Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?  (gelezen 6605 keer)

Offline John K

  • Lid
1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Gepost op: 2010/04/03, 18:04:16 »
Ik wil van een bestandenmap (welke staat op een aparte partitie) een kopie maken naar een USB stick als backup.

Eventueel wil ik de bestanden (tekstbestanden etc.) ook op andere comps (Windows en Linux) kunnen bewerken.

Hoe kan ik het best de USB stick formateren en hoe kan ik het best de bestandenmap daarheen kopieren? Knippen plakken? Ik heb gehoord van (G)Rsync, maar ik begrijp dat dit geen complete backup geeft, niet alle instellingen gaan mee.

Groeten John K

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/03, 18:06:45 »
Je wilt dus een back-up op je usb-stick die zich constant bijwerkt? Synchronisatie, eigenlijk? Een tip, je kunt Ubuntu One daarvoor gebruiken, een online opslagdienst.

Als je toch voor de usb-stick gaat, houd dan rekening met het feit dat je de stick als FAT32 of als NTFS moet formatteren  om hem ook in Windows te gebruiken. Deze twee bestandssystemen ondersteunen geen bestandsrechten zoals Linux die kent. Ik neem aan dat je je over de bestandsrechten niet zo druk maakt?

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/03, 18:37:45 »
Als je makkelijk wilt back-uppen, gebruik dan een back-up programma:

  • BackinTime

Offline jan11000

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/03, 19:11:45 »
ntfs.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/03, 20:38:19 »
Als je makkelijk wilt back-uppen, gebruik dan een back-up programma:

  • BackinTime

Waar vind je deze terug als je hem via synaptic binnen hebt gehaald?

Laat maar, heb hem al.. O0
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 20:46:43 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline koos4401

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/03, 21:13:24 »
Clonezilla natuurlijk; zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/disk-image/msg576767/#msg576767 en let vooral op waarom ik vóór Clonezilla ben!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/04, 12:32:58 »
Citaat
Ik wil van een bestandenmap (welke staat op een aparte partitie) een kopie maken naar een USB stick als backup.

Eventueel wil ik de bestanden (tekstbestanden etc.) ook op andere comps (Windows en Linux) kunnen bewerken.

Dus het zou gaan over het backuppen van persoonlijke bestanden.
maar dan:
Citaat van: John K
Hoe kan ik het best de USB stick formateren en hoe kan ik het best de bestandenmap daarheen kopieren? Knippen plakken? Ik heb gehoord van (G)Rsync, maar ik begrijp dat dit geen complete backup geeft, niet alle instellingen gaan mee.
Wat hebben "instellingen" met je persoonlijke documenten te maken? Welke "instellingen" wil je ook backuppen?

De vraag is mij niet duidelijk. Voor het bijhouden van een actuele reservekopie van je bestanden is rsync (grsync) meest geschikt: je neemt elke dag een backup, want die duurt maar een minuut: alleen de wijzigingen worden immers weggeschreven.

Voor het backuppen van een ganse installatie is clonezilla een optie: je ganse partitie wordt weggeschreven, en gebeurt er iets, dan heb je in een mum van tijd het systeem op het moment van de backup terug. Dergelijke backup maken duurt echter langer, en je zl minder geneigd zijn het iedere dag te doen.

Persoonlijk vind ik enkel mijn eigen werk belangrijk en onvervangbaar. Dat moet dan ook elke dag veilig gesteld worden. Een besturingssysteem daarentegen download je op het net, en om de zes maanden is er toch een nieuw. Het backuppen niet waard, naar mijn bescheiden mening.

Offline John K

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/05, 21:21:26 »
Ik ben op zoek naar en synchronistie en backup, maar zonder compressie omdat ik met de bestanden in de backup (NTFS USB stick) moet kunnen werken.

De meeste backupprogjes lijken mij erg ingewikkeld. Gebruikersrechten gaan alleen mee als ik de stick up Ext3 formateer? Maar dit is juist weer niet goed voor de stick, deze zou in Ext2 geformateerd moeten worden, maar dan kan ik er met windows niet bij.

Ik heb ook vernomen dat Rsync geen echte backup maakt, dus niet alles meeneemt. Welke gegevens gaan niet mee?

Wat gebeurt er (met bijv. rechten etc.) wanneer ik met een Linux (Ubuntu) backupprogje zoals Rsync van Vfat naar NFTS synchroniseer cq. backup?

Hoe zit dat met BackinTime? En is dit progje voor mijn wensen geschikt? Dan toch maar knippen-plakken (waarin de te kopieren map staat) naar de NTFS stick?

Groeten John K

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/05, 22:09:39 »
Als je er met andere PC's en andere systemen op moet kunnen werken en dan nog vanuit andere lokaties, dan moet je naar cloud computing gaan: alles op het web.
Ofwel UbuntuOne, of via Gmail, of ook zoiets via die van Redmond, maar dat raad ik je echt niet aan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/06, 15:45:43 »
Ik zou je al deze moeite besparen en een dienst als Ubuntu One/Dropbox gebruiken.

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/06, 17:09:41 »
Het is trouwens wel mogelijk om met windows bij een ext2 of ext3 geformatteerde usb stick te komen. Daar is een windows driver voor:

http://www.fs-driver.org/

Alleen zie ik nog geen ondersteuning voor windows 7. Maar ik heb begrepen dat windows 7 onder de motorkap dezelfde kernel draait als vista, dus dat zal wel goed gaan lijkt me.

Dus als je slechts op één windows pc deze backups wilt kunnen benaderen is dat wellicht ook een goede optie.

