Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermresolutie  (gelezen 1417 keer)

Gast

  • Gast
Schermresolutie
« Gepost op: 2006/11/16, 14:38:24 »
Ik heb een Dell Inspiron 5100. Sinds enkele dagen heb ik Ubuntu 6.10 draaien op m'n laptop. Het scherm heeft een resolutie van 1024x768 met een verversingsfrequentie van 60 Hz.

Alles draait perfect en ik ben zeer content met het Linux platform. Dit systeem biedt absoluut meer voordelen voor mij dan Windows, echter een klein verschilletje zit me nog niet helemaal lekker: alles is zo uitvergroot. Van pictogrammen tot werkbalken tot websites. Terwijl ik met Windows dit niet had. Met Firefox kan ik dit oplossen door eenmalig op Ctrl-min te drukken. Maar om dit constant te doen werkt ook niet echt lekker.

Ik ben benieuwd wie nog meer last heeft van deze uitvergroting. En hoe je dit opgelost hebt.

Gast

  • Gast
Schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/16, 14:48:28 »
Voorbeeld:


Offline eendje

  • Lid
Schermresolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/16, 15:06:42 »
Is geen uitvergroting. Het lettertype en de balken zijn in Ubuntu gewoon wat groter dan in Windows. Via Systeem > Voorkeuren >Lettertype kun je een kleiner lettertype instellen. Rechts klikken op de balk boven en onder en dan eigenschappen kiezen kun je de grootte instellen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Schermresolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/16, 15:43:26 »
Ik denk dat je onder Windows met een hogere resolutie zat. Hoeveel inch is je beeldscherm?
Kijk ook even bij Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie of je geen hogere resolutie kan selecteren.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Gast

  • Gast
Schermresolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/16, 18:45:51 »
Als het goed is heeft mijn Dell Inpiron 5100 een 15 inch  scherm.

Als ik naar Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie ga staat de resolutie op z'n hoogst: 1024x768. Het gekke alleen is dat wanneer ik 'm lager zet er niks veranderd aan de resolutie. Als ik weer de schermresolutiepagina open staat ie weer standaard op 1024x768.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schermresolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/16, 18:50:05 »
Een Dell.... Heb je een Intel grafische kaart? Zoja, dan weet ik wel wat:

Om een goed beeld te krijgen met die Intelchips, kun je het beste via Synaptic het programma 915resolution binnenhalen (Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer):

Resolution modify tool for Intel graphic chipset
915resolution is a tool to modify the video BIOS of the 800 and 900 series Intel graphics chipsets. This includes the 845G, 855G, and 865G chipsets, as well as 915G, 915GM, and 945G chipsets.
This modification is necessary to allow the display of certain graphics resolutions for an Xorg or XFree86 graphics server.

Ik heb het zelf ook pas geleden toegepast bij een nieuwe Dell notebook. Enorme verbetering van de beeldkwaliteit! Je hoeft het programmaatje overigens alleen maar te installeren en de computer te herstarten. Er zijn verder geen handelingen nodig.

Groet, Pjotr.

Schermresolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/16, 19:37:47 »
Als je een 15inch scherm hebt dan is 1024x768 idd het hoogste wat je kan gaan.
Probeer even de tip van Pjotr :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Gast

  • Gast
Schermresolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/17, 00:20:33 »
Ik heb de tip van Pjotr geprobeerd, de kwaliteit blijft onveranderd, waarschijnlijk is dit het 'hoogste' wat je kunt halen uit een laptop met een 15 inch scherm. Ik vroeg me alleen af of er toevallig tips en trucs waren om bijvoorbeeld de pictogrammen te verkleinen.

p.s. ik wil jullie wel bedanken voor jullie inzet :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schermresolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/17, 11:09:18 »
De pictogrammen (snelkoppelingen) op het bureaublad zijn inderdaad gruwelijk groot. Ik heb ze dus ook allemaal verwijderd, nadat ik ze eerst had gekopieerd naar de werkbalk bovenin het scherm.

Daarin heb ik nu acht snelkoppelingen staan, van de programma's die ik het meeste gebruik. Mijn bureaublad is nu helemaal schoon (een fraaie vakantiefoto van de Sachsische Schweiz).

Misschien ook een idee voor jou?

Groet, Pjotr.

P.S.: Er is ook een manier om de snelkoppelingen naar de partities op je harde schijf te verwijderen! Dan is je bureaublad helemaal leeg. Om dan toch makkelijk schijven te koppelen en ontkoppelen kun je een "schijfkoppelaar" toevoegen aan je werkbalk (die heb ik toegevoegd aan de onderste werkbalk).

Offline Jan42

  • Lid
Schermresolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/19, 18:03:13 »
je kunt door met je rechtermuisknop op het pictogram te klikken dan op "pictogram uitrekken" klikken je pictogramformaat wijzigen.