Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft Linux een groter marktaandeel dan Windows inclusief server, Android, etc??  (gelezen 2831 keer)

Offline jos34

  • Lid
Heeft Linux een groter marktaandeel dan Windows buiten de desktop PC dus inclusief servers, Android, devices (Enigma 2 ontvangers)??

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wanneer je met Linux de kernel bedoeld, dan is ja het antwoord.
Tenslotte gebruiken Android en chromium ook de Linux kernel, en daarnaast is Linux dominant op de server markt.
Bedoel je met Linux de distributies, dan denk ik, dat Linux buiten de desktop groter is dan Windows,  maar dat is dan gevoelsmatig.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Zie ook hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems

Wat belangrijk is, is wat je precies meet. Je hebt desktops, servers, tablets met Android en OS X, mobiele telefoons, datacenters, telefooncentrales, 'smart'-auto's, broodroosters, etc. In het serversegment wordt Linux/Unix redelijk veel gebruikt, vaak vaker dan Windows. Op gewone desktops is het marktaandeel al jaren tussen de 1 en 2% of daaromtrent, Android-gebaseerde smartphones (de marktoverheerser op dit moment) draaien op een Linux-kernel, iPhones weet ik even niet, zijn die net als de Apple-pc's op OpenBSD (ook een soort Linux maar dan weer net geen echte Linux) gebaseerd? Kortom, je hebt leugens en statistiek! ;-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ja, en dan heb je ook nog de speciale gevallen. De mission-critical systemen zoals het Internationale Space Station heel hoog boven de aarde. Dat draait dus Linux.

En dat New Horizons ruimtevaartuig dat nu op weg is naar een object in de Kuiperbelt, dat draait ook op Linux. Dat ding, zo groot als een piano, is heel lang onderweg en ondertussen zijn we van versie 7 naar versie 10 gegaan en moesten ze bij de NASA de hardware vernieuwen.Heel NASA draait dus ook al lang Linux na een klein geintje met dat andere systeem.

En zo zie ik nog meer voorbijkomen, hoor!

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/07/21, 09:50:05 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
En dan hebben we nog route-planners, setup-boxen voor digitale TV, en dat soort dingen, die ook (bijna ?) allemaal Linux aan boord hebben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

  • Lid
Embedded gezien heeft Linux dus een groter marktaandeel begrijp ik?

Offline HWE64

  • Lid
Ron kan wel zeggen 'route planners' maar daar hoort TomTom niet bij want ik kreeg nul op mijn request. Er bestaaat geen linux versie voor mijn Start 25.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ron kan wel zeggen 'route planners' maar daar hoort TomTom niet bij want ik kreeg nul op mijn request. Er bestaaat geen linux versie voor mijn Start 25.
Henk
De TomTom werkt intern op Linux, van de kleinste tot de grootste.
Daarom is het vreemd (in mijn ogen), dat voor updaten Windows nodig is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

  • Lid
Dus we kunnen stellen dat (onbewust) Linux eigenlijk het meest gebruikte OS is en niet Windows of Mac OS? =D =D
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 10:59:32 door jos34 »

Hier vind je een mooi overzicht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems#Market_share_by_category

Daar zou je de aantallen bij moeten zoeken per soort device, en dan even doorrekenen.
Hier heb je al wat aantallen.

Citaat
09-2015
Android is now used by 1.4 billion people
Citaat
October 2014, there were nearly 2 billion personal computers used worldwide.

Met wat ik zag denk ik dat het er om zal houden. Inclusief android, pc's, webservers, staat win nog steeds behoorlijk voor.
Het zal afhangen van de aantallen servers, maar ook daar is het aandeel van win niet zomaar weg te schrijven.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 12:08:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Daarom is het vreemd (in mijn ogen), dat voor updaten Windows nodig is.
Dat is zo voor elke GPS.

Offline jos34

  • Lid
Daarom is het vreemd (in mijn ogen), dat voor updaten Windows nodig is.
Dat is zo voor elke GPS.