Offline thailand

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/06, 17:59:04 »
Ik geloof niet dat je een usb stick kan formatteren als ntfs maar fat32 is meer dan voldoende .
Voor backup van bestanden  is het zeer eenvoudig, maak een script met daarin
"cp -uR vanwaar  naar waar"
en voer maar uit dan zal je zien dat je een eenvoudige maar zeer mooie backup gaat hebben.

Offline John K

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/06, 21:33:51 »
Het is trouwens wel mogelijk om met windows bij een ext2 of ext3 geformatteerde usb stick te komen. Daar is een windows driver voor:

http://www.fs-driver.org/

Alleen zie ik nog geen ondersteuning voor windows 7. Maar ik heb begrepen dat windows 7 onder de motorkap dezelfde kernel draait als vista, dus dat zal wel goed gaan lijkt me.

Dus als je slechts op één windows pc deze backups wilt kunnen benaderen is dat wellicht ook een goede optie.

De te backuppen partitie/ map staat in fat32. Ik schrijf hiernaar toe middels Ubuntu, welke op een ext3 partitie staat. Heb ik dan te maken met de rechten zoals genoemd on der Ext3?  Zo nee, dan kan de stick in fat32 geformateerd worden, of niet?

Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/06, 23:00:06 »
O, dan gewoon fat32 die stick. :)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/07, 11:41:02 »
Ik ben blij dat het opgelost is, maar NTFS is niet geschikt voor een USB-stick. Het aantal schrijfacties van een USB-stick voordat deze kapot gaat is beperkt. NTFS schrijft ontzettend vaak data naar de USB-stick weg, NTFS houdt namelijk een journaal bij waarin informatie staat over elke schrijfactie zodat het bestandssysteem indien er iets fout gaat weer hersteld kan worden. Dit is een nuttige functie ( Linux' ext3 en latere bestandssystemen doen het ook ). Maar ĥet verhoogt de snelheid waarin USB-sticks ( en andere media dia Flash-geheugen gebruiken, zoals SSD's en geheugenkaartjes ) kapot gaan, drastisch.

Het is dus wijs om jouw USB-stick in FAT32 te formatteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/07, 13:46:24 »
rsync zal in alle omstandigheden al je gewone bestanden backuppen. Daar gaat het niet over. Anders wordt het als je ook permissies mee wil backuppen: hiervoor moet het bestandssysteem waarnaar je backupt, ook permissies ondersteunen. Tenslotte moet je expliciet aangeven of je ook harde links wil behouden bij de backup: dit is namelijk een trage operatie die standaard uit staat. Samengevat: rsync kan wel degelijk alle gewone bestanden mét alle attributen backuppen in de juiste omstandigheden.

Voor een USB stick gebruik je inderdaad best fat. Attributen kan je dus niet bewaren (hoeft niet, want je wil de bestanden ook onder Windows bewerken) en je bestanden mogen niet groter zijn dan 4 GB.


Offline John K

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/08, 11:21:19 »
Beadnkt voor alle antwoorden, ik kan verder!

Groeten John K

Offline John K

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/09, 15:48:23 »
rsync zal in alle omstandigheden al je gewone bestanden backuppen. Daar gaat het niet over. Anders wordt het als je ook permissies mee wil backuppen: hiervoor moet het bestandssysteem waarnaar je backupt, ook permissies ondersteunen. Tenslotte moet je expliciet aangeven of je ook harde links wil behouden bij de backup: dit is namelijk een trage operatie die standaard uit staat. Samengevat: rsync kan wel degelijk alle gewone bestanden mét alle attributen backuppen in de juiste omstandigheden.

Voor een USB stick gebruik je inderdaad best fat. Attributen kan je dus niet bewaren (hoeft niet, want je wil de bestanden ook onder Windows bewerken) en je bestanden mogen niet groter zijn dan 4 GB.

Vandium,

Ik kom er toch nog even op terug. Ik neem aan dat de optie 'hard links' niet aan hoeft. Wat zijn 'hard links' eigenlijk en wat maakt het traag?

Groeten John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: 1 op 1 kopie naar USB disk. Hoe?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/19, 13:16:33 »
In linux wordt naar bestanden verwezen door middel van een nummer, de inode. Een bestandsnaam verwijst naar dergelijke inode. Op je schijf kunnen verschillende bestandsnamen verwijzen naar diezelfde inode. Die bestandsnamen zijn eigenlijk de hardlinks.

Als je hier eens doordenkt, dan snap je dat alle hardlinks naar eenzelfde bestand noodzakelijk op dezelfde partitie staan, d.w.z., bestaan binnen één bestandssysteem.

Een hardlink kan je niet onderscheiden van het origineel: elk van de hardlinks is 'evenwaardig'.

Een softlink is een klein bestandje dat een verwijzing bevat naar een bestandsnaam. Softlinks kunnen dus wel verwijzen naar bestanden op andere partities/schijven/aangekoppelde netwerkschijven, ... Softlinks gedragen zich onder linux praktisch hetzelfde als het originele bestand, maar je kan ze 'onderscheiden' van het origineel. Als de naam van het origineel wordt gewijzigt, dan breekt de softlink.

Waarom is de -H optie traag? Omdat het systeem van zodra het een bestand tegenkomt, moet gaan onderzoeken of er nog andere hardlinks naar dat bestand zijn. Dan kan het één kopie maken op de bestemming, en alle andere hardlinks ook op de bestemming aanmaken als hardlinks naar hetzelfde bestand.

Zonder de -H optie wordt het bestand eenvoudig gekopieerd naar de bestemming. De volgende hardlink naar dat zelfde bestand zal op de bestemming een afzonderlijk bestand worden, geen hardlink naar dezelfde data. m.a.w., standaard worden je hardlinks gebroken bij een kopieeroperatie.

In het 'dagelijkse leven' werk je best met softlinks: je behoudt het overzicht beter.