Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Beetje opgelost) Extern analoog geluid opnemen in de PC met een vuiltje...  (gelezen 2213 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Kleine vraag wil ik stellen, maar best nuttig.

Recording, opname van geluid is een vrij belangrijk item hier en met Xfce 12.04 gaat alles met verschillende recorders goed,
tót ik analoog geluid (extern dus) op de PC wil opnemen.
Dat gaat wél via line in, maar bij dat proces geven niveau-indicatoren van b.v. QArecord, MhWavedit, Audacity
zonder muziek ook stabiel zekere niveau's aan, het ene kanaal wat meer dan het andere (alsof er wat staat
te 'genereren' helaas). Dat is ook te zien bij aantikken van de record-schakelaar bij b.v. CD e.a..

Er is verder vrijwel niets te merken in de opnames, die tóch te maken zijn, alleen klikt er iets als ik dan
weergave start. Er IS dus wel iets onhoorbaars hoogfrekwents opgenomen (wat ook niet gek is als er iets zou
'genereren' vanzelfsprekend. Is ook te zien als je stil opneemt en dan 'normalize' doet.)

Ik ken het verschijnsel vrij goed, ik heb het vroeger bij andere distro's ook wel eens ongeveer zo gezien.
Maar ik heb er nooit precies de vinger op kunnen leggen wat het was (en wat 't nu in 12.04 is).
Meestal was het weg na een configuratie á la alsaconfig of zo.

Ik 'schakel en schuif' via de Xfce-mixer of via de Gnome-alsamixer. Daar zitten makkelijke opname-
schakelaars in.

Wat zou het kunnen zijn en zou ik 't weg kunnen krijgen? (Het is geen halszaak. :laugh:)
Maar ik wil oude muziek wel eens op de een of andere drager zetten via PC.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/02, 13:43:31 door rijnsma »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Extern analoog geluid opnemen in de PC met een vuiltje...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/31, 22:25:03 »
Misschien aarde van je apparaten?
Alle apparaten die verbonden zijn aan elkaar, zorg dat daar maar 1 geaard is(de pc dus)., bij 2x geaard kan dit een lus opleveren die zoemt.
Bijv pc aarden en analoge tv kaart aansluiten op kabel tv, dan kun je ook zoemen krijgen door 2 x geaard.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Extern analoog geluid opnemen in de PC met een vuiltje...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/01, 00:58:43 »
Nee, er is bij weergave van een lege file via 'line' opgenomen geen brom te horen, tenzij je
hier alles open zet, maar dan hoor je altijd wel wat.
Klinkt verder heel schoon, heel vreemd, want je zou zeggen, dat als er een stoorniveau is, je dat wel
zou merken. Wél dus dat rare klikken bij stop-start van b.v. MhWavedit, wat ik niet heb als ik iets
van een internetkanaal opneem b.v. met PCM.

Als ik PC ontkoppel van externe bron blijft het stoorniveau (eigenlijk op alle ingangen van de mixer behalve op PCM, dus je ziet het ook bij Aux, Phone, CD etc.).
Én... ik heb het met meer systemen op meer partities hier. (Ook b.v. met 'n PCLOS van 2010, wat duidelijk
een ander systeem is dan Ubuntu- of 'n Debian-achtig systeem.)

Dank voor je reaktie alvast, Jan. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/01, 14:20:09 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Extern analoog geluid opnemen in de PC met een vuiltje...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/02, 13:42:52 »
Ik heb hemel en aarde bewogen tot in de nacht, om te weten te komen waar de 'noise' op alles anders dan PCM in de mixer vandaan komt (ook met pulse gerommeld), maar niet kunnen vinden.

Work-around dan maar (gelukkig mogelijk): Audacity gebruiken en het 'effect: noise-verwijderen' gebruiken.
Dan heb je een schone sound-file. Beetje hoera!  =D
« Laatst bewerkt op: 2012/08/02, 14:21:20 door rijnsma »

Misschien is de connector niet goed geaard?

Offline rijnsma

  • Lid
Dat is goed. het is ook geen brom, het is (als je het fors versterkt) een wat sisserig,
hoog geluid bestaande uit meer componenten, dus een beetje als de vroegere modems.
Het is er ook zonder input, zelfs zonder de pluggen (jacks) in de kaart.
Het vreemde is dus, dat je het nogal ziet op indicatoren of meters van de recorders, maar
dat ik het niet heel erg hoor en zie in de opnames. Nou, ja noise-filter dan maar toepassen
in Audacity.

Ik kan er mee leven zo. Fijne open software Audacity, al heeft het wel eens wat erg 'gerammeld'.

En ik snuffel door. Dank je voor het meedenken!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/02, 14:24:11 door rijnsma »