Macbesturingssysteem wat beter onder de knie krijgen...want wat ik ervan gebruik tijdens mijn iPad gebruik (dagelijks) heeft niet veel te maken met Mac, daar ben ik al wel achter.
Wat adviseert u mijn?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/17, 10:03:30 door Coupe900s »
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/17, 10:14:47 »
Ubuntu op een Mac installeren is net even een iets andere klus dan het op een PC installeren. De firmware (EFI) en partitietabel (GPT) verschillen genoeg dat het erg moeilijk wordt. Merk ook op dat de EFI op Macs niet dezelfde is als de UEFI op nieuwere PC's (je weet wel, die met de SecureBoot en zo...)

Dit is wat ik vind over jouw Mac:

Citaat
OVERVIEW

Introduced   February 2006
Discontinued   September 2006
Model Identifier   Macmini1,1
Model Number   A1176
Order Number   MA205LL/A (1.5 GHz), MA206LL/A (1.66 GHz)
Initial Price   €639 (1.5 GHz) €849 (1.66 GHz)
Support Status   Vintage
Weight and Dimensions   1.31 kg, 5.08 cm H x 16.51 cm W x 16.51 cm D

PROCESSOR

Processor   Intel Core Solo or Core Duo (T1200, T2300) ("Yonah")
Processor Speed   1.5 GHz (Core Solo) or 1.66 GHz (Core Duo)
Architecture   32-bit
Number of Cores   1 (Solo) or 2 (Duo)
Cache   2 MB on-chip L2 cache
System Bus   667 MHz

STORAGE AND MEDIA

Storage   60, 80, 100 or 120 GB 5400-rpm
Media   8x24x16x24x DVD/CD-RW Combo or 8x SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)


SOFTWARE

Original OS   Mac OS X 10.4.5 (8H1619)
Later OS   Mac OS X 10.4.6 (8I2025)
Maximum OS   Mac OS X 10.6.8
Hardware Test   AHT 3A102
Bundled Software   iLife ’06 (includes iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD, iWeb, GarageBand), Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, iWork (30-day trial), Quicken 2006 for Macintosh, Big Bang Board Games, Comic Life, Omni Outliner, and Apple Hardware Test

FIRMWARE

Firmware   Intel Extensible Firmware Interface (EFI)
Firmware Update   Mac mini EFI Firmware Update 1.1

MEMORY

Built-in Memory   None
Maximum Memory   2.0 GB
Memory Slots   2 - 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM
Minimum Speed   --
Interleaving Support   Yes
Upgrade Instructions   How to remove or install memory

DISPLAY

Built-in Display   None

GRAPHICS

Graphics Card   Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 950
Graphics Memory   64 MB DDR2 (shared with main memory, minimum memory usage is 80 MB)
Display Connection   DVI (VGA or S-video with adapter)
External Resolution   Up to 1920 by 1200 pixels (DVI) or 1920 x 1080 (VGA)

(Mactracker, heel handig programma)

Het zou in principe mogelijk zijn om Ubuntu op deze Mac te zetten mits de nodige voorbereidende maatregelen. Merk op dat je OS X niet zomaar kan verwijderen — niet alleen heb je het voor firmware-updates nodig, ook gaat OS X je bootloader beheren.

OS X op zich vind ik een zeer aangenaam desktopbesturingssysteem, het lijkt heel erg qua gebruik op Ubuntu. Je hebt net zoals in Ubuntu een Unix-terminal. Er zijn enkele verschillen aangezien Mac OS X eigenlijk van FreeBSD afkomt, niet van GNU. De niet-GUI onderdelen van OS X zijn ook open source: http://opensource.apple.com , dus als een van je hobbies kernels hercompileren is, ga je gang :).

Alle software voor Ubuntu is ook beschikbaar op OS X, en veel meer ook nog (denk aan Photoshop, iTunes, games, ...). OS X zelf heeft geen pakketbeheerder, maar een bestaat een third-partypakketbeheerder, Homebrew. Dit is enkel voor terminallapplicaties, grafische applicaties installeer je gewoon via drag-and-drop.

Samenvatting: tenzij je echt niet met OS X overweg kunt of voor een specifiek doeleind Ubuntu nodig hebt, zou ik niet door de miserie gaan om het te installeren. OS X is 99% "source compatible" met Linux, dus van de meeste Linuxpakketten ga je een Mac-versie ook vinden. Het geheugen is ietsje te klein om aan virtualizatie te gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/17, 15:08:34 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/17, 11:31:45 »
Ik heb Ubuntu op mijn Macbook Pro anders zo geïnstalleerd. Hoefde alleen maar de OSX-partitie een stukje te verkleinen, vervolgens reFit met een paar klikken te installeren, daarna herstart met de Ubuntu USB en vanaf daar ging alles net als altijd. Na het herstarten na de installatie in reFit Ubuntu selecteren met de pijltjestoetsen en opstarten en het draait als een tierelier.

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/17, 12:55:55 »
Ik heb Ubuntu op mijn Macbook Pro anders zo geïnstalleerd. Hoefde alleen maar de OSX-partitie een stukje te verkleinen, vervolgens reFit met een paar klikken te installeren, daarna herstart met de Ubuntu USB en vanaf daar ging alles net als altijd. Na het herstarten na de installatie in reFit Ubuntu selecteren met de pijltjestoetsen en opstarten en het draait als een tierelier.
Er zijn toch wel een paar dingen waarbij je moet opletten: je mag bijvoorbeeld Ubuntu niet toelaten iets aan de partitietabel te veranderen. Ook mag je normaal gezien geen swap-partitie aanmaken. En de bootloader moest afaik op de partitie zelf staan (/dev/sda3), niet op /dev/sda.

Het is uiteraard een heel stuk gemakkelijker om een dualboot OS X-Ubuntu te maken dan een tripleboot OS X-Windows-Ubuntu.

Merk ook op dat rEFIt niet meer werkt op moderne (>=10.7) Macs.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/17, 13:04:57 »
Mijn MacBook Pro is van eind 2012 met 10.8 standaard erop en reFit werkte zonder aanpassing gewoon perfect.

Re: IPod en Mac mini
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/17, 13:11:30 »
Dan heb je ofwel geluk gehad ofwel was ik verkeerd geïnformeerd. rEFIt is wel al twee jaar niet meer onderhouden.

Ik raad sowieso triple boots op de Mac af (afaik kan je het op recente Macs, die een recovery-partie hebben, zelfs niet meer doen. Misschien wel als al je systemen EFI ondersteunen, ben ik niet zeker van).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: IPod en Mac mini
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/17, 14:07:50 »
OK, ik ben overtuigd om deze machine met OSX 10.6.8 te blijven gebruiken. want daarnaast heb ik nog een desktop met 12.04 LTS en wat hier niet kan kan daarop. Of op de iPad...
En het is nooit verkeerd om met verschillende besturingssystemen wat te kunnen.
bedankt voor jullie uitgebreide info en commentaar!
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3