Mischien omdat anders 99 procent z'n Tom Tom niet kan updaten aangezien bijna niemand Linux gebruikt?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
De TomTom werkt intern op Linux, van de kleinste tot de grootste.
Daarom is het vreemd (in mijn ogen), dat voor updaten Windows nodig is.
Niet zo vreemd, het update-programma is een desktop-programma en staat los van het interne systeem van het TomTom-apparaat.
Blijkbaar zijn er te weinig (kandidaat) TomTom gebruikers zonder Windows- of Mac-computer om hiervoor speciaal een apart updateprogramma te ontwikkelen en (jarenlang) te ondersteunen.
Zoals eerder in dit topic gesteld is het aandeel Linux-desktop computers maar een paar procent. En een aantal Linux- gebruikers kan voor het updates van de TomTom ook gebruik maken van een Windows- of Mac-computer, bijvoorbeeld als dualboot, via familie of vrienden of met een WIndows-evaluatieversie (hiervoor wordt regelmatig reclame gemaakt op dit forum).
TomTom kan verwachten dat de verkoop van TomTom-apparaten niet veel (niet voldoende) zal stijgen om de kosten voor een Linux updateprogramma te verantwoorden.
Klik links bovenin op Documentatie

Mischien omdat anders 99 procent z'n Tom Tom niet kan updaten aangezien bijna niemand Linux gebruikt?

98,54%  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pfoeh

  • Lid
Ik heb er te weinig verstand van maar ik vraag me af waarom men niet een browser-plugin maakt die gebruikt kan worden om een GPS te updaten of in geval van geocaching GPX files etc over te zetten naar je device (Garmin). Dit laatste gebeurde al met een browserplugin maar helaas niet onder Linux. Waarom vraag ik me dan af? Misschien is het technisch gezien wel mogelijk maar als het wel kan dan is het toch ook voor de fabrikant alleen maar makkelijker? Eén plugin die werkt op elk platform. Win-win toch? Maar ja, ik ben geen programmeur en ken de technische beperkingen niet.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline MKe

  • Lid
Ik heb er te weinig verstand van maar ik vraag me af waarom men niet een browser-plugin maakt die gebruikt kan worden om een GPS te updaten of in geval van geocaching GPX files etc over te zetten naar je device (Garmin). Dit laatste gebeurde al met een browserplugin maar helaas niet onder Linux. Waarom vraag ik me dan af? Misschien is het technisch gezien wel mogelijk maar als het wel kan dan is het toch ook voor de fabrikant alleen maar makkelijker? Eén plugin die werkt op elk platform. Win-win toch? Maar ja, ik ben geen programmeur en ken de technische beperkingen niet.
Alles heeft te maken met drivers en aansturing. Als je geen driver hebt voor zo'n hardware apparaat, dan helpt een browser plugin ook niet.

Overigens, nog producten die vrijwel altijd op Linux draaien zijn netwerk switches en routers. Daarvan heeft ook iedereen er een of meerdere in huis.

Ik heb er te weinig verstand van maar ik vraag me af waarom men niet een browser-plugin maakt die gebruikt kan worden om een GPS te updaten of in geval van geocaching GPX files etc over te zetten naar je device (Garmin). Dit laatste gebeurde al met een browserplugin maar helaas niet onder Linux. Waarom vraag ik me dan af? Misschien is het technisch gezien wel mogelijk maar als het wel kan dan is het toch ook voor de fabrikant alleen maar makkelijker? Eén plugin die werkt op elk platform. Win-win toch? Maar ja, ik ben geen programmeur en ken de technische beperkingen niet.
Alles heeft te maken met drivers en aansturing. Als je geen driver hebt voor zo'n hardware apparaat, dan helpt een browser plugin ook niet.

Overigens, nog producten die vrijwel altijd op Linux draaien zijn netwerk switches en routers. Daarvan heeft ook iedereen er een of meerdere in huis.

Volgens mij kan dit makkelijk ondervangen worden als men een flash geheugen met een Verkenner benaderbaar in bouwt waar geen drivers voor nodig zijn (zeg maar als een usb stick).
Wat is nu updaten? Een paar bestandjes vervangen?
Maar ja, wie ben ik. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

En dan hebben we nog route-planners, setup-boxen voor digitale TV, en dat soort dingen, die ook (bijna ?) allemaal Linux aan boord hebben.
KPN is Opera..Al thans die ik had via Telfort.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
En dan hebben we nog route-planners, setup-boxen voor digitale TV, en dat soort dingen, die ook (bijna ?) allemaal Linux aan boord hebben.
KPN is Opera..Al thans die ik had via Telfort.
Opera is toch geen OS?
Daarbij heb ik de Opera-browser ook op mijn laptop, gewoon in Xubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.